Remélhetőleg sokan okulnak ebből az esetből
Éppen Szigetszentmiklós magasságában takarították az M0-ás autóút elválasztósávjának vízelvezetőit 2020. június 22-én, amikor egy Renault Mégane kombi a munkaterületbe csapódott. Pedig a Magyar Közút dolgozói szabályosan kiépített, mozgó forgalomterelés mellett végezték a munkájukat. A munkaterület kezdetét egy tehergépjárműhöz kapcsolt ütközési energiaelnyelő berendezéssel jelölték meg, a munkaterület kezdetére pedig már 2 kilométerrel előbb változtatható jelzésképű táblán hívták fel a közlekedők figyelmét. Ez mutatta, hogy a sávot lezárták és ideiglenesen 60 kilométer/órás sebességkorlátozásra intette a vezetőket, továbbá terelőkúpokkal is jelölték a közeledő munkaterületet.
A videó lényegében egy bemutató, hogy mit nem szabad csinálni!
Egy személygépkocsi mégis ott kötött ki, mindent figyelmen kívül hagyva a belső sávban haladt nagy sebességgel és csak az utolsó pillanatban vette észre a munkaterületet, illetve az ott dolgozókat védő ütközésienergia-elnyelő modullal felszerelt narancssárga teherautót. Persze ekkor már késő volt, így belecsapódott a szerkezetbe. Bár az ütközés előtti pillanatokban bekapcsolt az autó vészvillogója, a becsapódás után nem használta tovább. Hátratolatott néhány métert métert, miközben a felvételen jól látható, hogy egy másik autó is közeledett ugyanabban a sávban, ám szerencsére időben sávot tudott váltani, így nem történt még nagyobb ütközés.
A következő hiba, hogy a sofőr kiszállt az autóból láthatósági mellény nélkül és nem tette ki az elakadásjelző háromszöget sem. A munkagépben az ütközés pillanatában szerencsére éppen nem tartózkodott senki, hiszen távolabb végezték a munkát, ezért személyi sérülés nem történt. A figyelmetlen sofőr autója sem sérült meg láthatóan, az ütközési energia elnyelő szerkezet jól vizsgázott, de használhatatlanná vált.
Miután a balesetet okozó autós nem talált a munkagépnél senkit beszállt az autóba, ismét tolatni kezdett és elhajtott a helyszínről. A Magyar Közút munkatársai pedig csak később vették észre az okozott kárt. A személyautóra a rendszám alapján nemzetközi körözés van érvényben, a társaság pedig a szerződött biztosítópartnerén keresztül igyekszik gondoskodni a létfontosságú szerkezet mihamarabbi pótlásáról.
A felvételen egyébként jól látszik, hogy a kihelyezett 60 kilométer/órás sebességkorlátozást szinte egy jármű sem tartja be, 80-110 kilométer/órás sebességgel haladnak el közvetlenül a közutas dolgozók mellett. A Magyar Közút munkatársainak védelme érdekében teszt jelleggel már elkezdte felszerelni a munkaterületeket védő ütközésienergia-elnyelő szerkezeteket olyan kamerákkal, ami ezt a balesetet is rögzítette, és amely méri az elhaladó járművek sebességét. Továbbá változtatható jelzésképű táblákkal is felszerelik ezeket a szerkezeteket, hogy mindig a legfrissebb információkat adják a közlekedőknek. A társaság ezt a rendszert országosan szeretné kiterjeszteni, és a gyorsforgalmi utakon minden munkavégzésnél alkalmazná, ezzel is hozzájárulva a biztonságos munkavégzéshez és a szabálytalanul haladó járművek kiszűréséhez. Később pedig az útellenőrző autókba is beszerelnek majd fedélzeti kamerákat.
Olyan kamerákat használ a Magyar Közút, amely a sebességet is méri
A végén felröhögtem: „az autós tolatva hagyta el a helyszínt”
Legközelebb majd maga előtt tolja hazáig a roncsot, eggyel kevesebb szabálytalanság 😉
Azt nem igazán értem, hogy ha nemzetközi elfogató parancs van a rendszám alapján akkor miért kell kitakarni? És miért nem a rendőrség szereli fel a közutas járműveket sebességmérővel ami automatikusan küldené mindenkinek a csekket? Kb. 5 perc alatt behozná a teljes bekerülési költséget.