Hogy fest a kompakt szedánok ársorrendje?
Szedánkörkép az olcsónak mondottaktól a nem olcsókig
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Annyi újdonság jelent meg és annyiszor hangzik el az olcsó szedán kifejezés, hogy az összes kompakt négyajtóst egymásnak eresztettük és megnéztük, mekkorák a különbségek. Nagyok.
Citroën C-Elysée. Dacia Logan. Peugeot 301. Renault Fluence. SEAT Toledo. Skoda Rapid. Mind új modell, mind olcsónak beállított szedán a kisautók sorából, illetve az alsó-középkategóriából. Illetve a Rapid/Toledo páros nem is szedán, csak annak látszó - praktikus - ötajtós, de mindegy. És megjött az új Skoda Octavia is, ami szintén nem négyajtós, azonban lépcsős a háta, plusz mostanság teszteltük az Opel Astra Sedant - hát adta magát, hogy virtuálisan egymásnak eresszük őket, s megnézzük, hogy melyik merre hány méter, s lehetőleg azonos felszereltséggel melyik mennyibe kerül úgy benzines, mint dízel alapmotorral. A pakliban tehát íme a jelenleg Magyarországon kapható összes limuzinféleség az alsóbb szegmensekből, a maga ászát meg mindenki húzza ki, ahogy tetszik. Felszereltségbeli elvárásaink a következők voltak: 4 légzsák, menetstabilizáló elektronika, klíma, távirányítós központi zár, elöl elektromos ablak, gyári rádió, USB-csatlakozó, Bluetooth-kihangosító, s nem utolsósorban osztottan dönthető hátsó üléstámla. De lássuk előbb az alapméreteket.
Kompakt szedánok* méretei
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
Hosszúság (mm) | Szélesség (mm) | Magasság (mm) | Tengelytáv (l) | Csomagtartó (l) | |
Chevrolet Aveo | 4399 | 1735 | 1517 | 2525 | 502 |
Chevrolet Cruze | 4597 | 1788 | 1477 | 2685 | 450 |
Citroën C-Elysée | 4427 | 1748 | 1466 | 2652 | 506 |
Dacia Logan | 4347 | 1733 | 1517 | 2634 | 510 |
Fiat Linea | 4560 | 1730 | 1494 | 2603 | 500 |
Ford Focus | 4534 | 1823 | 1484 | 2650 | 475 |
Honda Civic | 4545 | 1755 | 1435 | 2675 | 440 |
Hyundai Elantra | 4530 | 1775 | 1445 | 2700 | 485 |
Mazda3 | 4580 | 1755 | 1470 | 2640 | 430 |
Mitsubishi Lancer | 4570 | 1760 | 1490 | 2635 | 400 |
Opel Astra | 4658 | 1814 | 1500 | 2685 | 460 |
Peugeot 301 | 4442 | 1748 | 1466 | 2652 | 506 |
Renault Fluence | 4618 | 1809 | 1479 | 2702 | 530 |
SEAT Toledo | 4482 | 1703 | 1461 | 2602 | 550 |
Skoda Rapid | 4483 | 1706 | 1461 | 2602 | 550 |
Skoda Octavia | 4659 | 1814 | 1461 | 2686 | 590 |
Toyota Corolla | 4545 | 1760 | 1470 | 2600 | 450 |
Volkswagen Jetta | 4739 | 1778 | 1482 | 2651 | 510 |
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
A legrövidebb a Logan, a leghosszabb a Jetta. A legkeskenyebb a Rapid/Toledo duó, a legszélesebb a Focus. A legalacsonyabb a Civic, a legmagasabb holtversenyben az Aveo és a Logan. A legrövidebb tengelytávú az Aveo, a leghosszabb tengelytávú a Fluence. Csomagtartó-méretben a Lancer és az Octavia a két véglet. Van azért bőven differencia arányra, utastéri és raktéri helykínálatra is. Már itt jogos lehet az almát a körtével felvetés, de sebaj, ugorjunk, nézzük a benzines bázismotorok alapjellemzőit.
