A hidrogén üzemanyagcella lehet a BMW negyedik alappillére a márka szerint
Kár lenne a BMW-t azzal megbélyegezni, hogy a múltnak él és hatalmas dízel és benzinmotoros szörnyetegeket gyárt csupán. Ez csak a márka egyik oldala, mely a hagyományokhoz ragaszkodva készít a vezetés szerelmeseinek valóban tökéletes vezethetőségű sportautókat. Emellett viszont folyton ott a kezük az alternatív hajtásrendszerek fejlesztésén is, melyek közül a tisztán elektromos és a konnektoros hibrid hajtású modelljeikből már a második generáció érkezik. A jövő azonban a BMW szemében is máshol keresendő, legalábbis az elektromos autózás nem mindenre jelenthet megoldást. A hosszabb távon autózóknak például nem feltétlenül jelent megoldást, már csak a hosszú töltési idők miatt sem. Ennek kiaknázására szolgál a hidrogén üzemanyagcellás, elektromos hajtású járművek fejlesztése, melyben a BMW, bár elsőre nehéz elhinni, de 1979 óta vállal szerepet. A jelenlegi helyzetre való tekintettel a BMW is csatlakozott az online sajtótájékoztatók világába és a márka alternatív hajtású jövőjébe a virtuális világban kaptunk betekintést.
A végső megoldáshoz a Toyotával társultak, ez már az utcára is kerülő prototípus hajtáslánca
Münchenben már túl vannak több generációnyi hidrogénnel üzemelő hajtásláncon is, és egyre közelebb kerültek az igazsághoz. A végső megoldáshoz pedig egy olyan gyártóval vették fel a kapcsolatot és társultak, aki mindenkinél közelebb jár a megoldáshoz; a Toyotával. A japánok tudhatták magukénak a legelső sorozatgyártású hidrogén üzemanyagcellás autót, a
Mirait, azóta a Honda és a Mercedes is elkészítette már a sajátját. A BMW kész autójára még egy kicsit várni kell, de mondhatjuk úgy is, hogy ráérnek. Infrastruktúra híján egyelőre jó, hogy lehet kapni, de tankolni országonként egy-két helyen lehet csupán, Magyarországon még egyáltalán nem, de, ha minden jól megy, még idén átadják az elsőt nálunk is, Európában összességében pedig 500 fölötti hidrogén töltőállomást terveznek.
Hidrogén és levegő felhasználásával állít elő áramot, a kipufogóján csak víz csöpög ki
Mi a hidrogén üzemanyagcellás autók előnye? Több is van, melyek közül az egyik legfontosabb, hogy az egyetlen anyag, amit kibocsát, az sima vízpára, mely egy gyűjtőtölcséren keresztül egyszerűen kicsöpög az autó alján. A másik fontos, hogy tankolása alig 3-4 perc, épp csak egy hajszálnyival hosszabb, mint egy hagyományos belsőégésű motorral szerelt autót teletölteni üzemanyaggal. Az elektromos hajtás miatt teljesen hangtalan, illetve csak halk sziszegéseket ad ki a rendszer, amikor a tartályokból átereszti a folyékony hidrogént az üzemanyagcellába. A technológia már megvan, a BMW is célegyenesbe ért a sajátjával, de mit tud hozzátenni a német márka ehhez az egészhez? Azt, amihez ők értenek talán a legjobban, vagyis a hatékony rendszert egy normális autóba építik, nem egy ufó kinézetű, fura ötajtósba, a Mercedes után náluk is SUV-ba kerül először, méghozzá az X5-be.
170 lóerős állandó teljesítményre és 374 lóerős csúcsteljesítményre lesz képes pár másodpercig
A sorozatgyártásra kész és megvásárolható modellre az évtized második feléig még várnunk kell, de egy prototípus szériát már 2022-ben vezethetünk, ez lesz a BMW i Hydrogen NEXT, mely lényegében egy X5 az új hajtáslánccal. Ebben két hidrogéntartály kap helyet, melyeket a német Bryson gyárt. A 700 bar üzemi nyomáson működő tartályokban hat kilogramm hidrogént képes tárolni, a nyomás pedig megfelel a jelenlegi sztenderdnek, vagyis minden újonnan megjelenő kúton teljesen meg lehet majd tankolni őket. Az üzemanyagcella az autó orrába kerül, alá pedig egy inverter, ami a hátul szolgáló, alapesetben 170 lóerőt teljesítő villanymotornak továbbítja az energiát. Ezen túl van egy további rendszer, ami a hagyományos hibridekéhez hasonló, vagyis jelen esetben az üzemanyagcella által előállított áramot, valamint a fékezésből visszanyert energiát egy akkumulátorban is képes tárolni, ami a villanymotor felett kapott helyet egy külön inverterrel. Ebből intenzívebb gyorsításokkor, például előzéskor táplálkozik a villanymotor, amelynek csúcsteljesítménye elérheti a 374 lóerőt is. Az üzemanyagcellás rendszerek további nagy előnye a hatótáv, amely az új prototípusban 500 kilométer is lehet, a legutóbbi ilyen BMW fejlesztésben 400 kilométer volt a maximális hatótáv.
A rendszer előnye a tankolás, ami 3-4 perc, a hatótáv, ami 500 kilométer és a teljesen helyi emissziómentes üzem
Jó, de mit tud ehhez hozzátenni a BMW? Azt, amitől ehhez az egészhez még annak is megjön a kedve, akit eddig sem a hibridek, sem a villanyautók nem hatottak meg; rendes vezethetőséget ígér a hatékonyság mellett. Az X5-ből épített prototípus flotta 2022-ben kerül az utakra, ennek vezethetőségét pedig nagyjából be is tudjuk határolni, hiszen ismerjük már az X5-öt. Konnektoros elektromos tölthetőséget nem kap, akkora akkumulátor nem fér el benne, amekkoránál már érdemes volna kialakítani, de a hidrogén üzemanyagcellás megoldás egy olyan furcsa kombinációt fog idézni, ami a hagyományos autók tankolhatóságával és hatótávolságával ruház fel egy viselkedésében minden tekintetben a villanyautókéhoz hasonló mozgású és dinamikájú autót. A BMW 2030-ra 25 olyan modellt tervez a kínálatában tartani, melyben valamilyen elektromos hajtás szerepel, efelé már most elég jó úton jár. Az első kereskedelmi forgalomba kerülő sorozatgyártású hidrogénes BMW nem az X5 lesz, erre egyelőre még nem is célozgattak a gyáriak, de nem nehéz megsaccolni, hogy egy hasonló méretű SUV lesz. Méretéből adódóan a rendszer a nagyobb modellek számára jelenthet majd alternatív hajtást, mint az X5, X6, X7, vagy akár a 7-es limuzin.
Kis szériában fog elkészülni a BMW i Hydrogen NEXT prototípus, amit X5-ből faragnak, az évtized második felére készül el az első dedikáltan hidrogénes BMW modell