Hibátlan a felni. Mégis javítani kell?
Nem tréfált a gumis, tényleg javítani kellett az alukereket
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Cimborámnak a nem egész 10 ezer kilométert futott nyári kerekek felszerelésekor szólt a gumis: a jobb hátsó nincs rendben!
Kollégánk okos srác, nem új, hanem már legnagyobb értékvesztésén túlesett, fél éves autót vett, órájában alig volt több, mint 10 ezer kilométer. Mivel januárban vásárolta, a gyári könnyűfém kerekekre húzott nyári abroncsokat csak egy hónapja szereltette fel, de a hibátlannak tűnő felnik kapcsán egy kószának tűnő, de annál fontosabb mondatot lökött oda a gumis: „A jobb hátsó kerék nincs rendben, meg kellene nézetni!” Mégis mi lehet e probléma? - értetlenkedett a szinte új autó gazdája, hiszen járdázásnak, padkázásnak vagy kátyúba hajtásnak nyoma sincs rajta. „Mégsem teljesen kerek az a kerék, higgye csak el nekem!” - tartotta magát korábbi álláspontjához a gumis.
Komoly tapasztalattal rendelkező műhelyként nem csodálkoztak rajtunk, amikor a hibátlan alufelnire mutattunk, hogy ezt kellene javítani. Leszerelés után a centrírozó már az abronccsal együtt is egyértelműen mutatta az egyenetlenséget, az abroncs lehúzása és a teljeskörű tisztítás (erre azért van szükség, hogy a kosz ne befolyásolja a méréseket, illetve, hogy munka közben se zavarjon) után pedig próbapadon megpörgetve szemmel is láthatóvá vált a kerék excentrikussága. A próbapadhoz egyébként egy speciális, 0-10 mm között, századmilliméter pontossággal mérő műszer csatlakoztatható. Ha a megforgatott felni körívén a műszer 5 mm-nél nagyobb (egyébként már szemmel is látható) távolság-eltérést mér, akkor egyértelműen hibás. Esetünkben az abronccsal együtt még hibátlannak látszó felni íve csaknem 1 cm-es eltérést mutatott.
Minden attól függ, mekkora az alakítás mértéke. Nyilván jelen esetben nem “kovácsoljuk át” a felnit (nem tojásból nyomjuk vissza hengerré), így annyira nem vészes a dolog, de fontos a hozzáértés. Egynél többször én mindenesetre nem javíttatnék felnit ilyen formában.
A hegesztéssel is max. esztétikai hibát javíttatnék, repedést nem..
Vitatkoznék a szakemberrel egy kicsit. Az alumínium – mint általában a fémek – hidegalakítás hatására (mint pl. a préselés, görgőzés) az alakítás környezetében felkeményedik. Emiatt ugyan a szilárdsági tulajdonságai az alakított zónában növekednek, viszont a képlékenységi, szívóssági tulajdonságok romlanak (felkeményedés). Így ütésszerű igénybevételre hamarabb indul el benne repedés, mint a gyártás utáni állapotában.
Hasonlóképpen a felhegesztés a szemcseszerkezet durvulásával jár a hőbevitel miatt..
A szakember szerint ettől a “gyógyítástól” még nem gyengül a felni.
Köszönjük az észrevételt! Az excentrikusságot javítottuk, a mérőórát a szóismétlés kerülése miatt kihagytuk.
“megpörgetve szemmel is láthatóvá vált a kerék koncentrikussága”
Bocs, hadd javítsak, inkább excentrikusság, de jelen esetben ez inkább ovalitásnak nevezhető.
“századmilliméter pontossággal mérő műszer”
Ezt pedig mérőórának hívják.