Hengervesztéssel kapott új lámpákat – próbán az új Skoda Rapid
Skoda Rapid és Rapid Spaceback menetpróba
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Megújult a Skoda második legnépszerűbb modellje, az Octaviánál kisebb, de közel akkora teret adó, mégis kisautó alapú Rapid. Kipróbáltuk.
Amennyire megszoktuk, hogy sikeres és meghatározó modell az Octavia, olyannyira hajlamosak lehetünk elfeledkezni a nála kisebb, de az ötajtós Limousine esetén az Octaviához igencsak hasonló vonalú Rapidról, ami pedig a márka második legnépszerűbb modellje. 2012 őszén mutatkozott be, az év végén lépett piacra, az ötajtós Spaceback 2013 őszén debütált – a két karosszériaváltozatból az elmúlt bő 4 évben 800 ezer példány fogyott. Idén egyszerre öltöttek új arcot, Genfben mutatkoztak először, már rendelhetők – az előzővel lényegében egyező és az Octaviánál mintegy 500 ezer forinttal kedvezőbb áron. Az új frissített Rapid továbbra is Csehországban készül, mi pedig Frankfurt környékén tehettük próbára.
Skoda Rapid, 2017 - méretek
Hosszúság [mm] | Szélesség [mm] | Magasság [mm] | Tengelytáv [mm] | Csomagtér [l] | |
Limousine | 4483 | 1706 | 1461 | 2602 | 550-1490 |
Spaceback | 4304 | 1706 | 1459 | 2602 | 415-1381 |
Nem beszélhetünk túlzottan komoly megújulásról, de van új Bi-Xenon fényszóró LED menetfénnyel, sőt, immár az összes többi verzió menetfénye is LED-es, csak nem olyan kecsesen megtört csíkos, mint a csúcsfényszóró esetében. Ha már világítástechnika: van automata kapcsolás, aminek kapcsán a gyár még azt is kihangsúlyozta, hogy a menetfény már a gyújtás ráadásakor éled, nem kell hozzá megmozdítani az autót. Hurrá! Még nagyobb öröm, hogy szerepelhet automata reflektor- és ködfényszóró-kapcsolás is, maguk a ködfények is újak persze, az autót szélesíteni hivatott dizájnnal. Utóbbi rá is fér a Rapidra, ugyanis az Octaviánál 10 centivel keskenyebb, mindössze 1,7 méter széles, ami előny szűk utcákban autózva, ráadásul belülről csöppet sem tűnik keskenynek, ellenben kívülről nem a legjobb arányokkal megáldott. Az Octaviánál nem csak kevésbé vállas, 20 centivel rövidebb, továbbá a tengelytávja is szerényebb 9,2 centiméterrel.
A két Rapid tengelytávja és szélessége azonos, a meredekhátú Spaceback azonban 17,9 centivel rövidebb a Limousine-nál, így logikusan csomagtere is kisebb, de abszolút értékben az sem szerény, 415 literes. A Limousine Rapid legnagyobb ütőkártyája alapesetben is 550 literes csomagtere, hátsó lábtérben viszont már a Spaceback is érezhetően többet ad, mint egy Fabia, illetve csomagterével is épp annyival kínál többet, hogy már kompromisszummentes családi autónak nevezhető. Igazság szerint nem is szabad elcsábulni a nagyobb poggyászterű „limó” felé, mert az futóművével sokkal esetlenebb, billegősebb volt a menetpróbán. Megdöbbentő, hogy mennyivel kedvezőbb viselkedésű a Spaceback, pedig elvével egyező, elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros rendszer dolgozik a két autó alatt, ám a Spaceback gátlóinak, rugóinak hangolása sokkalta jobban sikerült. Igaz, az azonos tengelytávra rakott rövidebb autóval könnyebb dolguk volt a tervezőknek.
Az új lámpák és az 5 (akár 17 colos) új alufelni, valamint a friss műszerblokk és az immár akár wifit és Care Connect felügyeleti rendszert is adó infotainment rendszerek mellé új alapmotort is kapott a Rapid. Kifutott a korábbi, szívóként és turbósként szerepelt 1,2 literes négyhengeres benzines, jött a helyére mindenképp turbós háromhengeres, egyliteres. Hogy miért kellett ez a csere? Az egyre szigorúbb emissziós normát a háromhengeres szerényebb fogyasztással tudja, mint a négyhengeres. A valóságban viszont nem tűnik takarékosabbnak – a világ megérett a pusztulásra. Ellenben legalább kiegyensúlyozó-tengely nélkül is egészen szépen jár, alig rezegteti a karosszériát. Kétféle teljesítményszinttel,95 és 110 lóerővel kapható, a belépő váltója 5 fokozatú kézi, de ahhoz 7 sebességes DSG is rendelhető, míg az erősebbik csakis 6-os kézivel érhető el. A menetpróbán utóbbit a Limousine Rapidban vezetve a motor meggyőző és meglepően csendes volt, már 1500/perc fordulatról elviszi az autót, kezdetben kicsit kelletlenül, de megteszi, pörgetve pedig nem tűnik kevésnek az ereje. A Limousine-hoz legalábbis csöppet sem, nem az az autó, ami gyorshajtásra és tempós haladásra késztet, pláne nem kanyargós úton, országúton és egy-két dugómentes falun keresztül higgadtan autózva is 7 liter körüli fogyasztást mértünk vele, ami ahhoz képest nem túl jó, hogy 2013 februárjában hóban-fagyban fogyasztott alattam 6,6 litert a korábbi 1.2 Tsi.
