Hihetetlen fejlesztésekről beszél a Toyota

1500 kilométeres akkut, tíz perces gyorstöltést ígér a Toyota

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Szilárdtest-akkumulátor és hiperszonikus aerodinamika is szerepel a távlati tervek közt.

A Toyota japánban tartotta meg a „Változtassuk meg az autózás jövőjét” című rendezvényét, ahol a villanyautó-fejlesztéseik célkitűzéseit is nyilvánosságra hozták. Miközben a vállalati retorika eddig elsősorban a hidrogénhajtást és a hibrid modelleket igyekezett a jövő megoldásaiként feltüntetni, a rendezvényen az derült ki, hogy a Toyotának is komoly tervei vannak a villanyautók fejlesztésével. Ezek viszont elég távolinak tűnnek: az akkumulátorok következő generációját a 2026 és 2028 közti időszakban tervezi bemutatni a vállalat. Az összehasonlítási alap természetesen az egyetlen globális villany-Toyota, a bZ4X, amely a 2023-as legmagasabb műszaki színvonalhoz mérve épp csak átlagos képességekkel rendelkezik. A hatótávja például az amerikai EPA mérése szerint alig több, mint 400, az Európában használt WLTP szerint 516 km egy töltéssel, és nagyjából fél óra alatt tölthető 10-ről 80%-ra. Ehhez képest a 2026-ra ígért Performance akku dupla hatótávot és 20 perces gyorstöltési időt ígér kb, 20%-kal kedvezőbb áron, míg az olcsó modellekbe szánt LFP akku 20% hatótáv-növekedést ígér, a bZ4X-ével azonos gyorstöltési idővel, de 40%-kal kedvezőbb költséggel. 2027-28-ra elkészülhet a Performance akku még jobb változata, további 10%-kal nagyobb kapacitással, 10%-kal olcsóbban, 20 perces gyorstöltéssel, ami már 1100 km feletti hatótávot jelentene a bZ4X-ével megegyező méretben. Az igazi nagy dobás azonban a szilárdtest-akkumulátor lehet: ez egyelőre korai prototípus-fázisban tart, de a Toyota szerint 1500 km-es hatótávú autót lehetne készíteni vele, szintén a bZ4X akkuméretét megtartva, amelyet 10 perc alatt lehetne merült állapotból 80%-ra tölteni. Ez azért inkább tűnik még kívánságnak, mint reális lehetőségnek, talán ezért sem rendelt hozzá határidőt a gyártó. Szintén távoli elképzelésnek hat, de kétségtelenül nagyon jól hangzik a Toyota aerodinamikai forradalommal kapcsolatos ígérete: hiperszonikus rakétákon szerzett tapasztalatokat használnának az autók légellenállásának csökkentéséhez. Állítólag így a 0,1-es formatényező sem lenne elérhetetlen, ami lényegében a jelenlegi energiafogyasztás elharmadolását hozná magával.
Ez utóbbi ígéretek megvalósulására ugyan nem igazán érdemes nagy összegben fogadni, de az azért látszik, hogy már a Toyotánál sem spórolnak a villanyautó-fejlesztésen: egyértelműen ebbe az irányba halad az autóipar, és aki lemarad, az könnyen kimaradhat a folytatásból.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?