Kompakt szedánok* benzines alapmotorral
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
henger/cm3 | LE/Nm | Váltó | 0-100 km/ó (mp) |
l/100 km | |
Chevrolet Aveo 1.2 | 4/1229 | 70/115 | kézi/5 | 14,3 | 5,8 |
Chevrolet Cruze 1.6 | 4/1598 | 124/154 | kézi/5 | 10,9 | 6,5 |
Citroën C-Elysée 1.2 | 3/1192 | 72/110 | kézi/5 | 14,2 | 5,3 |
Dacia Logan 1.2 | 4/1149 | 75/107 | kézi/5 | 14,5 | 5,9 |
Fiat Linea | - | - | - | - | - |
Ford Focus 1.0 GTDi | 3/999 | 100/170 | kézi/5 | 12,6 | 4,9 |
Honda Civic 1.6 | 4/1598 | 125/152 | kézi/5 | 9,9 | 6,7 |
Hyundai Elantra 1.6 | 4/1591 | 132/161 | kézi/6 | 10,7 | 6,4 |
Mazda3 1.6 | 4/1598 | 105/145 | kézi/5 | 12,2 | 6,5 |
Mitsubishi Lancer 1.6 | 4/1590 | 117/154 | kézi/5 | 10,7 | 5,7 |
Opel Astra 1.4 | 4/1398 | 100/130 | kézi/5 | 14,2 | 5,5 |
Peugeot 301 1.2 | 3/1192 | 72/110 | kézi/5 | 14,2 | 5,2 |
Renault Fluence 1.6 | 4/1598 | 110/151 | kézi/5 | 11,5 | 6,8 |
SEAT Toledo 1.2 | 3/1198 | 75/112 | kézi/5 | 13,9 | 6,1 |
Skoda Rapid 1.2 | 3/1198 | 75/112 | kézi/5 | 13,9 | 6,1 |
Skoda Octavia 1.2 Tsi | 4/1197 | 86/160 | kézi/5 | 12,0 | 5,2 |
Toyota Corolla 1.33 | 4/1329 | 99/128 | kézi/6 | 13,1 | 5,9 |
Volkswagen Jetta 1.2 TSI | 4/1197 | 105/175 | kézi/6 | 10,9 | 5,7 |
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
Lineából az importőr nem kínál benzinest. Turbós alapmotor három modellnél van, a Focusé ráadásul csak 3 hengeres. A váltó a túlnyomó többségnél 5 fokozatú, de akadnak alapból is 6 sebességesek. A leggyengébb az Aveo, a legerősebb az Elantra. Nyomatékilag a Logan a padló, s a Jetta a tető. A sprintideje a Logannak a legszerényebb, mármint a leghosszabb, 10 mp alatt egyedül a Civic futja ezt a fajta 100-at. Ígért fogyasztásban a Focusé a pálma 5 liter alatti étvággyal, míg a túlvégen a Fluence 6,8-at "zabál".
Kompakt szedánok* dízel alapmotorral
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
henger/cm3 | LE/Nm | váltó | 0-100 km/ó (mp) |
l/100 km | |
Chevrolet Aveo 1.3 D | 4/1248 | 75/190 | kézi/5 | 14,2 | 3,9 |
Chevrolet Cruze 1.7 D | 4/1686 | 130/300 | kézi/6 | 10,0 | 4,5 |
Citroën C-Elysée 1.6 HDi | 4/1560 | 92/230 | kézi/5 | 11,2 | 4,1 |
Dacia Logan 1.5 dCi | 4/1461 | 75/200 | kézi/5 | 14,6 | 3,8 |
Fiat Linea 1.3 Mjet | 4/1248 | 95/200 | kézi/5 | 13,8 | 4,9 |
Ford Focus 1.6 TDCi | 4/1560 | 95/230 | kézi/5 | 12,6 | 4,2 |
Honda Civic | - | - | - | - | - |
Hyundai Elantra | - | - | - | - | - |
Mazda3 1.6 CD | 4/1560 | 115/270 | kézi/6 | 11,0 | 4,4 |
Mitsubishi Lancer 1.8 DI-D | 4/1798 | 116/300 | kézi/6 | 10,2 | 4,4 |
Opel Astra 1.3 CDTI | 4/1248 | 95/190 | kézi/5 | 14,6 | 4,2 |
Peugeot 301 1.6 HDi | 4/1560 | 92/230 | kézi/5 | 11,2 | 4,1 |
Renault Fluence 1.5 dCi | 4/1461 | 90/200 | kézi/5 | 13,0 | 4,4 |
SEAT Toledo 1.6 CR TDI | 4/1598 | 105/250 | kézi/5 | 10,4 | 3,9 |
