Hogyan alakul a jogosítványszerzés jövője?

Készül az új KRESZ, változhat a jogosítványszerzés menete is

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szimulátorozás? Szülői oktatás? Az Építési és Közlekedési Minisztérium, a Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézettel (KTI) együtt bepillantást engedett abba, hogyan alakulhat át a járművezető-képzés folyamata.

Egyelőre még nem beszélhetünk végleges, végrehajtandó tervekről. A minisztériumban tartott háttérbeszélgetésen csupán elárulták a szakemberek, hogy milyen lehetőségeket vizsgálnak, amelyekre egyébként már más országokban gyakorlati példákat is láthatunk. Ilyen például a szülők bevonása az oktatásba. Itthon egyelőre még törvényellenes, ha közúton, a jogosítvány megszerzése előtt nem a hivatalos oktató ül a tanulóvezető mellett. Ám ez változhat, amennyiben a szülők is lehetnek hivatalosan oktatók. Írországban, sőt még a szomszédban, Ausztriában is részei járművezető-képzésnek azok a „különórák”, amit nem az autósiskola oktatójával vezet le a nebuló. Persze nem csak a szülők jöhetnek szóba, hanem bármelyik rokon, de többnyire a 17-25 éves korosztályból kerülnek ki a tanulóvezetők, ezért hozzuk példának a szülőket. Ugyanakkor Ötvös Viktória KTI-osztályvezetője felhívta a figyelmet arra is, hogy ez a fajta képzés csak akkor indulhat el, amennyiben törvénybe iktatták a felelősségi jogköröket, illetve valamiféle képzésen a rokonságból kikerülő önkéntes oktatók is részt vesznek, és bizonyítják, hogy készen állnak besegíteni. Egy másik fontos változás lehet a szimulátorok elterjedése. Az igazi vezetést nem tudja helyettesíteni, de rengeteg élethelyzet kipróbálható vele, ami mindenképp felkészültebb friss jogsisokat eredményezhet. És itt most véletlenül se az autós játékokra gondoljon a kedves olvasó. Hiszen már ott elkezdődhetne a szimulátor szerepe, hogy az autó alapvető funkcióit a képernyőn lehetne megtanulni. Nem akkor találkozna először a gombokkal és kapcsolókkal a tanuló, amikor beül az oktató autójába, és főleg nem járó motornál, a környezetet terhelve tennék meg az első lépéseket. Aztán persze oldalakon keresztül sorolhatnánk még, hogy mire jó egy szimulátor. Gondoljatok csak bele, hogy egy Alföldön tanulónak meg lehet mutatni a hegyvidéki vezetést. Lehetne gyakorolni virtuális esőben és veszélyes forgalmi helyzeteket gyakorolni.
Hirdetés
Ugyancsak megkerülhetetlen a vezetősegédek szerepe az oktatásban, vizsgáztatásban. Egészen pontosan az esélyegyenlőség fenntartása. Hiszen a tanulóautók, illetve a vizsgaautók felszereltsége között jelentős eltérés lehet manapság. Hogyan lehet fenntartani az esélyek egyenlőségét, milyen vezetősegédek használatát engedélyezzék a vizsgán? Ezekre a kérdésekre is keresik a választ. Ahogy arra is, hogy a jogosítvány elvétele után szigorítsanak-e annak visszaszerzésén. Az irány valószínűleg a szigorítás lesz.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?