Szinte hibátlan a második generációs Ford Fiesta ST
Dicséretes, ahogy használtautó tesztünk aktuális szereplője, illetve annak gazdája gondolkodik az élményautózásról. Amatőr gokartversenyzőként gyorsan megtanulja az ember, hogy milyen sokat számít a tömeg. Szóval, aki élményautót keres, valójában minél könnyebb autót keres. Dobálózhatnak az autógyárak brutálerős gran turismókkal, nagyon szuper, ha az ember alatt 500-600 lóerő dübörög, de ennek az erőnek általában rengeteg „túlsúlyt” kell mozgatnia. Márpedig a fizika törvényei nem olyanok mint a 10 parancsolat. Nem döntheted el, hogy betartod-e vagy sem. Meg is izzadnak a mérnökök, hogy olyan futóművet és fékeket kreáljanak, amelyekkel élmény maradhat egy elhízott sportautó. Nem akarom eltagadni ezeknek az élményét, ám amikor az ember beül egy könnyű, de kellőképp erős kisautóba, egyből megérti a matekot. Pörögnek a szemei előtt a tömeg/lóerő arányok, és rájön, hogy mennyivel jobb egy hot hatch.
A második generációs Fiesta ST (ami amúgy a Fiesta hatodik generációjából készült) tökéletesen hozza ezt a tömeg/lóerő arányt. Meg úgy általában a kisebb forró ferdehátúak, úgyhogy közöttük kezdett nézelődni a jelenlegi tulaj. Volt szerencséje kipróbálni a korábban megmutatott
Focus ST170-est, ami meggyőzte róla, hogy a Fordnál értik a dolgukat, és a futómű, na meg a kormánymű tervezői beleadnak apait-anyait, hogy elkápráztassanak minket, úgyhogy gyorsan a Fiestákra szűkült a keresett járművek köre. Ugyanis a Focus ST modellek újabb generációit már túl nehéznek találta. Sajnos manapság túl sokan törekednek a minél nagyobb, erősebb autók vásárlására, ezért is neveztem dicséretesnek azt a józanságot, amellyel ezt a Fiestát kiválasztották. Na, meg a kitartást, mert szintén sajnálatos módon akadtak olyan eladók, akik hülyének nézték a vásárlót. Ebbe nem akarok túl mélyen belemenni, de jól jegyezzétek meg, hogy két gyári kulcs nélkül ne hozzatok el használt autót. Végül Magyarország nyugatabbi felén sikerült egy igazán gondos tulajra akadni, aki példát mutatott abból, hogyan kell korrekt módon autót eladni.
Rövid tengelytáv, kicsi tömeg, erős motor. Tökéletes recept az élményautózáshoz
Na, de térjünk is rá az autóra, amely 2016-os évjáratú, tehát már a ráncfelvarrás utáni modell. A Fiesta ST második generációját a 2012-es Genfi Autószalonon mutatták be, 1,6 literes, turbófeltöltéses motorral. A négyhengeres egység 180 lóerőt tud 240 Nm mellett. Sőt, belecsempésztek egy „overboost” funkciót, amely 15 másodpercig képes 197 lóerőre rúgni a teljesítményt. Mindez akár 7 másodperc alatti gyorsuláshoz is elég. Mivel nem egészen 1,1 tonna az autó tömege, maximálisan elég ez az erő az élvezetes mozgatásához. Sőt, ez már akkora erő, hogy nem árt az uralásához a kellő rutin.
Egy kis ideig 197 lóerős is lehet a motor
Ízlésesen öltöztették fel egyébként a sportos Fiestát. ST feliratok díszelegnek rajta mindenfelé, de ha nem lennének, a méhsejtmintás hűtőrács, a küszöbtoldat, a hátsó szárny, a diffúzorbetét és a dupla kipufogóvégek így is elárulják. Az egyedi, 17 colos felnikről és a vörös féknyergekről nem is beszélve. A gyönyörű kék fényezésen egyetlen apró hiba sincs. Nem is volt, amit többek között a festékvastagság mérése is igazolt. Az utastér még mindig kitűnő állapotú. Szerencsére itt sem játszották túl a sportosságot. Az ST-feliratos, kagylósított, bőr/kárpit első ülések azonnal megadják az alaphangulatot. Jutott azért ST felirat a bőrborítású kormánykerékre is, illetve fémbetét dobja fel a hatfokozatú váltó karját, illetve a pedálokat. Kopásnak egyelőre nyoma sincs. Hátul főleg, mivel a háromajtós kasztni miatt eleve nehéz hátra bekászálódni, lelkiismeretfurdalás nélkül nem is lehet oda utasokat ültetni.