Skoda Rapid 1.6 CR TDI | 4/1598 | 105/250 | kézi/5 | 10,4 | 3,9 |
Skoda Octavia 1.6 CR TDI | 4/1598 | 105/250 | kézi/5 | 10,8 | 3,8 |
Toyota Corolla 1.4 D-4D | 4/1364 | 90/205 | kézi/6 | 11,9 | 4,7 |
Volkswagen Jetta 1.6 CR TDI | 4/1598 | 105/250 | kézi/5 | 11,7 | 4,2 |
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
A dízelmezőnyt nem erősítheti a Civic és az Elantra. Mindenki más 4 hengeres és persze turbós blokkokat kínál. A legkevésbé harapós az Aveóé és a Logané, a legizmosabb a Cruze-é. Nyomatékból az Aveóé és az Astráé 200 Nm alatti, a Cruze-é és a Lanceré bezzeg 300-zal büszkélkedik (nem hiába övék egyben a legkomolyabb hengerűrtartalom). A jellemző fokozatszám itt is inkább a 5. Legkomótosabban a Logané és az Astráé, legfürgébben a Cruze sebességmutatója kúszik fel 100-ra. A legtorkosabb a Linea olyan 4,9-cel, mint amilyennel a benzineseknél a Focus a legspórolósabb, az aszkéták aszkétái meg a Logan és az Octavia 3,8 l/100 km-es lufival.
Ne feledjük, ezek kizárólag az alapmotorok, illetve az alapmotorok közti különbségek a méret és az itt és most nem részletezett súlyadatok, no meg a váltóáttételezések és még néhány tényező függvényében. Egyes modellek esetében az alapmotoroknál nem is nagyon van nagyobb és erősebb, míg másoknál annyi, de annyi hajtáslánc között válogathat a kedves ügyfél, hogy vélhetően "csak" a pénztárcájának vastagsága szab határokat. És akkor következzen mindez forintosítva, s ahogy említettük, egy jó közepes felszereltséget elvárva ESP-től klímáig, 4 légzsáktól osztottan dönthető hátsó üléstámláig, stb.
Kompakt szedánok* ára az elvárt felszereltséggel (Ft)
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
benzines | dízel | |
Chevrolet Aveo LTZ 1.4 100/1.3 D 95 MT6 | 3 420 000 | 3 880 000 |
Chevrolet Cruze LS+ 1.6/1.7 D | 3 699 000 | 5 065 000 |
Citroën C-Elysée Collection 1.2/1.6 HDi | 3 190 000 | 3 930 000 |
Dacia Logan Arctic 1.2/1.5 dCi | 2 390 000 | 2 990 000 |
Fiat Linea Easy 1.3 Mjet | - | 3 310 000 |
Ford Focus Trend 1.0 GTDi 125/1.6 TDCi | 5 165 000 | 5 615 000 |
Honda Civic Elegance 1.6 | 5 249 990 | - |
Hyundai Elantra Life 1.6 | 4 590 000 | - |
Mazda3 TX 1.6/1.6 CD | 4 989 900 | 5 609 900 |
Mitsubishi Lancer Intense 1.8 140/1.8 DI-D | 5 990 000 | 7 290 000 |
Opel Astra Enjoy 1.4/1.3 CDTI | 4 925 000 | 5 885 000 |
Peugeot 301 Active 1.2/1.6 HDi | 3 190 000 | 3 930 000 |
Renault Fluence Expression 1.6/1.5 dCi | 3 340 000 | 3 840 000 |
SEAT Toledo Reference 1.2 TSI 85/1.6 CR TDI | 3 761 460 | 4 454 460 |
Skoda Rapid Ambition 1.2/1.6 CR TDI | 3 942 310 | 4 998 630 |
Skoda Octavia Ambition 1.2 Tsi/1.6 CR TDI | 4 218 610 | 5 237 780 |
Toyota Corolla 1.33/1.4 D-4D | 4 250 000 | 4 830 000 |
Volkswagen Jetta Trendline 1.2 TSI/1.6 CR TDI | 5 037 050 | 5 716 180 |
*A SEAT Toledo, a Skoda Rapid és Octavia igazából ötajtós, csak formára szedán.
