Az elmúlt években a Fiesta is megkapta a hibrid hajtást, a villanykorszakba viszont már nem viszi magával a Ford
Július hetedikén gördül le a világ utolsó Ford Fiestája a szalagról - tudta meg az Autocar. Az utolsó két Fiestát pedig biztosan nem láthatjuk majd a hétköznapokban ugyanis azokat megtartja magának a Ford. Az egyiket a németországi Kölnbe, míg a másikat a brit örökségvédelmi flottához helyezik el ezzel is hangsúlyozva hogy a leköszönő modell igenis történelmi jelentőséggel bír.
Csaknem fél évszázadon át volt a vásárlók kedvence többek között itthon is a Fiesta
A gyártás megszüntetését még tavaly jelentették be, az történet pedig akár az egész modern autóiparra szimbolikusan ráhúzható. A Fordnak szüksége van a gyártókapacitásra, a Fiesta helyét pedig az elektromos Ford Explorer SUV fogja átvenni - nyilatkozta Martin Sander még 2022 decemberében. Ugyanebben az interjúban azt is elmondta a Ford fejese, hogy a cologne-i gyárat ahol korábban a Fiesta is készült átalakítják és kizárólag elektromos modelleket gyártanak itt a jövőben. Ezzel együtt a németországi gyár lett az amerikaiak első karbonsemleges termelőüzeme.
Az ikonikus forma amivel ma is sokat találkozunk az utakon
A Ford modellpalettája az elmúlt években jelentősen átalakult ennek pedig nem csak a Fiesta esett áldozatául. Idén gördült le az utolsó S-Max és Galaxy is a gyártósorokról, a másik népszerű ferde hátú, a Focus gyártása pedig 2025-ben ér véget. 2030-ban pedig már kár is lesz keresni a belsőégésű motorral szerelt autókat a Ford palettáján ugyanis a következő évtizedben már csak és kizárólag elektromos autókat értékesítenek majd Európa szerte, így itthon is.
Nos, az utolsó generációs Fiestát mindennek mondanám, csak ikonikusnak nem. Nagyon semmilyen lett, az előző sokkal fainabb autó kívül-belül. Az mondjuk egy más kérdés, hogy valószínűleg azért lett ilyen, mert már elve nem érdekelte a Fordot ez a piac és akkor még úgy gondolták, hogy a dél-amerikai Ka+-al együtt majd két béna kacsa kiadja egy jól megkonstruált modell népszerűségét, de nagyon tévúton jártak.
Persze rendben, hogy ezt úgy kell érteni, hogy mint név volt ikonikus a Fiesta, de azért ebbe is bele lehet kötni – az első kétségkívül időben jött, „csak” pár évvel a Golf és Renault 5 után, de alapvetően mindig volt sokkal jobb B-kategóriás autó nála a piacon. A ’80-as években hol volt a Fiesta a Peugeot 205-höz vagy Honda Civichez képest? Nem egy kávéházban, az biztos.
De talán épp az ötös Fiesta volt a mélypont – hiába volt jelentős előrelépés az elődjéhez viszonyítva, ha a konkurencia még nagyobbat ugrott – azt a kocsit a Fiat Grande Puntóval egy frissítési cikluson belül mutatták be és úgy néz ki, mint ha 2 év helyett 12 év lenne a két típus között. Ráadásul csak tetézte a Fiesta helyzetét, hogy a Ford mindig nagyon kimérten adagolta a technikai frissítéseket – hiába volt jó vezetni a csúcs verziókat, ha lentebb a motorválaszték rendre tele volt elavult őskövületekkel.
Szóval az eladott autók számát tekintve lehet, hogy fontos modell volt a Fiesta, de ebből a fél évszázados útból legfeljebb csak pár modellévben volt korszakos jármű. Ráadásul azt se lehetne mondani, hogy olyan nagyon hiányozni fog a piacról, a Stellantis pl. felismerte, hogy komoly frissítés nélkül neki is dobnia kéne a Corsa nevet, így pl. az az Opel olcsóbban egy jobb autó, mint a Fiesta – de ott van az új Yaris, Fabia, meg i20 is. A „férgese” hullott ki, nem a java, bár Puma néven tulajdonképpen ugyanezt a Fiesta generációt még gyártják pár évig, de már annak is esnek az eladásai, szóval a román gyárban is aggódhatnak, hogy elektromos Fordokat, teherautókat vagy semmit nem szerelnek össze a jövőben.