Hogyan épül fel egy Forma-1-es csapat?

A Red Bull Racing elkísér a kulisszák mögé

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Siemens és a Red Bull Racing közös eseményén tudhattunk meg többet az F1 hihetetlen világának háttérmunkájáról, amihez a Siemens is segít.


Közeledik az autósport csúcsának számító Forma-1 hazai futama, amire a csapatok is különleges eseményekkel készülnek. Ha létezik az autósportban olyan bajnokság, ami emberek millióit megmozgatja, az az F1, épp ezért komoly média és politikai figyelmet kap. Nem csoda, hogy a csapatok hihetetlen, csillagászati büdzséből gazdálkodnak, hogy a száguldó cirkusz körüli egyéb felhajtást és pénzmozgást ne is említsük. Egy évben legalább 500 millió nézőt számlál a sorozat, ami beszédes szám. Egy ilyen rendszer csak komplex működéssel tud életképes lenni, erről tudhattunk meg többet a Siemensen keresztül a Red Bull Racing szemszögéből.

A négyszeres egyéni és konstruktőri csapat már 2005 óta jelen van a Forma-1 világában, és bár osztrák energiaital a névadó és főszponzor, a csapat maga brit. Egyébként ez igaz az F1 és egyéb gyorsasági csapatok többségére, Silverstone kedvelt központjuk. A két versenyautóban jelenleg dobogó TAG Heuer marketingnevezetű, egyébként Renault erőforrást is itt alkották az RB12-esekbe. Jelenleg nincs nyerőszériájuk, a harmadik helyen állnak a konstruktőri értékelésben, és új pilótát is kipróbálnak év közben - Daniil Kvyat helyére Max Verstappen érkezett Daniel Ricciardo mellé, és úgy látszik, nagyszerű döntés volt. Ennek a sikeres csapatnak a háttérmunkálataiba kukkanthattunk be a Siemens segítségével.
A Red Bull Racing és a Siemens szerint a mai modern motorsportban a digitalizáció a siker kulcsa. A folyamatos anyagelérés pillanatok alatt. Ezért a négyszeres világbajnok F1 csapat a Siemens termékéletciklus-kezelő (Product Lifecycle Management, PLM) szoftverét használja már a kezdetek óta, így egy átláthatóbb és végtelenül nagy rendszert kapnak, amiben minden versenyhétvége vagy korábbi fejlesztés adata pillanatok alatt elérhető. Zoe Chilton, a Red Bull Racing műszaki partnerségért felelős vezető menedzsere elmondta, hogy versenyről-versenyre gyorsulnak, másképp nem is tudnának az élmezőnyben autózni. Az év elején épített versenyautó általában már nem sokban egyezik az év végivel – ha az évkezdő pályára visszavinnék őket, 1-2 másodperccel gyorsabbak lennének körönként.