Nem tolták túl a sportos kiegészítőket az utastérben, de pont ettől olyan ízléses
Kiválóak a sportülések elöl. Hátul is kényelmesek, csak kicsi a láb és a fejtér
Persze eddig csupán 30 ezer kilométert tettek bele, szóval indokolt is, hogy ne látszódjanak az évek nyomai. Motorikusan szintén tökéletesen rendben van a 4 éves élménygép, ami szintén nem tartozik a meglepetések, közé, hiszen a 3+2 éves vagy 100 000 kilométeres garanciaidőn belül ritkák. Ám ezek a kihegyezett sportos gépek fokozott figyelmet igényelnek, amennyiben rendeltetésszerűen használják őket. Hamarabb kapitulálhatnak bizonyos futóműalkatrészek, és olajcserét akár az előírtnál gyakrabban is meghálálnak. Mivel az alap Fiestának nincsenek igazán komoly gyári hibái, az ST-nél sem kell számítani ilyesmire. Viszont tökéletes autó nem létezik. Mi akkor a Fiesta ST hibája?
Nos, a váltó akadozik a hátramenetbe kapcsoláskor, bár ebben valószínűleg a váltózár a ludas. Emellett az újdonsült tulajnak még egyetlen panasza volt csupán: a „szétszervózott elektromos kormány”. Ami persze belátja, az etalonnak számító Focus ST 170 után tűnik csak túl könnyűnek. A 180 lóerőhöz képest a fogyasztása is elfogadható, hiszen eddig beérte átlagosan 9,1 liter benzinnel. Persze ez változhat lefelé és felfelé egyaránt a vezetési stílustól függően. Végül a nagy kérdés: Mennyiért lehet egy ilyen élményautóhoz jutni? A 2016-os Fiesta ST modellek 4 millió forinttól indulnak a
Használtauto.hu felületén. Létezik különleges kiadása is 200 lóerővel, ami még drágább. De az 1,6 literesből 4,5 millió forintért már nagyon jó állapotú példányokat lehet kifogni, vagy kicsit olcsóbban egy picit idősebbeket.
4 millió forinttól már egészen jó második generációs Fiesta ST-ket találni
Ez mind szép és jó de ha jól tudom ez is csak francia 1.6 prince motor, így a megbízhatóság és tartósságával lesznek gondok. A legújabb fieste ST sokkal szimpatikusabb egy hengerrel ide vagy oda.
Semmit nem találtam arról, hogy ennek az EcoBoostnak bármi köze lenne a PSA motorhoz. A PSA motort a Miniben használták.
Az EcoBoost a Ford és a FEV közös fejlesztése.
Egyrészt rosszul tudod – a Ford 1.6 Yamaha/Zetec eredettel rendelkezik, másrészt még ha az is volna 2016-os évjárattal nem kellene különösebben tartani tőle. A PSA oldali Fiesta kihívók közül is az első 1.6 DS3-akkal még volt ugyan probléma, de a 208 GTi-kkel már alig.
Mi számít első daraboknak? DS3-ba problémás ez a thp motor vagy már ott is javították? ugye ezek általában 2011 utániak a minibe,peugeotba pedig a problémások ha jól idősebbek?
Ronda, nem kívánatos, művi, 21. századi. Mint a Mustangon kívül minden mai Ford. Hol van ez egy szőrös tökű Capritól vagy Escort XR3-astól?! Eh… Vegye a sok Z generációs majom, szigorúan szorító, szűk nadrággal, borotvált bokát kivillantva.
Kedves Tökmindegy!
Nem tudom, mennyire számítok Z generációs majomnak, én nem érzem magam annak, igaz elég szőrös vagyok hozzá, bár a bokám pont nem az, még borotválás nélkül sem, az államra viszont gyűjtögettem egy jó tizenix centiset (🤟). A gatyám sem szorítja a tökömet (meg mást sem) és mégis vagyok olyan szerencsés, hogy van egy ilyen ST-m (igaz még ráncfelvarrás előtti, 2014-es), 42 évesen, megdolgozva az élményért, amit ez az autó ad (a fent leírtakkal maximálisan egyet értek 😉)!
Gyere, ülj be mellém, 1-2 derékszögű kanyarban elfordulunk 100 körüli tempóval minden megrázkódtatás nélkül, vagy éppen egy Erdőbénye-Aranyos közötti erdei autókázást megteszünk 7,5 perc alatt, aztán meglátjuk, továbbra is megmarad-e eme földhözragadt, csak fikázzunk már valamit a mai napon hozzáállásod!
Ez az autó nem ronda, krvára kívánatos, egyáltalán nem művi és a 21. századiasságának köszönhetően egy gazdaságos, 10l alatti fogyasztású (nálam 9,9 volt a plafon) élmény hot hatch!
Ahelyett, h. dobálod a barnaságot mindenféle személyes tapasztalat nélkül, nézz meg egyet közelebbről, kérd meg szépen a tulajdonosát, h. vigyen egy körre, aztán gyere vissza és írj egy véleményt!
Pacsi 👊