Hogyan adjunk-vegyünk autót ésszel?
Akár veszünk, akár eladunk, ne csak az autó árát nézzük!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Árérzékeny piac vagyunk, illetve inkább az mondható, árérzékeny a magyar ember. Sokszor azonban ráfizetünk, ha nagyon spórolni akarunk.
Nem az a cél, hogy bárkinek bármit eladjanak, nem az a cél, hogy minden behozott autót megvegyenek - árulja el fő filozófiájukat Poós Tamás, a Duna Autó Das WeltAuto használtautó értékesítési vezetője. Személyét, illetve a cégeket illetően is igaz, hogy nem ma kezdték az ipart, több évtized áll már mögöttük. Érdekes és beszédes, hogy bár a piac egészén jelenleg is a cégek adják az autóeladások zömét, nekik a legfőbb kuncsaftjaik a magánvásárlók. Nem csak a használt autókat megvásárlók körében, hanem azok között is, akik leadják, eladják számukra autóikat. A céges ügyfelek esetében ugyanis keményebb az árharc, kisebb a fizetési hajlandóság a kereskedői eladás által nyújtott kényelmi szolgáltatásért. A kereskedői adásvétel ugyanis nem csak a vevő, az eladó számára is kényelmesebb, mint annak saját kezű intézése.
Aki új autót vásárol, az jellemzően sikerszériában van, ünnep, hogy megengedhet magának egy új autót. Vélhetően amiatt teheti azt meg, mert idejét, munkáját jó pénzért sikerült értékesítenie. Neki nem fogja megérni az, hogy autóját saját maga fotózza le, hirdesse meg, fogadja az érdeklődőket, akikkel amúgy nem feltétlenül cimbizne, akiket amúgy nem feltétlenül szívesen fogadna otthonában. Autójukat így inkább valamivel piaci ár alatt adják el. Elfogadják azt, hogy valaki keres az eladáson, hiszen az idejét tölti vele, ingatlanában, annak területén tárolja, időnként lemossa, felkészíti, pontosabban mindig készen tartja az eladásra. A vevő számára pedig talán ez, a folyamatos rendelkezésre állás az, ami a legnagyobb csáberő lehet egy kereskedés esetén. Nem kell időpontot egyeztetni, nem kell várni, amíg hazaér az eladó. Ráadásul egy telepen több autót is megtekinthet.
Sokan nem szívesen vásárolnak kereskedéstől, hiszen úgy érzik, az biztosan keres rajta, míg magánszemélytől egy harmadik szereplő megfizetése nélkül vásárolhatnának. Igen ám, de sok esetben zsákbamacskát. Egy kereskedés (hivatalos kereskedés...) azonban egy év jótállással kell eladja autóit, ráadásul esetében bármilyen panasz esetén ő kell bebizonyítsa, hogy az adott hiba, illetve annak okozója nem volt meg az eladáskor. Magánszemélytől vásárolva azonban csupán 6 hónap a jótállás, s a vevő kell igazolja, hogy hibás árut vásárolt. Ha mindezt akár eladói, vevői szempontból mérlegeljük, bizony már megérheti valamivel drágábban, de komoly névvel, múlttal rendelkező helyen vásárolni, illetve oda értékesíteni. Pláne úgy, hogy a használt autók ára nem tökéletesen összevethető.