“Minden szezon úgy kezdődik, hogy egy versenyképes autót tervezünk és építünk az első versenyre, amelyet aztán továbbfejlesztünk, ahogy a szezon halad előre, hogy versenyről-versenyre egyre jobb legyen”, állította Zoe Chilton. "Az autóversenyzés a világ egyik “legidőkritikusabb” eseménye, amelyben a pályán elért siker egy komplex és megbízható, napi, de akár óránkénti határidőkkel is dolgozó fejlesztési folyamaton múlik.” A határidők betartásában pedig a csapat megbízható partnere a Siemens – néhány kulcsfontosságú területen külső partnerekkel dolgoznak, így kevesebb teher van a csapat vállán és biztosabb a megfelelő minőség is. Egy autó építésénél ráadásul figyelembe kell venni a szigorú szabályokat is és abból kihozni a legjobbat. A prezentáció végére egyértelművé vált, hogy egy F1-es versenyautó becslések szerint is hatalmas ára miért annyi, amennyi.
Ez a folyamatos hajtás nem működne elszánt csapattagok nélkül. Christian Horner szerint a Red Bull Racing nem csak munkahely számukra, hanem az életük, hiszen folyamatos a feladat. Csak úgy működhet egy ekkora egység sikeresen, ha mindenki azt teszi, amihez ért, nyitott és őszinte egymás között a kommunikáció és gyors rendszerek segítik a munkát. Zoe szerint gyakran perceken múlik egy-egy update kidobása a versenyhétvége előtt, ahol már napokkal korábban ott van a csapat.
Milyen kihívásokkal kell szembenéznie egy idén versenyző F1 csapatnak? 21 hétvégéből áll az idei naptár és szinte az összes kontinenst érinti a sorozat. Ennyi változást egyetlen ember sem bírna, ezért fontos volt az állandó munkakörnyezet megteremtése a szerelőknek, mérnököknek. Ez nem egyszerű, minden felszerelést a következő helyszínre kell szállítani, aminek a logisztikáját megszervezni hatalmas feladat és költség. Ráadásul minden felszerelést úgy kell megtervezni, hogy az utaztatható legyen és a következő helyszínen is maradéktalanul meglegyen. Több tízezer kilónyi csapatfelszerelést szállítanak - amiben benne van az autónkénti 100 ezer alkatrész is - legtöbbször a csapat egyedileg átépített kamionjain, főleg a közeli helyszínek között, de gyakran van szükség hajóra vagy a komolyabb dolgok szállításánál repülőre.
Az idei szabályok újabb kihívásokat állítottak – a 21 versenyre, idén már 6 motort használhatnak a csapatok, és csupán 2 versenyszezon előtti tesztre van lehetőségük az eddigi 3 helyett. Egy több milliárdos technikára ez nem túl sok, főleg, hogy egy 760 lóerős, 15 000/perc fordulaton sikító motornak nem elég az a kevés tesztkilométer. Ezek az adatok egyébként elképesztőek az autók mindössze 702 kilós súlyával párosítva, és a formula autóknál, mint tudjuk minél gyorsabban megyünk be egy kanyarba, annál nagyobb a leszorítóerő. Tehát el is kell hinni, hogy ott elfordulunk, miközben 5,5 G hat a testünkre kanyarodáskor. Meglepő, de a gyorsulás csupán 1,5 G-s erőt fejt ki, míg a fékezés már 6-7 G-t.
Ám mielőtt még az autóhoz hozzányúlnának, elméleti síkon zajlanak a fejlesztések. A Siemens NX szoftverjével egy 3D CAD dizájn koncepciót tudnak alkotni, később pedig ezt követi egy másik szoftver segítségével a CFD, azaz a számítógépes áramlás-tesztelés. Később dinamikai tesztelést végeznek, a pilóták pedig szimulátorokon tesztelhetik, hogy a fejlesztés jobb lett-e. Ezt követően jöhet a szélcsatorna és a törésteszt, csak mindezek után kerül legyártásra a kész karosszériaelem, ami a versenyre is felkerül. Belegondolni is borzasztó, miféle pénzösszegek repkednek itt. Szintén Siemens PLM szoftver a Teamcenter, amely lehetőséget biztosít a termékekkel összefüggő információk és folyamatok hatékony kezelésére, ezáltal a termékfejlesztési és gyártási ciklus jelentős lerövidítésére.
Hirdetés
Itt nincs vége, a verseny előtti edzéseken gyakran láthatunk fura építményeket az autókon. Az első kerék mögötti rács például légnyomásmérő, amikor pedig fura festék kenődik az autó oldallemezeire, az az áramlásjelző festék. Ilyenkor 100 érzékelő figyeli a folyadék vagy a légnyomás áramlását és részletesen kielemzik a mérnökök. Valószínűleg még a végtelenségig lehetne egy csapat felépítéséről beszélni, hiszen itt még esett szó a marketingesek, a menedzserek munkájáról, a stratégiai csapatról és az egyéb csapat körüli emberek feladatáról. A Red Bull Racing bizalmas információkat is megosztott a médiával, ezért óvatosan kellett kezelnünk a dolgokat, de ez megérthető az év közbeni folyamatos versengés miatt. Az F1 az egyetlen sorozat, ahol soha nem engednek fotózni a boxokban, mikor darabokban a versenyautó. Azonban pont ez a titokzatosság és profizmus teszi az elsőszámú sorozattá a világban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?