Hetedik mennyország – Opel Zafira teszt
Opel Zafira Innovation 2.0 CDTI ecoFLEX Start/Stop teszt
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Frissült az Opel nagy-egyterűje. Nem csak orra, de a beltér is változott, fő erénye továbbra is a praktikusság és a könnyű variálhatóság.
Hívj csak Zafirának. Már 2011 óta változatlan formában volt jelen a J Astra alapjaira épülő, méreteivel már a nagy egyterűek táborát erősítő harmadik generációs Opel Zafira Tourer, vagyis a Zafira C. Időszerű volt a váltás, pontosabban egy facelift, amit csak tavaly, a 2017-es modellévre iktatott be az Opel. Nincs ebben semmi furcsa, a Zafiráknál megszokott, hogy sokáig piacon marad egy-egy változat. A facelift külsőleg csak az orr-részt érinti látványosan, amit a K Astra formavilágához igazítottak, a far lényegében változatlan. Az elődöt temérdek változatban volt szerencsénk próbálni, köztük a mostani tesztalanyom 2,0 CDTI dízelével is. Ám azóta frissült az immáron Euro 6 normákat teljesítő gázolajos is. Nem csak tisztább lett, hanem 5 extra lóerővel erősebb is, nevéből viszont veszített az Opel hétszemélyes egyterűje, ami immár nem Zafira Tourer, hanem szimplán csak Zafira.
Nem suttog a dízel. A 2,0 literes, 170 lóerős turbódízel bár a márka szavaival suttogó, szerintünk nem sorolható a leghalkabb gázolajosak közé. Kívülről komoly kerregést tud lerendezni, főleg téli reggeleken, de nincs is ezzel baj. A kabinba nem sok szűrődik be ebből a zajból, meglepően jó a zajkomfort, még autópályán is, és ez a fontosabb. A stabilitásra sem lehet panasz, nem lehetett kihozni a sodrából, még csúszósabb utakon sem. A gyorsulása elég bólogatós, alacsony fordulaton nincs sok erő, de már kb. 1200-1300-as fordulatnál élesen kapcsol a turbó. Ekkor viszont ülésbe présel a nyomaték. A 2,0 literes dízel fogyasztása nem mondható rossznak. Ha a gyári értéket nem is sikerült elérni, odafigyelve, a motorféket gyakran használva akár 5,4 l/100 km-es átlagfogyasztást is képes produkálni, a jellemzőbb a 6,8-6,9 literes átlag volt ezeken a fagyos napokon. Külön számolás után is bebizonyosodott, hogy a komputere jól mutatta: több mint 800 km-re 6,6 liter/100 km átlagfogyasztás alakult. Ez elmarad a gyárilag ígért adatoktól, de nem rossz. Van itt stop-start rendszer is, ami fagyáspont alatt egyáltalán nem, afölött viszont nyugodt szívvel, bármikor leállítja a meleg motort.
Igazi túrázó. A 6 sebességes kéziváltóval csak hosszabb ismerkedés után sikerült kibékülni. Bár a kulisszákat nem lehet elhibázni, néha nehézkesen akarta bevenni a gangokat, és az áttételezése is furán osztott. 50-nél a 3-as már soknak érződött, az 4-es még nagyon kevés. Lényeg, hogy nem illett a vezetési stílusomhoz, és néha a forgalom tempójához sem. Ebből is látszik, hogy ez egy nagy utazó autó, ami a hatodik sebességnek köszönhetően 130-nál is csak épp 2000 fordulat/perc felett pörög. Kapott is egy Tour gombot, ami a hosszútávú utazásra optimalizálja az adaptív futóművet és a kormánykerék-rásegítést, valamint a gázreakcióra is odafigyel. Érezhetően lágyabb lesz a csillapítás és a kormányzás is könnyedebb. Van egy Sport gomb is a műszerfalon, ami közvetlenebb kormányzást és gázreakciót ad, valamint keményebb csillapítást, ám ezt városi használatkor leheletnyit érezni.
Új infotainment. A facelift leginkább az otthonos, minden irányban tágas és világos belteret érintette. Új a kormány és a központi infotainment-rendszer, aminek rengeteg gombját 7 colos érintőképernyő váltotta fel. A rajta futó Opel IntelliLink rendszer felbontása továbbra is egész jó, ám néhány dolog túl lett bonyolítva. Ilyen például a rádió, amit külső, képernyő melletti valódi gombról nem lehet elérni, de még a Home képernyőről sem, csak a második oldalról. Pedig azt tényleg gyakran használjuk. A rendszer alapértelmezett navigációja logikusabb működésű, ám az pedig nem túl gyors. Persze láttunk már rosszabbat is. Android Auto és Apple CarPlay képességeit jelen esetben nem sikerült kamatoztatnia, a tesztautónkban nem volt elérhető, ám erről már részletesen írtunk korábban, a hazai bemutató után, ahogy az OnStar távfelügyeletei rendszeréről és a wifi elérhetőségről is.