A kereskedésben lévő autó nem csupán optikailag felkészítettet jelenthet, a Das WeltAuto kínálatában például nem lehet sérült autó, ha olyat visznek be, azt megjavítják vagy megjavíttatják, ez rögtön költség- és árnövelő tényező. Ne csak a látható hibákra gondoljunk, hanem a műszakiakra is, nem fogunk tőlük elkopott fékkel, nem megfelelő folyadékokkal feltöltött autót kapni, hanem olyat, amibe beülve akár indulhatunk is nyaralni. Ezt nem csak a jog és a vállalt garancia szavatolja, hanem az is, hogy minden egyes autóhoz tartozik egy felmérés és annak eredményeként felmérőlap. Az eladónak mindez úgy tűnhet, hogy autója átvételekor, a vételi ajánlat adása előtt autójának minden létező pontjába bele kívánnak kötni. A vevő szemszögéből viszont mindez transzparenciát jelent: a lehetőségekhez mérten pontosan tudni fogja, hogy milyen autót kap. Ha olyat találnak a felmérés során, ami javítandó, azt nyilván megteszik, annak költségét levonják az ajánlati árból, vagy még a tulajjal megcsináltatják. Utóbbi ritka eset, hogy a tulaj még maga rendbe rakatja az autót, majd visszaviszi. Jellemzőbb, hogy nem tetsző ajánlat esetén az autóját eladni kívánó ügyfél odébb áll. Ilyenkor sok esetben olyan papírt kénytelenek aláíratni a tulajjal, hogy nem ajánlják az azzal való közlekedést. A kuncsaft, már amennyire kuncsaft az ajánlati ár előtti ingyenes átvizsgáláson átesett potenciális ügyfél, saját felelősségére hajt ki a telephelyről. Aztán előfordul, hogy visszatér, mert nem kap jobb ajánlatot máshol sem. A kifejezetten rossz állapotú autók persze nem kerülnek be a Das WeltAuto kínálatába, ha olyat számítanak be, a megfelelő célközönséggel rendelkező partnerkereskedések felé delegálják az árut. Nem mellesleg előfordulhat, hogy ott már van is rá vevő, aki amúgy nem feltétlenül találna rá az eladó autó hirdetésére.
Messze nem biztos tehát, hogy jobban jár az eladó, ha nem fogadja el a kereskedés a piacinál nyilván alacsonyabb, de már biztos ajánlati árát. Utána ugyanis már nem szükséges a vevőket várni, a józanul vásárolókkal átvizsgálásra menni, vagy csupán a hezitálókat, az adott modellel ismerkedőket fogadni. Ugyanakkor a vevő számára is sok esetben érdemesebb egy már átvizsgált, kereskedői, pláne Das WeltAuto garanciás példányt választani, akár némi felárral. A sztori persze nyilván nem ilyen egyszerű, nem minden kereskedő kínál jó árakat, illetve jó autókat, de minél nagyobb hálózatnál, illetve cégnél vásárolunk, biztosabbak lehetünk a megfelelő kiszolgálásban.
Persze magánszemélynél is akadhat jó portéka, a követhető előéletről és a szakszervizes átvizsgáláson alapuló állapotfelmérésről azonban nem érdemes lemondani.
Egy több évtizede piacon lévő cég (amilyen például a Duna Autó vagy a Das WeltAuto) ugyanis a hosszú távú ügyfél-elégedettségben érdekelt. Példa erre, hogy nem az a cél, hogy szilikonozott gumikkal és új kormánybőrözéssel korosabb, bizonytalan futású autókat is eladjanak, hanem az, hogy biztonságos közlekedésre alkalmas, nem túlhordott abroncsokkal szerelt, műszakilag megfelelő autókat, őszinte állapotukban értékesítsenek. Ne feledjük, egy kormánybőrözés kijön 20 ezer forintból, a fékek cseréje ennek a többszöröse, hogy egy elmaradt vezérműszíjcseréből adódó komolyabb motorkárról ne is beszéljünk.
Az, hogy kicsit ciceregnek a szilentek,meg ilyen jelentéktelen gömbfej dolgok azok nem hibák.Főleg a magyar kulva jó utak miatt, szinte természetes, hogy gyorsabban használódnak.A motor,váltó,kormánymű legyen jó.Ha beülsz egy általad ismeretlen autóba, ha benézel a csomagtartóba, sok mindent elárul az előző tulajáról, hogy mennyit is foglalkozott az autójával.A karcokról, kárpit hibákról, hogy vannak-e olajcsrére utaló matricák meg ilyesmi.Személy szerint a szervízkönyvekben nem hiszek, főleg ha idősebb 8-10 éves autóról van szó, vagy csak akkor, ha tényleg makulátlan állapotú egy autó.A kmóra állása szintén csak tájékoztató jellegű adat, nem jelent semmit.Én láttam már olyan 80 ezret futott benzines Lacetti szelepházat aminél csak a második olajcserét csinálták 82 ezer futott kilométernél.Kegyetlenül nézett ki.Nem is mertek hozzányúlni a vastag olajsárhoz, nehogy még valami komolyabb eltömődést okozzon…
Nyilván aki ezt az oldalt olvassa nagy eséllyel autóbuzi és odafigyel az autójára, de nagyon sokan csak használják. Pontosabban elhasználják.