A Rapid Spacebacket már a csúcsmotorral, a csakis 7 sebességes DSG-vel kínált, 125 lóerős 1.4 TSI-vel sikerült elvinni egy körre. A két autó ég és föld. A négyhengeres benzinmotorral nincs alapjárati rezonancia, a DSG szokás szerint gyorsan kapcsol, oké, az előre- és hátramenet közötti váltás lehetne gyorsabb. Bár a csúcsnyomaték itt is 200 Nm, ahogyan az erősebbik 1,0 literesnél is, az már 1500/perctől elérhető, az autó így sokkal élénkebb, de ami a legfontosabb: a Spaceback futóműve sokkalta stabilabb, mint a lejtőshátú, hosszabb Rapid esetében. Itt már lehet egy kicsikét élményautózni, a fogyasztás pedig 0,5 literrel volt magasabb, mint az 1,0 literesnél.
Ha valaki dízelt venne, van az is, 1,4 literes háromhengeres (90 LE) és 1,6 literes négyhengeres (115 LE). Automata váltót csak a kisebbik gázolajoshoz kaphatunk, a csúcsdízel esetében pedig kissé fura, hogy ahhoz is 5 fokozatú kézi váltó jár, de igazság szerint a Rapid nem az az autó, amit csúcsmotorral kellene venni. Érződik ugyanis rajta az olcsóságra törekvés, mondhatni, hogy a Rapid a Skoda Thaliája, persze a mai elvárásoknak megfelelően. Van benne számos olyan részlet, ami lehetne szebb, jól mutatna némi textil az ajtóburkolatokon, lehetne csillapított a tetőkapaszkodó, de nem az. Van viszont a sofőrnél is, van elegendő hely széltében és hosszában, az ülések tisztességes tartásúak (legalábbis a vezetett, jól felszerelt autókban azok voltak – még úgy is, hogy elöl elspórolták a fejtámaszok állíthatóságát).
Skoda Rapid, 2017 - műszaki adatok
1.0 TSI 95 LE | 1.0 TSI 110 LE | 1.4 TSI 125 LE | 1.4 TDI 90 LE | 1.6 TDI 115 LE | |
Emissziós norma | Euro 6 | ||||
Hengerűrtartalom [cm3] | 999 | 1395 | 1422 | 1596 | |
Hengerek/szelepek száma | 3/12 | 4/16 | 3/12 | 4/16 | |
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 (DSG/7) | kézi/6 | DSG/7 | kézi/5 (DSG/7) | kézi/5 |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 95 (5000-5500) | 110 (5000-5500) | 125 (5000-6000) | 90 (3000-3250) | 115 (3500-4000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 160 (1500-3500) | 200 (2000-3500) | 200 (1400-4000) | 230 (1750-2500) | 250 (1500-3000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,0 (11,3) | 9,8 | 9 | 11,7 (11,8) | 10 |
Végsebesség [km/h] | 187 (189) | 200 | 208 | 185 | 201 |
Fogyasztás - vegyes [l/100 km] | 4,4 (4,5) | 4,5 | 4,8 | 3,9 | 4,1 |
CO2-kibocsátás [g/km] | 101 (105) | 104 | 113 | 103 (104) | 107 |
Saját tömeg [kg] | 1170 (1209) | 1190 | 1236 | 1244 (1265) | 1295 |
Megengedett össztömeg [kg] | 1630 (1664) | 1650 | 1696 | 1704 (1725) | 1755 |
Továbbá van persze a Skodától megszokottan temérdek Simply Clever részlet, ami még kiemelheti és ki is emeli fő konkurensei (Fiat Tipo, Peugeot 301, Citroën C-Elysée, Lada Vesta) közül a Rapidot. Jégkaparó a tanksapkafedélben, esernyőtároló az első utasülés alatt, kivehető szemetes a hátsó ajtóknál, hátul 2 darab USB-csatlakozó, szatyorakasztó a csomagtérben, ugyanott akár hálós rögzítőrendszer, a Spaceback esetén ülésdöntéssel sík felületet adó álpadló, az ötajtósnál a hátsó támlák mögé csúsztatható kalaptartó, vagy például rögzíthető hátsó öv, hogy az üléstámlák visszahajtásakor ne csípjük be a csatokat.