Végtelen variálhatóság. A kabin többi része szinte változatlan, az anyagok minősége továbbra is nagyszerű, bárhová nyúlunk, jó tapintású, puha bőrt vagy műanyagot találunk. A hideg téli napokon kormányfűtés, valamint háromfokozatú ülésfűtés segít a sofőrnek; kihúzható combtámasz és állítható deréktámasz is kényezteti a legelöl utazókat. Esetünkben a sofőrülés elektromosan, 8 irányba állítható, ami a feláras komfort üléscsomagnak köszönhető. Jó családi autóhoz híven temérdek tárolórekeszt találhatunk, pohártartó pedig még a harmadik sorba is jutott. Okos kiegészítő a FlexRail középkonzol és a könyöklő, ami három szinten kombinálható. Van azonban egy extra, amit minden autóban kötelezővé tennék, ez pedig a panoráma-szélvédő. Nem csak a közlekedést könnyíti meg azzal, hogy tökéletesen látjuk a lámpákat, de a vezetés élményét egy új szintre emeli. A Zafira valódi nyerőkártyája továbbra is a hátsó traktus, a rejtett hétszemélyesség. A Flex 7 Plus ülésrendszer továbbra is a végtelenségig kombinálható, vagy könnyedén alakítható méretes raktérré. A harmadik üléssorral mindössze 152 literes a csomagtartó, annak ledöntésével már 710 literesre növekszik. A második sor támladöntésével már akár 1860 literes a sík és az Innovation csomaghoz járó szőnyeggel egybefüggő padlójú raktér.
Akár a mennyországot is láthatjuk a panoráma-szélvédőn át. Egyszerűen imádni való találmány, ami az elöl ülők számára sokkal többet ér, mint a napfénytető, bár utóbbi is elérhető hozzá, utóbbi leginkább a második sorban érvényesül
Biztonság, de minek? Említeni kell a biztonsági rendszereit is. Az egy dolog, hogy a parkolássegéd folyton aktív, így ha piros lámpánál állunk, a zebrán átkelőkre is bejelez. Ki lehet kapcsolni. Ahogy egyébként a sávelhagyásra-figyelmeztetőt is simán ki lehet kapcsolni, hiszen csak akkor figyelmeztet, amikor már épp átért a kerék az elválasztón. A ráfutás-segéd pedig egyszer sem szólt valódi helyzetben, ellenben máskor folyton. Például ahogy kikapcsoljuk az egyébként távolságtartós tempomatot, azonnal sípolni kezd. Furcsa. Van viszont még visszagurulás-gátló, táblafelismerő és egész minőségi képet adó tolatókamera is, ezek hibátlanok.
Méltányos áron. Az új Zafira minden jóval megpakolható, ami ma elvárható egy családi autótól. Kaphat adaptív fényszórót, a hagyományos gombokat mellőző 7 colos infotainment rendszert vagy épp OnStar rendszert. Már az alapnál egyel jobb Innovation felszereltség része az automata klíma, a parkolássegéd elöl-hátul és a multifunkciós bőrkormány is. Tesztalanyunk csúcsfelszereltséggel és a paletta legerősebb dízelével, ám csak kézi váltóval 9 350 000-et kóstál listaáron, ám nálunk szétextrázva járt, ami már jócskán több mint 11 000 000 forintot jelent. Ha figyelembe vesszük a végtelen variálhatóságot, a tágas belteret, a nagyszerű minőségű anyagokat és az erős dízelmotort, akkor meg is ér ennyit, de komoly engedményekre is számíthatunk az Opeltől. Ráadásul ha összehasonlítjuk a konkurenseivel, hasonló árban mozog, mint például a 20 colos felniken gördülő Renault Grand Scenic, közel azonos teljesítményű dízellel és felszereltséggel, ám már listaárban is jóval fölé licitál a Ford S-Max és a Volkswagen Sharan/SEAT Alhambra páros is. Az Opel úgy tűnik, az egyterűek szegmensében is a középutat képviseli minden értelemben, de minőségben azért az eggyel jobbat.
Árak
Tesztmodell alapára
9 350 000 Ft (2017.01.14.)
Tesztautó ára
11 583 000 Ft (2017.01.14.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3750 1/min-nél
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
Végsebesség:
208 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9-5,2 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4666 mm
Szélesség:
1928 mm
Magasság:
1660 mm
Saját tömeg:
1748 kg
Össztömeg:
2455 kg
Terhelhetőség:
700 kg
Tengelytáv:
2760 mm
Karosszéria-kivitel:
egyterű
Csomagtér:
152-710 l
Belső szélesség elöl:
1500 mm
Belső szélesség hátul:
1480 mm
Belmagasság elöl:
940-1030 mm
Belmagasság hátul:
950 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
70-340 mm
Ülőlap hossza elöl:
500-540 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1060 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1060 mm
Csomagtér magassága:
440-870 mm
Csomagtér hossza:
390-1060 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1850 mm
Raktérnyílás szélessége:
1040 mm
Raktérnyílás magassága:
880 mm
Motor és váltó
Motor:
Dízel
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1956 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
6 sebességes manuális
Nyomaték:
400 Nm 1750-2500 1/min-nél
Teljesítmény:
125 kW (170 LE) 3750 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
208 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
9,8 s
CO2-kibocsátás:
129-137 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
4,9-5,2 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,6 l/100km
Menetzaj
Menetzaj 50 km/óránál:
58 dB(A)
Menetzaj 90 km/óránál:
63 dB(A)
Menetzaj 130 km/óránál:
69 dB(A)
Jó cucc az a lounge seating funkció.
A Zafira kompakt egyterűnek számít (akárcsak a Grand Scenic), a Sharan/Alhambra ill. Galaxy/S-max viszont eggyel nagyobb méretosztályba (középkategória) tartozik, gondolom ezért (is) az árkülönbség.
Nagyon szep.