A tesztautó, ami megmentheti a jövő motorsportjának hangélményét
Amíg mi magyarok a Mirai bevezetésével vagyunk elfoglalva (
amiről ebben a cikkben olvashatsz részletesebben), addig Japánban már javában zajlik a Toyota hidrogén üzemű belsőégésű versenymotorjának tesztelése. A speciálisan felkészített Corolla a japán Super Taikyu széria 24 órás futamán áll majd rajthoz, pilótája egy videóban világított rá a technológia érdekességeire. Már idén április végén bejelentette a Toyota, hogy kifejlesztett egy sűrített hidrogén üzemű belsőégésű motort, amelynek tesztelése élesben, versenyhelyzetben történik majd.
A háromhengeres erőforrás alapja az 1,6 literes GR Yaris turbómotor, ezt az eredetileg 261 lóerős blokkot eleve versenycélokra fejlesztették, így egyértelmű volt, hogy ehhez a projekthez is ez lesz a kiindulópont
A projektet Koji Sato, a Toyota Gazoo Racing elnöke indította útjára, de a fejlesztést a Rookie Racing stábja vállalta magára Akio Toyoda utasítására. Az autó azért egy 24 órás versenyen debütál, mert Toyoda szan szerint egy 3 vagy 5 órás futamon nem lehet kellőképpen megterhelni a technológiát ahhoz, hogy kiderüljenek a gyengéi. Koji Sato szavaival élve:
„Amikor utcai autót építünk, az a lényeg, hogy megbízhatóra tervezzük. Egy versenyautónál fordítva van: addig kell hajtani, amíg le nem robban, és akkor látjuk a határait.”
Akio Toyoda maga is versenybe száll a tesztüzem során, ezzel is bizonyítva, hogy a technológia nem veszélyesebb a ma megszokott motorsportnál
A hidrogén égése mintegy nyolcszor gyorsabban megy végbe a benzin égésénél, ami különösen alacsony fordulatszámtartományokban jelent előnyt, de a csúcsteljesítmény az előzetes várakozások szerint változatlan marad. Az intenzív égés viszont nagyobb nyomást és magasabb hőmérsékletet is eredményez, ezért pakolják meg mérőműszerekkel a 24 órás futam idejére a Corollát. Nem kell megijedni, a diagnosztikai berendezések jelentős tömege mellett az alacsonyabb hatótáv is valószínűtlenné teszi az űrtechnológiás Toyota dobogós helyét, ez nem valós versenycél még, csak egy teszt. Ennek ellenére a csapat a tervek szerint a szokásos pilótákat veti be a versenyen, így maga Akio Toyoda is kipróbálja majd a gépet:
„Az emberekben egy részében még él az a tévhit, hogy a hidrogén nem biztonságos. Részben ezért is veszek részt pilótaként ezen a futamon, hogy bebizonyítsam: egyáltalán nincs okunk félni a hidrogéntől” - nyilatkozta Akio Toyoda.
Állítólag a motor a biztonsága és szinte teljesen emissziómentes üzeme mellett teljesítményében és megbízhatóságában is kellően ütőképes. Hiroaki Ishiura tesztpilóta szerint a prototípus annyira ugyanolyan, mint bármely hagyományos versenyautó, hogy meg sem mondta volna, hogy nem benzinmotoros autóban ül, ha nem tudja. Jól sejtitek, a hangja is pontosan ugyanolyan lesz. Ha ez beválik, akkor nem kell búcsút intenünk a motorsport megszokott hangjának. Aki nem hiszi, hallgassa meg ezen a videón!
Ezek után már csak két kérdésem maradt a jövővel kapcsolatban: az autósporthoz tartozó versenybenzin-illattal mikor fognak végre kezdeni valamit? Azt senki sem hiányolja majd?