Szerintem lehet venni jó használt autót, csak keresni kell. Én eddig japán benzineseket vettem, két Toyotát márkakereskedésből, leszervizelve, garanciával és két Mazdát magánszemélytől. Láncos vezérlés, japán benzinmotor. Egyikre sem kellett költeni. (Illetve kötelező karbantartáson túl a Yarisban az együtt töltött 60 ezer km alatt két izzót, fékbetétet, és hátsó csapágyat cseréltem, hasonló futás mellett a Mazda2-nél hosszbordásszíjat és görgőt, fékbetéteket)
Dízelt nem mernék venni használtan, prémiumot nem is vennék.
Eladóként is jó vagyok, autóimat mindig jó állapotban adtam el, igaz nem is éltem le őket, kivéve a Peugeotomat, de ott minden hibát közöltem a vevővel és nyomott áron ment el.
Baromi ritka szerintem, leginkább tényleg csak akkor fordul elő, ahogy nálad is, ha valami váratlan dolog következik be és azért kell eladni. De ez nem gyakori azért nagy szerencse kell hozzá és annak még kisebb az esélye hogy mindezt egy használt autó telepen fogod megtalálni.
Van azért jó autó hidd el. Én pl tavaly év végén hoztam saját magamnak egy Audi A6-t Belgiumból. Nem volt hibátlan mert használt autó. De mivel magamnak hoztam szépen szisztematikusan nekiálltam. Nagyszervíz vezérléssel, tavasszal gumi + felni, lengőkar, kutyacsont. Most újra szervizt kap mert lefutott 15e km-t. Csak tényleg jó minőségű olaj és szűrők. Most viszont hamarosan eladósorba kerül mert cégautót kapok. De persze ezt előre nem tudhattam így mindent megkapott az autó. Így valaki jól jár vele, de attól még nem hibátlan. Pár esztétikai hiba kicsit ciceregnek a szilentek. Szóval van jó autó de ki kell fogni.
És még valami. Nem tudom ma Magyarországon ki engedheti meg magának, hogy kedve szerint cserélgesse az autóit akkor, ha pl magának az autónak funkcionálisan semmi baja nincs. A használt autók nagy része szerintem vagy céges flottából kikerülő jellemzően sokat futott autó (ami lutri, mert ami jó az sok esetben nem jut el a kereskedésig, már előtte gazdát talál), vagy elhasznált, valamennyire hibás példány, amivel foglalkozni és amire költeni kell.
Az a baj, hogy tényleg ahogy írták előttem is sokan a csodát keresik felbuzdulva a kocsmai történeteken, hogy ki milyen jól járt vagy pl kinek eszik kevesebbet az autója stb stb kiindulva indulnak neki a használt autó vásárlásnak. És persze, hogy csalódnak sok esetben, még akár akkor is ha az eladó becsületes, hát még ha a nepper át is veri őket. Nagyon sokan azt hiszik, hogy milyen baromi jó üzletet csinálnak azzal, ha az új árának töredékéért vesznek meg valamit. Hát az pontosan azért kerül annyiba, mert annyival kevesebbet is ér. A használt autó kockázat, ezt tudomásul kell venni. Benne van a rizikó, és a vásárlás utáni masszív kiadás is, hogy megbízható és jó legyen, csak ezt általában mindenki el akarja felejteni, és bízik a csodában mert a kocsmában azt hallotta, hogy a Józsi micsoda üzletet csinált. (Persze azt már, hogy a Józsi hogy ráfaragott és még elköltött az autóra egy rakás pénzt már nem fogja hallani….) De ha valaki eleve egy álomvilágban él a használt autókkal kapcsolatban abból sosem lesz jó szájíz.
Az egész valahol kicsit olyan mint a szerencsejáték. Aki ért hozzá az nyilván jobb esélyekkel indul, de a bukta mindig is benne van a dologban. Aki nem ért az autókhoz inkább vegyen újat, és ne akarjon egy esetleg jobban csengő nevű használt prémiummal többnek tűnni mint ami. Itthon még mindig sajnos ezek alapján választanak autót a vevők és ezt sok nepper szépen ki is játssza.
