Hibridet vagy turbóst? Lexus RX menetpróba

Menetpróba: Lexus RX 200t és RX 450h

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az utóbbi években enyhült a Lexus RX kereslete. Megérkezett az új modell, a rendelések pedig az egekbe szöktek. Valóban ennyire jó lett?


Évről-évre hanyatlóban volt mostanáig a Lexus RX sorozatának eladási statisztikája. Nem véletlenül. A 2008-ban megjelent és 2012-ben ráncfelvarrott előző generáció egyre jobban hátraszorult az újonnan érkező versenytársakkal szemben. Nem volt más választás, jönni kellett az új modellnek, hogy korábban elfoglalt pozícióját ismét visszaszerezze, sőt ezt a szintet akár túl is teljesítse a japán prémiummárka luxus SUV-ja, az RX sorozat. Az egy éve érkezett NX külseje nagy sikert aratott, így adott volt, hogy ezt a formavilágot kell képviselni az új csúcsmodellnek is.
Hirdetés

Lexus RX 2016 - méretek
Hosszúság (mm) Szélesség (mm) Magasság (mm) Tengelytáv (mm) Csomagtér (l)
4890 1895 1685 2790 539*/553-1612*/1625


Leszámítva azt, hogy a Lexus a kifutó RX miatt hanyatló időszakot élt meg a prémium E-SUV szegmensben, maga a cég pozitív növekedést tudhat maga mögött idén. Hazánkban is jól áll a szénája, hiszen a január-október közötti időszakban (piacrészben) európai viszonylatban is harmadik helyen állunk, mindössze 0,1 százalékos lemaradással a második spanyol piactól. Az idei évre idehaza 29 százalékos növekedést prognosztizálnak, melyben már szerepe jut az új RX-nek is. Szeptembertől rendelhető, mostanáig pedig 52 autót rendeltek meg, a jövő évi terv 105 db. Érdemes türelmesnek lenni, hiszen a várólista jelenleg 6 hónap az új modellre.
Lexus RX - műszaki adatok
200t 450h
Motor Soros, négyhengeres benzinmotor twin-scroll turbófeltöltővel V6 benzinmotor + első és hátsó elektromotor
Hengerűrtartalom (cm3) 1998 3456
Hengerek/szelepek száma 4/16 6/24
Váltófajta/-fokozat automata/6 fokozatú e-CVT
Hajtási mód 2WD vagy AWD
Teljesítmény [LE (1/min)] 238 (4800-5600) 313 (n. a.)
Forgatónyomaték [Nm (1/min)] 350 (1650-4000) 335 (4600)
Végsebesség (km/h) 200
Gyorsulás 0-100 km/h (s) 9,2 (9,5)* 7,7
Vegyes fogyasztás (l/100 km) 7,9 5,2
CO2-kibocsátás (g/km) 184 120
Saját tömeg (kg) 1960 2100

Szerencsére nekünk nem kellett ennyit várni, elsők között próbálhattuk ki. Igaz, ehhez Európa nyugati partjaira "kellett" repülni, Portugália dimbes-dombos, kanyargós útjain élvezhettük a tavasz mellett a Lexus által nyújtott luxust. Valóban érezni, hogy ez bizony a csúcsmodell (az LS kifutása után...). Anyagminőségben néhány helyen még a német konkurensek is elbújhatnak. A csakis hibridként kapható Luxury változatban nem csupán a bőrülés volt finom, minőségi anyagból, hanem az ajtóberakás és a kormány is a legjobb bőrből készült. Emellett a fabetét is természetes hatású, a tetőkárpit és a napellenző Alcantara szerű anyagát szintén jó érzés volt simogatni. A belső kivitelezésére semmiképp sem lehet panasz. Az 200t csúcsának számító F-Sport dinamizmusa és sportossága mellett egy szinttel lentebb van, már ami a bőrülések finomságát illeti, ugyanakkor még ez a minőség is megállja a helyét a piaci versenytársakkal szemben.

Lássuk, mire képes a kétliteres turbó és a 3,5 literes V6-os hibrid. Előbbit az Executive Plus kivitelben sikerült próbára tenni, a 450h-t pedig az F-Sport változatban. Tény, hogy jobban örültem volna annak, ha ez pont fordítva adódott volna, ugyanis a 2.0 literes turbóhoz jobban illene a sport, a hibridhez pedig a luxusabb csomag. Szomorúságra semmi ok, így is le tudjuk szűrni, hogy melyik mire képes. Az NX-ben debütált 200t motor az RX-ben is jól muzsikál, a hatgangos automatával jól, sőt jobban együtt tud dolgozni, mint az NX-ben. Igaz, hogy a megfelelő váltóreakcióhoz Sport S+ kapcsolóállás kell, de ha csak ennyi az ára egy élményautózásnak, akkor miért ne válasszuk ezt. Rontott ezen az élményen az, hogy a kormányzás áttétele lehetett volna direktebb, a szűkebb kanyarokban pont ez a pici közvetlenség hiányzott belőle.


