Hivatalból túlélők – Octavia 1,6 és 1,8 turbó
Szép és olcsó, a turbós meg mindkettő – használt Skoda Octaviákat próbáltunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Rendszerint rá kell döbbennünk arra, hogy van néhány olyan autó, amik úgy szolgálnak 10-20 éveket, hogy észre sem vesszük őket, az Octavia tipikusan ilyen, ez a két példány pedig csak céges autó volt, nem is akárhol.
Országos Atomenergia Hivatal. Annyira egyszerű ember lennék, hogy csak én nem gondoltam volna, hogy ilyenünk van, vagy megnyugtattok, hogy nem vagyok ezzel egyedül? Innen érkezett ugyanis a Csonti Car egyik autója, méghozzá a fotókon szereplő ezüst kombi Octavia. Párja sem egyszerű eset, szintén leselejtezett hivatali autóról van szó, forgalmijában a Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) neve szerepel.
Tehát hivatalosan mindkét autó első tulajos, ez egy jól hangzó jelző lehet.
Mint a svájci orvos, vagy a "nemdohányzó garázsban tartott hölgy" tulajdonostól, és ebben az esetben a két autón látszik is, hogy mit takarhatnak ezek a jelzők. Az első és egyetlen tulajdonost igényesnek, tisztának, megbízhatónak látják lelki szemeink, aki az autóját gyári állapotban tartja, és amikor eladja, az a legjobb a kínálatban. Erre vannak nagyon jó példák, még akkor is, ha a tulajdonos nem magánszemély és az autó közelebb jár a 400 000 kilométerhez, mint a 300 000-hez. Már a Csonti Car hirdetésében is jól nézett ki az ezüst kombi, ráadásul egy meglehetősen potens motorral, az 1,8-as turbóval szerelt kivitel, ezért le is csaptunk rá egy próbakörre.majdnem másfél milliót adtak el csak az első generációból.
Hogy még ma is fut belőle számtalan, tisztességes tartósságának köszönhető; és igen, mindkét autónak vannak hibái, de messziről is szemmel látható kilométereket futottak, és még mindkettő itt van, jön-megy, teszi a dolgát, az 1,8-as turbó pedig eddig talán a legmeglepőbb autó, amit Csontitól elhoztunk. Külsőre vannak hibák, közel 330 000 kilométer nem múlik el nyomtalanul, ennek az elejét is ki lehetne fésülni, több komolyabb hibát karcolásokon túl egyébként nem találtam, még a fényezése is jó állapotban van. A külső persze csak a legkisebb dolog, ennek az autónak viszont a belseje is rendben van, jó az illata, ami ennyi kilométer után egyáltalán nem egyértelmű.A motorja ugyanaz, ami például az Audi TT-be, vagy a SEAT Leon Cuprába, valamint némileg erősítve az Octavia RS-be került, és ami persze Győrben készült.
Jó konstrukció, nem találni róla lényegi negatív tapasztalatot, hogy csak 150 lóerő, az is inkább pozitív, hiszen ebből készült 180 és némileg átdolgozva 225 lóerős kivitel is, vagyis nincs túlfeszítve. A beteg turbómotornál kellemetlenebb mechanikai tapasztalat talán nincs is, épp ezért egész jó élmény, ahogy ez az autó indul, ahogy alapjáraton finoman duruzsol, és ahogy már 2000-es fordulat alatt elkezd - egészségesen - fütyülni a turbó, és hogy második fokozatban megfutja a 100 km/h-t.Jelentősen kisebb rizikófaktor jár egy hagyományos szívómotorral, és ilyen Octavia is akad Csontinál.
A kék 1,6-os Octavia múltja viszont jelentősen eltér a kombiétól, láthatóan komolyabb igénybevételnek volt kitéve, mosva is többet lehetett, fényezése kissé bemattult már, apróbb sérülésekből is többet találunk rajta, nem annyira esztétikus, de ezt ára is jelentősen tükrözi. A csapotthátú kivitel a esetén is több mint 500 literes csomagtartó még mindig letaglózó élmény, praktikumban nagy király egy ilyen elsőgenerációs Octavia, családi autónak kiváló, de első, gyakorló vasnak is tökéletesen beválhat. A lejtős farú már több mint 350 ezer kilométert futott, ez is magyarországi, első tulajos, de mostohább körülmények között élt, láthatóan városi autó volt. A rengeteg ki-beszállástól még a küszöbön is picit lekopott a festék, a vezetőülés oldaltámasza alaposan kikopott már, váltószoknyájáról is letöredezett a műbőr és a kormány kopása is sokkal több tekergetést mesél, mint a kombié, ami bár csak 30 ezer kilométerrel szerényebb futású, utasterének állapota alapján sokkalta jobb.Érdekesség, hogy vezetés közben nincs kevésbé egyben, mint a kombi. Az ember beleül, eljut vele A-ból B-be és közben semmi rendellenes nem történik. Futóműve ennek is rendesen kényelmes, de egy rendes karbantartás már ennek sem ártana. Jó hír, hogy alapos alkatrészbázis érhető el hozzájuk azonnal, így egy ilyen Octavia fenntartása messze nem vállalhatatlan. A kék szívómotoros Octaviáért 590 000 forintot kérnek, ami egy mindennap használható, egyszerű és egyébként hatalmas autóért nem nagy összeg. Van néhány pont, amit általánosan érdemes figyelni ezeknél az autóknál, ez pedig a rozsdásodás és a beázási hajlam. Az Octavia padlólemezén több helyen is található műanyag dugók idővel elöregednek és egyszerűen kiesnek, ilyenkor alulról be tud ázni az autó, amit a vizes szőnyegek fognak jelezni. Nincs nagy trükk egy ilyen autónál, de például a kombi már olyan kényelmi extrát is kínál, mint az automata, digitális klímavezérlés, ami mindenképp járt az 1,8-as turbómotorhoz, ahogy a négy elektromos ablak is, valamint a kipörgésgátló. Utóbbi a 102 lóerős, 1,6-os szívóban is szerepel, de hasznát inkább az erősebb motornál látjuk. Nagyot lehet autózni a turbós Octaviával, nem is gondolnánk, de rendes élményt ad egyszerű vezethetőségével együtt. Olcsó autók, az esztétika nem a legfőbb pontjuk, de mindenképp kiemelném, hogy a kombi belseje ennyi idő után is rendesen gusztusos, pláne az ülések miatt.
A lényeg persze a praktikum és a használhatóság, amiben az Octavia még mindig, ötajtósként és kombiként is verhetetlen.
Nem alulról ázik be – saját tapasztalat alapján – hanem a pollenszűrő felől. Eltömődik falevéllel az esőelvezető csatorna a tűzfalnál. Ekkor a víz visszafolyik a jobb első lábtérbe. Más baja nem nagyon van a tipusnak 7 év használat után nálunk.
Igen, az is egy lehetőség (mellesleg nem csak az Octavia esetén, minden autónál érdemes ellenőrizni, tisztítani)!