Ami a korrektséget illeti sajnos elég ritka. Én vettem új autót is, vettem használtat is és állíthatom, hogy az új autó a legjobb vétel annak aki a biztosra akar menni. Nem mondom, hogy rosszul jártam a használttal (és szerintem sikerül mindkétszer korrekt üzletet kötnöm), de azt is tudtam, hogy rengeteget kell majd költenem rá, hogy olyan legyen mint amit szerettem volna és ez be is igazolódott. Hibátlan használt autó olyan ritka mint a fehér holló, mindegyikre rá kell költeni egy rakás pénzt vásárlás után, hogy jó legyen. Ezzel mindenkinek tisztában kellene lennie aki használtat vesz, nem elég kicsengetni az árát.
Illetve még egy gondolat, sajnos a jó mint fogalom mindenkinek baromira mást jelent. Ebből is adódhat némi nézeteltérés és ezért is lehet az, hogy valaki korrektnek érzi ugyanazt valaki meg nem. Lehet valakinek az számít jónak, hogy mondjuk 10 éves egy autó és még megy, valaki meg elvárja, hogy hibátlan legyen mindene és az jelenti azt.
[i] „jó magyaros szokás szerint az Eladó és a Vevő is a csodát keresi…” [/i]
E téren nem kívánok általánosítani, csak a magam nevében nyilatkozok. A 20-ik autómat nyüvöm, nem nyerészkedtem egyiken sem és nem is akarok. Ebben kizárólag 1 dolgot keresek, a korrektséget.
Mi a korrektség? Az, amikor az illető nem keserű szájízzel ül bele megvásárolt használt autójába. Ennek igen sok összetevője van. Többek között az is, hogy pl. az autóvásárlás pillanatában a kereskedői árrés pl. egy olcsóbb esetén ne tegye ki az autó árának jelentős részét, akár 50%-át is, a drágábbakról nem is beszélve stb. stb.
Szóval keresem a korrektséget, de nem találom sehol… Ez még nagyon messze áll a csodavárástól, de még erre is kicsi az esély.
Duma … duma.. duma.Az egyik legnagyobb kereskedésben vettem használt autót (új autoknál is piacvezető) a tulajdonos a kereskedő volt,2 nap múlva probléma volt az autoval,mégis elhajtottak a büdös pi…..-ba „””””” Egy kereskedés (hivatalos kereskedés…) azonban egy év jótállással kell eladja autóit, ráadásul esetében bármilyen panasz esetén ő kell bebizonyítsa, hogy az adott hiba, illetve annak okozója nem volt meg az eladáskor. „””””” Azóta bíroság lett az ügyből,szakértői vélemény is készült. Én tapasztalatból mondom,soha ne higgy a jogszabályban ,ők mindent tagadni fognak,harcolj az igazadért. MIndegy honnan veszel használt autot,a kereskedés szerint soha nincs igazad. Ha vége a pernek jelentkezem……
Igen igazad van. Sajnos nagyon nagy a túlkínálat és jó magyaros szokás szerint az Eladó és a Vevő is a csodát keresi…
Nagyon egyszerű a képlet. Új autót kell venni.
Egy nem magyar szóhasználatra utaltam az autókereskedő szinonimával.
A vevő felelőssége a saját pénzének védelmében van.
A használt autó kereskedelem egy nyomott piac ma. Ezt tovább fojtogatja az állam pénzéhessége, + rátesz még egy lapáttal a nepperek közbeiktatása is, akik ebből a nyomott piacból nem csupán megélni, hanem meggazdagodni akarnak, tisztelet a kevés kivételnek.
Azért ez egyáltalán nem igaz, hogy a becstelenség szinonimája az autókereskedő. A Vevő felelőssége az, hogy mielőtt bármit megvesz, megnézi kitől veszi. Kell egy beszélgetés, az emberismeret és ha itt minden rendben akkor kell csak a portékát megnézni. De azzal egyet értek, hogy az esetek nagyon nagy százalékában az eladó csak eladni akar nem pedig értékesíteni ami nagyon de nagyon más kávéház.
A Duna Autó a legjobb példája a brutális – semmi mást nem tartanak szem előtt – profitmaximalizálásnak. Nem számít se isten se ember, ha kell átgázolnak a saját embereiken is. Ezek alól a Vevők sem kivételek. Ez a nagy helyzet. De persze ez a legtöbb nagy cégre igaz és főleg Budapestre. Vidéken azért sokkal jobb a helyzet, sokkal inkább figyelnek a környezetükre mert tudják hogy nem kimeríthetetlen a „nyersanyag” azaz a Vevő.