Csere után a 450h már egy teljesen más világot képviselt mind dinamika, mind pedig élmény szempontjából. A combtámasz helyett komoly oldaltartást kapunk az ülésekben, a sima bőrkormányt perforált bőr váltja. Az F-Sport számos helyen különbözik a Luxurytől, és itt nem csak a belsőre és a külsőre kell gondolni. A felfüggesztés is eltér, itt már adaptív futóművel van dolgunk, melyhez aktív stabilizátorok is társulnak. Ezzel a csomaggal igazi élmény volt a kanyarvadászat. A 2,2 tonnás tömeg abszolút nem érződött, nagy könnyedséggel és élvezettel lehetett fűzni a kanyarokat. A fizika határait időnként csak a gumik halk visítása jelezte, de még ekkor sem vált instabillá vagy kezelhetetlenné a nagy monstrum.

A gyorsulás jobb, de az e-CVT váltó rontotta az élményt. Néhány centi intenzív gázadásra azonnal 5000 1/perc környékére ugrott a fordulatszám, és amíg tartottam ez a pedálállást, addig nem engedett belőle. Ugyanakkor ehhez különösebb gyorsulás sem társult, egyszerűen csak üvöltött a V6. Ilyen szempontból sokkal élvezhetőbb és kiszámíthatóbb volt a 200t, amelyhez a jól megszokott hatfokozatú automata úgy dolgozott, ahogy én akartam.

Az alapfelszereltség egyébként kellően gazdagnak mondható. LED-es fényszórók, elektromos ülésállítás, vezetési mód választó, kulcs nélküli nyitás és indítás, 18-as kerekek, intelligens távolsági fény kapcsolás, táblafelismerő rendszer, sávtartó, adaptív tempomat és ütközés előtti biztonsági rendszer mind-mind az alapcsomag része. Szép! Ezen felül a japánoknál jól megszokott módon csak csomagban lehet gondolkodni. Szerencsére van belőlük bőven, így valószínűleg mindenki megtalálja majd az ízlésének leginkább megfelelőt. Extrák szempontjából érdemes kiemelni a parkolókamerát, amely számos nézettel rendelkezik. Segítségével lényegében nincs lehetetlen parkolási szituáció. A 12,3 colos központi kijelző és navigációs rendszer szintén látványos, és az autó belső méreteihez illő extra, csakúgy mint a 15 hangszórós Mark Levinson hifirendszer, amely koncertterem minőségű hangzást varázsol odabent. A panoráma napfénytető, a vezeték nélküli telefontöltő és a Head Up Display már csak hab a tortán, ugyanakkor sokak számára ezek sem elhanyagolhatók.

Lexus RX - listaárak (Ft)
200t 450h
ECO - 16 900 000
Comfort 2WD 14 900 000 -
Comfort 15 300 000 17 350 000
Comfort Plus 15 540 000 17 590 000
Executive 17 690 000 19 740 000
Executive Plus 18 540 000 20 590 000
Executive Plus Panoramic 18 680 000 -
F Sport 19 270 000 21 320 000
F Sport Sunroof 19 650 000 -
F Sport Panoramic 19 790 000 -
F Sport Plus 20 840 000 23 700 000
F Sport Plus Sunroof - 24 080 000
Luxury - 23 110 000
Luxury Panoramic - 23 630 000

Lényegében mindent megkapunk, amit egy mai luxus SUV-tól elvárhatunk. Karakteres külső megjelenés, prémium anyagminőség és tökéletes komfort. Mindemellett sportos vagy kényelmes vezetési módban élvezhetjük az új RX-et. A 200t modell 10-11 l/100 km, míg a 450h 9 l/100 km körüli átlagot hozott a vegyes útszakaszokkal tűzdelt menetpróbán. A hibrid rendszer egy jól működő és üzemanyag fogyasztás szempontjából gazdaságos rendszer, az e-CVT váltó viszont sokat ront a vezetési élményen. Aki erre utazik, válassza a 200t motort és az F-Sport kivitelt de biztos, hogy a hibridnek is bőséggel lesznek hívei. A 200t 14,9 milliótól érhető el, míg a 450h 16,9 milliótól. Ezen összegek felkúszhatnak egészen 20,8, illetve 24 millióig, összevetve a legfőbb versenytársakkal viszont még így is több milliót lehet a Lexussal spórolni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

16 thoughts on “Hibridet vagy turbóst? Lexus RX menetpróba

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    „Komor, ránézésre is műanyag, elnagyolt beltér.”

