Hibátlan a felni. Mégis javítani kell?

Nem tréfált a gumis, tényleg javítani kellett az alukereket

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Cimborámnak a nem egész 10 ezer kilométert futott nyári kerekek felszerelésekor szólt a gumis: a jobb hátsó nincs rendben!


Kollégánk okos srác, nem új, hanem már legnagyobb értékvesztésén túlesett, fél éves autót vett, órájában alig volt több, mint 10 ezer kilométer. Mivel januárban vásárolta, a gyári könnyűfém kerekekre húzott nyári abroncsokat csak egy hónapja szereltette fel, de a hibátlannak tűnő felnik kapcsán egy kószának tűnő, de annál fontosabb mondatot lökött oda a gumis: „A jobb hátsó kerék nincs rendben, meg kellene nézetni!” Mégis mi lehet e probléma? - értetlenkedett a szinte új autó gazdája, hiszen járdázásnak, padkázásnak vagy kátyúba hajtásnak nyoma sincs rajta. „Mégsem teljesen kerek az a kerék, higgye csak el nekem!” - tartotta magát korábbi álláspontjához a gumis.
Noha menet közben nem érződött a felni egyenetlensége, azaz ütése, elvittük egy felnijavító-specialistához. Zömében komolyabb felni-sérülésekkel érkeznek ide az autósok, hiszen az ügyes műhely a komolyabb karcolásokat, horzsolásokat és horpadásokat, valamint a kisebb repedéseket is el tudja tüntetni. Ha valaki rászánja magát, akár komplett felni-felújítást kérhet, 18 colos méretig, kerekenként 10 ezer forintért.
Komoly tapasztalattal rendelkező műhelyként nem csodálkoztak rajtunk, amikor a hibátlan alufelnire mutattunk, hogy ezt kellene javítani. Leszerelés után a centrírozó már az abronccsal együtt is egyértelműen mutatta az egyenetlenséget, az abroncs lehúzása és a teljeskörű tisztítás (erre azért van szükség, hogy a kosz ne befolyásolja a méréseket, illetve, hogy munka közben se zavarjon) után pedig próbapadon megpörgetve szemmel is láthatóvá vált a kerék excentrikussága. A próbapadhoz egyébként egy speciális, 0-10 mm között, századmilliméter pontossággal mérő műszer csatlakoztatható. Ha a megforgatott felni körívén a műszer 5 mm-nél nagyobb (egyébként már szemmel is látható) távolság-eltérést mér, akkor egyértelműen hibás. Esetünkben az abronccsal együtt még hibátlannak látszó felni íve csaknem 1 cm-es eltérést mutatott.
Ezért aztán nem kerülhette el a speciális, hengeres-prést, amelyben 8 tonnányi, azaz 80 000 N erővel, hengerek között forgatva préselik kerekre az eldeformálódott felniket. E lépést sajnos nem követhettük nyomon, de az eredményt nemcsak szemünk, hanem ultrahangos vizsgáló-műszer is tanúsította. A forgó kerék körívétől a javítás előtti 1 cm-t meghaladónál pont egy nagyságrendnyivel kevesebb és abszolút hibahatáron belüli, 1 mm-es távolságeltérést mutatott a gép.
Hirdetés
Egy ilyen felnijavítás ára 5000 Ft, melyhez persze hozzá jön még a gumi le-felszerelésének 1800 forintos díja is, ha nem kézben visszük a kereket. A művelet egyébként nem egészen egy óráig tartott, így a gond nélkül megvárható kategóriába esik. Sokan joggal tehetik fel a kérdést, hogy mi értelme volt az egésznek, ha a csak kicsit megütött felni egyenetlenségét amúgy sem lehetett érezni? Nem más, mint az autó hosszú hibátlan élete, a kis hiba ugyanis ugyanúgy kelt apró rezgéseket a futóműben, mint a már érezhetően egyenetlenül gördülő. A javítás által tehát megkíméljük a futómű elemeit, főként a lengéscsillapítókat a fölösleges kopástól, idő előtti elhasználódástól.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2017.10.31. at 15:42
    Permalink

    Minden attól függ, mekkora az alakítás mértéke. Nyilván jelen esetben nem “kovácsoljuk át” a felnit (nem tojásból nyomjuk vissza hengerré), így annyira nem vészes a dolog, de fontos a hozzáértés. Egynél többször én mindenesetre nem javíttatnék felnit ilyen formában.
    A hegesztéssel is max. esztétikai hibát javíttatnék, repedést nem..

  • 2017.10.31. at 15:42
    Permalink

    Vitatkoznék a szakemberrel egy kicsit. Az alumínium – mint általában a fémek – hidegalakítás hatására (mint pl. a préselés, görgőzés) az alakítás környezetében felkeményedik. Emiatt ugyan a szilárdsági tulajdonságai az alakított zónában növekednek, viszont a képlékenységi, szívóssági tulajdonságok romlanak (felkeményedés). Így ütésszerű igénybevételre hamarabb indul el benne repedés, mint a gyártás utáni állapotában.
    Hasonlóképpen a felhegesztés a szemcseszerkezet durvulásával jár a hőbevitel miatt..

  • 2017.10.31. at 15:43
    Permalink

    “megpörgetve szemmel is láthatóvá vált a kerék koncentrikussága”
    Bocs, hadd javítsak, inkább excentrikusság, de jelen esetben ez inkább ovalitásnak nevezhető.

    “századmilliméter pontossággal mérő műszer”
    Ezt pedig mérőórának hívják.

Vélemény, hozzászólás?