A poros motorér előidézéséhez elég megszórni egy porszívó porzsákjából néhányszor a motort. Egyébként már megint lemaradt az ‘X’ a PRcikk mellől. Ez így eléggé szánalmas.
Amerikában, az „autómobil” tömegesítésének hazájában a hazugság, becstelenség szinonimája: AUTÓKERESKEDŐ. 😀 😀 😀
Mintegy másfél évtizeddel ezelőtt az egyik márka képviselet márkaszervizének műhelyvezetője vette meg VW TDI autómat. Nem íratta át a nevére, végül is minek az? 😀 Nap mint nap használta az autót, láttam, azzal járt dolgozni, ott állt a szalon parkolójában, naponta többször jártam arra. Fél év után úgy döntött eladja, és jött a mesével, hogy csináljunk új adás-vételit, mert eddig nem használta az autót, mivel rossz volt. Szét kellett szedni a motort, mert beleesett a kamra a motortérbe, és összetört mindent. 😀 😀 Tegnap délután lett csak összerakva, és máris jön ide vele. Mondom ne vicceljünk már, ez nem kamrás motor, hanem közvetlen befecskendezésű, a kamra nem eshetett bele, mert az nincs ebben! Alapjáraton ott püfögött a motor, hm, szépen jár, nyissuk már fel a motorháztetőt. Jé, hát ez nem is úgy néz ki, mint amelyiket tegnap délután raktak össze… Válasz: Földúton mentem vele. 😀 😀 😀
Néhány nap múlva eladta egy másik városban élő szerelőkollégájának. Utána mentem az autónak, az új tulaj nehezményezte, hogy a főtengely szimmering kopása miatt olajos volt a vezérműszíj…
Az autókereskedők körében, tisztelet a nagyon kevés kivételnek, ez a szellem dominál. Nem is kell kereskedőnek lenni, elég ha csak a szerelők főnöke, aki közvetlen kapcsolatban áll az ügyfelekkel.
Nehezményezem, hogy megszűnt, ill. nagyon visszaszorult a közvetlen használt autó értékesítés. Miért kell egy kóros szipolyozó lépcsőt beiktatni, amikor napjainkra a világ boldogabbik felén óriási a használt autó dömping?
Poros a motortér egészséges, röhög a vakbelem.
Homokkal bárki leszórhatja főleg ha nepper úr agymenése határtalan.
Akár még bele is szór egy kicsit.
Az aktuális cégekről meg annyit profitmaximalizálás bármi áron BÁRMI ÁRON.
A tulajoknak csak saját maguk a fontos (tipikus magyar mentalitás) a dolgozó meg kap valami aprót hogy épphogy eltengődjön, ennek egyre inkább érezni fogja sőt érzi is az aktuális cég az eredményét.
Nem vagyok az a különösen köpködős fajta, de azért ez a „cikk” kiüti a biztosítékot. Az, hogy a NAGY Das Welt Autóban micsida prima autókat kapni hagyjuk. Kollégám volt a Poos Tamás a Duna Autónál, még hogy ott nem az a cél hogy bárkinek bármit eladjanak….. Valóban nem az, hanem az hogy tök mindegy hogyan tök mindegy mit csak valamit eladjanak. Olyat brutális prés a tulajdonosok és a vezetők részéről az eladásra szinte sehol máshol nincsen mint a Duna Autónál. Konkrétan egy 3 hónap után ha nincsen eladva egy autó akkor MINDEN a diviziónál dolgozó értékesítőtől pénzlevonás van, teljesen mindegy volt e köze az autóhoz vagy sem. Tényleg röhög a vakbelem, hogy ezt az idézetet pont a Duna Autó munkatársától kellett idézni. Undorító. Ez az átbaszás amikor így állítanak be egy céget csak azért mert egy mogul egy nagy cég. Azért kéne benne megbízni mert nagy. Hát igenis a kicsik többsége ( nem a kamu adásvételisek és bontószökevényeket árulók ) ahol csak pár ember dolgozik sokkal de sokkal korrektebbek. Botrány.