Rapidot legkevesebb 3 797 800 forintért kaphatunk. Ez a Family akciós modell alapára. Az ellátmány már itt is minden igényt kielégítő: légkondi, távirányítós központi zár, ködfényszóró, bőr kormánykerék, tolatóradar (spórolósan, de a szélességhez elegendően 3 radarszemmel), fűthető első ülés, 15 colos alufelni, LED menetfény és 6,5 colos érintőképernyős hifi. Family csomaggal csakis a Limousine verzió, kizárólag benzines alapmotorral kapható, de az összes többi verzióra van 400 ezer forint árkedvezmény, így a Spaceback 4,03 milliótól kapható, az 1.4 TSI DSG 5,4 millió forint alatt hazavihető, míg így hasonló Octavia már 6,1 millió forint fölött jár – igaz, utóbbi azért legalább egy kategóriával komolyabb autó, mondhatni úgy is, továbbra is a Rapid legnagyobb, házon belüli ellenfele.
Azt hiszem minden tipusnál teljesen megszüntetik az 1.2-est és valóban marad helyette 1.0 turbós.Ezt még nem próbáltam, de papír szerint még jobban is megy, mint a 4hengeres elődje.Ezzel nem akarlak rábeszélni, de azért azt tudni kell, hogy egy motor gyártásánál jó nagy tűrést hagynak a piacra dobott szoftveresen butított teljesítmény és a még károsodás nélküli valóban kihozható motorteljesítmény között.Tehát attól nem kell félned, hogy 200ezer vagy 300ezer kilométer után szétesik vagy ilyesmi.Van olyan fejlett a mai anyaghasználat, technika, hogy elmegy annyit, mint bármelyik hagyományos szívó motor, a tudatlan pletykák ellenére is.Egyébként megértem az aggodalmad,mert bármit is mondok, azért ez az 1.0+3henger nekem is meredek kicsit, pedig az enyém is csak 200köbcentivel nagyobb.Valahol próbálj ki egyet egy tesztvezetésen, aztán dönts!
Szerintem félreértetted, amit írtam. Nem az 1.2 és az 1.4 közti különbséget írtam. Azzal egyet is értek, amit te mondassz. De a cikk szerint a Rapidban éppen megszűnik az 1.2 TSI és helyette 1.0 TSI lesz, ami egy 3 hengeres motor. Ezzel nem kellene. Az 1.4TSI-hez meg nincs manuális váltó.
Én is azt mondom amit te, hogy 1.2 TSI-vel manuális váltóval tökéletes lenne.
Nem nagyon fogod észrevenni a különbséget az 1.2 tsi és az 1.4 tsi között.Mindkettőt vezettem Octaviában és én mondom a 125 lóerős 1.4-es csak egy hajszállal megy jobban a kisebbik turbósnál.Nem éri meg a felárat.A 140-150 lovas 1.4 tsi már egészen más tészta, persze rapidban nincsen, mert a kis súly miatt már versenyautót csinálna belőle…
szerintem ti is vegyetek japant vagy korreait…. en is azt tettem nem kell itt fanyalogni, hogy 3henger, turbo, dsg…. nekunk ott van a suzuki 🙂
Az a baj, hogy én mondjuk nem tudnék választani ebből a kínálatból. Dízelt nem vennék. Benzinesből 3 hengerest sem szívesen. Marad a 4 hengeres, vagyis egyetlen motor, az 1.4 TSI. Jó is lenne, de automata váltó nem kellene. Na és itt a baj, mert az 1.4 TSI-hez nincs manuális váltó. Lehet persze, hogy csak én vagyok ilyen kriminális, de azt hiszem, ez leginkább a nyugodtabb, idősebb generáció autója lesz, akiknek megfelel az ezres motor is. A fiatalabb generáció pedig valahogy összeszed még 500 ezret és vesz egy Octaviat.
Ez is egy olcsó autónak indult aztán már tele van minden felesleges kütyüvel és különösen olcsónak sem mondható. Nem tudom megérteni miért csinálják folyton ezt, hogy kijönnek egy olcsó autóval aztán elkezdik szépen lassan felfele tornázni. Én a VW helyében inkább az olcsóbb kategória fele nyitottam volna a felszereltségekkel és az árakkal. Ebben ahol indul, egy rakás autó közül lehet már válogatni. Pedig pont ők találták ki még annó a Seattal ezt az olcsó, budget, almárka dolgot, viszont az évek során egyszer sem sikerült normálisan megoldani a feladatot. A Seat is, a Skoda is az évek alatt elvesztette ezt a feladatát, utána meg hümmögnek, hogy éppen melyiket kell megmenteni a csődtől (lásd Seat) , mert a saját modelljeikkel konkurálnak házon belül. Ilyenkor jön a márkaarculat váltás és a sok baromság, hogy az egyik a sportos márka a másik meg a tudom is mi, hogy eladható maradjon valamennyire és ne kelljen lehúzni a rolót az egyik felett mert értelmetlen és kidobni a márkanevet. Most szépen a Rapidból is csináltak egy Polo konkurenst házon belül úgy, hogy ott van már a Fabia is, és az Ibiza is.