Az Aveónál látható, hogy ha kell mindaz, amit mi elvártunk, akkor motort is kell "ugrani". A Lineához nincs ESP. A Focusnál az EcoBoost turbómotorból csak az erősebbik, 125 lovas kérhető a négyajtóshoz. A Civic csupán 1.8-asként adhat Bluetooth-kihangosítót, ez van, maradtunk az egyhatosnál, s megoldjuk a telefonálgatást utólagos kütyüvel. Az Elantrához sincs kihangosító, el kell fogadjuk. A Lancernél ismét benzinmotort kellett váltani, mert csak az 1.8-as tudja mindazt, amit akarunk. A "kényszerből" turbós benzinessé váló Toledo kékfogát csak csomagban rendelhetjük, cserébe pl. tolatóradar is dukál. A Rapidhoz nem találtunk USB-csatlakozót.
És a legolcsóbb naná, hogy a Logan, a legdrágább pedig a Lancer. Utóbbira biztos nem sokan fogadtak volna, de az igazat megvallva temérdek egyéb extra is van hozzá - ha kell, ha nem. Az igazat ismét megvallva a nem deklaráltan olcsó szedánok szinte mindegyike ad egy rakat egyéb extrát is, de vajon tényleg szükség van ezekre? Az ezer százalék, hogy az autógyártók és a kereskedők is ezeken keresik a legtöbbet, viszont ha "csak egy autóra" fáj a fogunk és épp szedánra vagy annak látszó lépcsős hátú kocsira, talán ebből az összeállításból kicsit kiokosodtunk. Aztán hogy egy-egy modellt valójában mennyiért, milyen kedvezményekkel lehet és érdemes megvenni, ha már új autót szeretnénk egy valag pénzért, már más tészta. Azt is gyúrjuk.
Tisztelt Kántor István!
A jelenleg kínálatban lévő autók összehasonlítását nagyon hasznos dolognak tartom, de én még hiányolok valamit az ehhez hasonló cikkekből.A várható szervízköltségekről nem tudhat előre az olvasó.Ha esetleg egy-egy motortípus vagy autó első 120000-ig felmerülő kötelező szervízköltségeit is össze tudnák foglalni egy másik cikkben,annak én – és szerintem más olvaasó is- nagyon örülnék.
Még azt hiányolom a különböző motorok paraméterei mellől,hogy láncos vagy szíjjas a vezérlése. Sokat számít az első 100-120e km megtétele után.Mert ez komoly költség lehet a többi kopó alkatrész időszakos cseréje mellett.Szerintem fontos tényező ez is.Aki pl. már egy több éve jelen lévő motorral használt autó vásárláson töri a fejét, egy kis útmutatást adhat a várható kiadásokkal szemben.
Egyébként lelkes olvasójuk vagyok és gratulálok a munkáikhoz!
Üdv.: Kinka Pál Imre
Teljesen rendben van, hogy van köztük olcsó és kevésbé olcsó. Egy autó esetében az ár csak egy a sok szempont közül.
Árak: benzineseknél a Rapid listaáron van feltüntetve, az új Octavia pedig kedvezménnyel levonva. A Rapidra is van 500.000 Ft kedvezmény, sőt 999 Ft-ért jelentős extrák vehetők bele. Magyarul a Rapid ~ 3.443.000 Ft-ért van, igen tisztességes felszereltséggel. Ha hagyjuk az akciókat, akkor az Octavia nem 4,2 millió, hanem 4.780.510 Ft. Legyünk konzekvensek, vagy mindkét típusnál akciós árat tüntetek fel, vagy mindkettőnél listaárat, de ha az egyiknél ilyet a másiknál olyat, akkor ferde képet alakítok ki, az meg nem helyes 😉 Jah és a Rapidhoz rendelhető USB csatlakozó, meglepő módon Média adapternek nevezik ;))