    Így igaz, de a legfőbb piacán, az amerikain ez nem hátrány. Egyébként új szelek fújnak egy ideje – az amik is leszólnak ma már egy típust a silány belső tere miatt. Mintha közeledne egymáshoz az európai és az amerikai ízlésvilág – vagy ők lettek igényesebbek, vagy mi adtuk alább(inkább az előbbi). Jól példázza ezt, hogy soha ilyen nagy átfedés nem volt a Ford mostani európai és amerikai modellpalettája között.

    Látod, milyen jól el tudunk beszélgetni? Nemhiába reménykedtem.:)

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    Olvastam sajnos. De megnyugodtam, hogy osztják a véleményem. Amikor megjelentek az első képek a GLE belsejéről, kommentben írtam is, hogy méltatlan egy Mercedeshez, pláne ahhoz a szegmenshez a belseje. Komor, ránézésre is műanyag, elnagyolt beltér.

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    Az első két ponttal egyetértek, a 3. viszont csak azóta igaz, amióta piacon van az NX. Az előző generációknak nem volt kistesója. Azokat az első 2 pont kannibalizálta:)

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    Ez prémium, ugyanúgy, mint a 3 német, a Volvo, a Range Rover vagy az amerikaiak. Csak japános megközelítésben. Nem az ergonómia milyensége határozza meg, mennyire prémium egy termék. A kivitelezés, az anyaghasználat emeli a prémiumok közé, emellett pedig a környezettudatos vásárlók számára jelent alternatívát. Olvastad a minap a TC-n a Merci GLE tesztjét? Na, annál jogos a kérdés: az hol prémium!?

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    A Lexusokat mostanában olyanra tervezik , hogy ne hasonlítson semmi másra , mert biztos van olyan vevőkör , amelyik erre bukik , nehéz ügy … hát ilyenre sikerült .

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    Szerintem három fő okra vezethető vissza a az RX gyenge szereplése Európában: 1. ez a méret nem ide való, egyre inkább összeáll a 4.4m es kis prémium SUV?, a 4.6-7m körüli közepes és nagy luxus SUVok kategóriája. AZ RX Amerikában egy kompakt autó, itt viszont nem optimális, családi autónak túl nagy,flancos luxus

    2. motorizáltság: kehet rinyálni, de az európai előírások a dízelnek kedveznek, még az X5ös is kapható négyhengeres dízellel. ML dettó, XC90 még nagyobb kasztnivalis, Q7 esetében csak idő kérdése. Lehet it picsogni a trolloknak, de jelenleg nem India (vagy Japán, Kína vagy akár a V8asokhoz szokott USA) az az ország ahol a környezetvédelem komolyan számítana.

    3. Kannibalizálja a kistesó. Nagyon szűk réspiac marad ennek az autónak amit meghagynak a márkán belüli vagy kívüli konkurensek. Az NX elég nagy belül, elég kompakt kívül, árban is elérhetőbb. Ha valaki ragaszkodik a hibridhez vagy a toyotához, annak ott az NX, akinek a japán gyártás kell annak is marad más, akár dízellel is (QX50 még mindig remek darab [url]http://autossagok.blog.hu/2014/08/28/inifniti_ex37[/url])

    Összességében szerintem a fő gond, hogy a kocsit nem ide tervezték.

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    Ez a belső valami borzasztó. Összevissza dizájn, zongoralakk, itt egy tekerentyű, ott egy kis gomb, kormánytól balra lent 90-es évekből származó kapcsolók. Prémium? Hol?

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    Indiában és a többi alulfejlett vidékeken még tíz év múlva is lehet majd dízelmotoros személyautót venni , máshol eltűnnek . mint ahogy a kétüteműek is mifelénk sokáig tartották magukat , máshol ezért minket a jobb érzésűek biztos nagyon sajnáltak .

  • 2017.10.28. at 10:17
    Permalink

    „Szomorkodni maximum csak a fűzfának lehet oka.” :):):) Vasárnapi humor-bonbon:)

    Az biztos, hogy megosztóbb külsővel rendelkeznek a Lexusok, mint eddig bármikor – de a mellékelt ábra szerint a népek befogadták az új irányvonalat. Szerintem egyébként mindössze csak arról van szó, hogy a Lexus Európában egy felfutóban lévő márka(Amerikában kezdettől fogva elismert), és nem az új design hozta meg a sikert, hanem egyszerűen az emberek kezdenek ráébredni, hogy nemcsak a német hármasból lehet válogatni, hanem vannak itt pl. japánok is. Tehát egyre többen dobják sarokba a szemellenzőt:)

Vélemény, hozzászólás?