A hidrogén üzemanyagcellás vonatok még gyerekcipőben járnak, Németországban is csak hamarosan állnak majd szolgálatba nagy mennyiségben a sorozatgyártott példányok
Vitézy Dávid, a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára a közösségi oldalán jelentette be, hogy a hidrogénhajtás felé kacsintgat a MÁV is a dízel motorvonatok mellékvonalakon való kiváltásának ügyében. A hidrogén üzemanyagcellás motorvonatok első kísérleti darabjai már megjelentek Európában. A két piacvezető, az Alstom és a Siemens is bemutatta már a járművét, és több más gyártó is kapott már megrendeléseket Németországban, Franciaországban és Olaszországban. A bejegyzés szerint az iparág szóba jöhető 15 cégének külön is elküldte a MÁV-Start a felhívást, de a piacfelmérés nyilvános, bármilyen más gyártó is jelentkezhet rá.
Nem a leggyakrabban használt, a MÁV-élménnyel foglalkozó tavalyi cikkünkben is szerepelt, felső vezetékről áramot szedő villanymozdonyokat cserélné a MÁV, hanem a regionálisan használt dízelmozdonyokat
A hidrogéncellás technológia lényege, hogy a járművön tartályokban, nagy nyomáson szállított hidrogént a levegő oxigénjével egyesítik az üzemanyagcellákban (tehát nem elégetik), és így áramot termelnek. A végtermék víz, amelyet pára formájában a levegőbe lehet engedni vagy hasznosítani lehet például télen a jármű fűtésére, illetve a víztartályok feltöltésére. Alapvetően környezet- és klímabarát technológiáról van szó, főleg, ha a hidrogén előállítása is zöld módon történik, amire szintén van szándék már Magyarországon. Mivel a szerelvény induláskor nagy teljesítményt vesz föl, akkumulátorokat is beépítenek, a kezdeti gyorsításkor ezek is segítik a hajtást, illetve a fékezési energiával lehet őket tölteni - ismertette Vitézy Dávid. Az államtitkár szerint a hidrogén üzemanyagcellás motorvonat lehet az egyik megoldás a nem villamosított, főképp regionális vasútvonalak emissziómentes személyszállítására.
A dízel vonatok cseréje Magyarországon különösen sürgős, de nincs mivel pótolni őket.
A hagyományos dízel technológiájú motorvonatok a klímavédelmi szempontok miatt lényegében kikopnak a járműgyártók kínálatából, az akkus és a hidrogéncellás technológiában látja a jövőt a vasúti járműipar a nem villamosított vonalakon. A hidrogéncellás járművek előnye az akkusokkal szemben, hogy sokkal nagyobb hatótávval rendelkeznek, egy töltés akár 1000 kilométerre, azaz több napra is elég, emellett a tartályokat gyorsan, a gázolajéhoz hasonló idő alatt lehet feltölteni.
A dízelmozdonyok korszerűsítése egyre égetőbb és egyre problémásabb kérdés, mivel már egyre kevesebb gyártó készít új, környezetbarátabb változatokat (A fotó S.Taurus 3 évvel ezelőtti, a Balatonalmádinál akkor épp közlekedő mozdonyokat gyűjtő Youtube videójából származik, ilyen mozdonyok még ma is előfordulnak egy-egy vonalon)
Vitézy bejegyzése hangsúlyozza: piacfelmérésről van szó, maga a vásárlás még nem biztos, de a kérdések jól körülírják, hogy ha lesz később beszerzés, milyen paraméterekre lehet számítani. A MÁV-Starttal egy 18 járműves keretszerződésben gondolkodnak, amelyen belül először 6 vonatot lehetne lehívni, majd később legalább hármas csoportokban a többit. A legnagyobb sebesség 140 vagy 160 km/óra lehet, az ülőhelyek száma 120, illetve egyes járművek esetében 180 vagy 200. A piackutatás eredményeként 2022 végéig döntenek a továbblépésről. Ha a technológia hazai alkalmazása mellett döntenek Magyarország Nemzeti Hidrogénstratégiájával összhangban, az új motorvonatokat az Európai Unió kvótakereskedelmi rendszeréből származó bevételek terhére a magyar kormány Zöldgazdaság Finanszírozási Rendszere keretében finanszíroznák - közölte a TIM államtitkára.
A vásárlás egyelőre még nem biztos az államtitkár posztja szerint, ám az általunk már második generációjával is próbált Toyota Miraiból ismerős technológiát használó vonatok valóban komoly előrelépést jelentenének. A Toyota már 4 évvel ezelőtt részletesen bemutatta a technológia lehetőségeit - lásd itt
Forrás: MTI