Hibátlan, hároméves BMW 520i, mégis eladhatatlan: hol a csapda?
BMW 520i, 2019 használtteszt: vajon tényleg értéktelen egy EU-n kívüli rendszámos autó itthon?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Akár honosítás, akár eladás várna erre az 520i-re Magyarországon, mindenképp bukó lenne a tulajnak. Ez a fekete BMW ugyanis Fehéroroszországból érkezett, így egy EU-n kívüli állam rendszámtáblája virít rajta. Mutatjuk, hogyan tovább!
Alig pár éves, keveset futott, M-csomagos, fekete 5-ös sorozat: ennek a hazai piacon meglepően komoly kereslete van, folyamatosan hordjuk be őket a németektől és az osztrákoktól
A fényszórói intelligens LED egységek, melyek minden napszakban látványosan mutatnak a "normál méretű vesék" mellett, éjjel pedig még kiemelkedő fénnyel is szolgálnak
Ez a szedán még a SUV-ok világában is tekintélyt parancsoló a 4936 milliméteres hosszával és 2975 milliméteres tengelytávjával
Közel sem annyira alacsony, mint amilyennek látszik: főleg az 1868 milliméteres szélessége miatt nem tűnik 1479 milliméter magasnak
A beltérfotókon tényleg összetéveszthető akár egy új tesztautóval is, ami nem csak az állapot miatt nagy szó, hanem mert a BMW hazai tesztautóit általában a lehető legfényűzőbben válogatják össze
Megvan a máig használt digitális műszerfal és központi kijelző is
Ugyanígy a váltókar és a környékén az egyéb kezelőszervek sem változtak az elmúlt három évben
A fej- és lábtér kiemelkedő, ezt a modellt senki sem szólhatja meg helyhiány miatt
Az anyagminőség láttán is a prémium az első szó, ami az ember eszébe jut, természetesen a faberakás mellett a hangulatvilágítás sem maradhat el a "soft close" funkciós ajtók belsejéből
Hátul két külön klímazóna és pohártartós könyöklő is akad: még nem egy sofőrös autó színvonala, de már itt is kiemelten kényelmes
A csomagtartó 500 liter feletti, ez már gyakorlatilag bármire elég a hétköznapokban
Ha valamiért mégis több kéne, akkor a hátsó ülőhelyek feláldozásával szinte teljesen sík padlós, akár 2 métert is meghaladó hosszúságú rakteret alakíthatunk ki benne
Az M csomag látványos és érdekes részletfotók készítésére ad lehetőséget
Motorikusan már közel sem ilyen érdekes ez a sztori: az 520i elnevezés a soros, négyhengeres alapmotort jelöli
a 12,4 milliótól 17,3 millióig terjedő, 11 autóból álló kínálatban mind többet futott ennél a konkrét autónál, és egyik sincs hasonlóan extrázva.
Mindent összevetve egyértelműen a kínálat tetejére, nagyjából 16,5 és 17 millió közé áraznám be ezt az autót, ha nekem kéne eladni, ám ennyit kizárólag magyar papírokkal érne, odáig pedig el kell jutni. Ez esetünkben hatványozottan igaz: egy ukrán, belorusz, szerb, vagy bármilyen más EU-n kívüli autót nem olyan egyszerű Magyarországon forgalomba helyezni, mintha Németországból, Olaszországból, vagy más uniós országból hoztuk volna.Nem tudok ezen a nyelven, sőt, a betűkészletet sem ismerem, ám a logikus menünek köszönhetően emlékezetből egy pillanat alatt sikerült előcsalni a gyártástól mért fogyasztási értékeket: 9,1 literrel korrektnek nevezhető az üzemanyag-szükséglete
Ami alább következik, az nem csak erre a konkrét BMW-re igaz, hanem az orosz-ukrán háború elől menekülők autóira is, amelyekkel a háború kitörése óta igen nagy számban találkozhatunk a hazai utakon.
Az első és legfontosabb szűrő, hogy a legtöbb EU-n kívülről érkező autót itthon forgalomba sem lehet helyezni, a 2015 előtti autók legfeljebb alkatrészként értékesíthetők, hiszen a honosításhoz legalább Euro 5 besorolással kell rendelkeznie a típusnak. A képeken látható, Euro 6-os BMW esetében nincs ilyen probléma, ám még ekkor is vámköteles a jármű, ehhez viszont már a határátlépéskor meg kell kezdeni a vámkezelést, természetesen a forgalmi engedély, a törzskönyv és a COC-tanúsítvány, tehát az EU-s megfelelőségi nyilatkozat birtokában. Ha ez nincs kéznél, akkor időigényes további ügyintézéssel ezeket az iratokat meg kell szerezni, ám újra próbálkozni csak akkor lehet, ha a tulajdonos nyilatkozatot tesz arról, hogy miért nem rögtön vámáruként hozta az országba a gépjárművet, ekkor még a nyilatkozat elfogadása is kérdéses. Ha mindez megvan, akkor a következő kör az okmányirodai ügyintézés, ahol a származás-ellenőrzésre kell legalább 30 napot várni.Hátulról is jó a kiállása, akár az állapotot, akár a modell formatervét nézzük
A LED technológiás hátsó lámpák dizájnja mellett az is sokat segít, hogy valódiak a kipufogóvégek
Ezt követően a becsült értékből számolva 10 százaléknyi vámot és 27 százaléknyi áfát kell fizetni.
Amennyiben maradunk az én 16,5 milliós becslésemnél, úgy ez nagyjából 6 millió forintos kiadást jelent, majd erre jön még a nagyjából 100 ezer forintos regisztrációs adó, és a hazai forgalomba helyezés több hónapos procedúrája, valamint egyéb díjai, amelyeket már sok más, honosítással kapcsolatos cikkekben is részleteztünk. Lényegében tehát legfeljebb fél év várakozás, és - a szigorított műszakira felkészítéssel együtt - az autó értékének legalább 40 százaléka kelleni fog ahhoz, hogy egy szép, kék szélű, magyar felségjelzéssel és uniós csillagokkal ellátott rendszám kerülhessen a régi, nem EU-s ország zászlajával jelzett táblácska helyére. Ennek fényében gyakorlatilag lehetetlenné válik így, ahogy van eladni, ha pedig mégis akadna valaki, aki átvállalja a kocsival járó bürokráciát is, valószínűleg nem fogja még a 10 milliót sem megadni érte.Nem tudni, hogy pontosan mennyit ér a piacon így, ahogy van: még az sem kizárt, hogy közel kétszeresére nőne az értéke, amennyiben a "BY" helyén "H" lenne
Keletről jött, de maga a gazdag nyugat szimbóluma lehetne az észak-pesti, korosodó autóparkban ez a BMW - kicsit sajnálom, hogy haza kell mennie
Csalfa, most már érted miért nincs élet az EU-n kívül? 🙂
Sok sikert a „világszerte legnépszerűbb” autók behozatalával… 🙂
Ki a jó fene akar a „világszerte legnépszerűbb” autókból behozni??? Ki akar egyáltalán BÁRMILYEN autót behozni??? Mert én ugyan nem. Svédasztalról válogatok itthon, kis hazánkban, kezdve a Suzukival, remek márka. Amikor arról diskurálunk, hogy világszerte mi a legnépszerűbb, akkor a márkák, típusok jövőjét latolgatjuk, mint autórajongók, de te képtelen vagy bármiféle gondolatmenetet úgy magadévá tenni, hogy a pénz ne vállaljon benne főszerepet…