Nem akármilyen BMW X7-ről lesz most szó, hanem a típus királyáról, az M60i változatról. Persze egyelőre csak keresem a szavakat, miközben bámulom a hatalmas vesékkel és osztott fényszórókkal megáldott arcát. Letaglózóak a méretei, és hiába súgja belső fülembe a racionális énem, hogy „minek, miért ekkora?”, hiszen már egy X1-es is bőven elég családi autónak. Az emocionális énem viszont szépen kiosztja a racionálist: Miért ne!?
Hátul nem akkora a változás, mint elöl
Persze az X7 tesztjének apropója a frissítés. Kívül-belül megújult a masina. Kívül – nem kerülgethetem tovább a forró kását – az osztott fényszórós megoldást kapta. Korábbi BMW tesztekben már leírtam, így erre most nem pazarolnék sok karaktert: addig örüljünk, amíg egy gyártó ennyire változatos formai megoldásokkal mer kísérletezni. Érdekes, mennyire megosztja ez a nagyvesés-osztott fényszórós dolog az embereket, akik ráadásul úgy érzem sokszor egyfajta állásfoglalást várnak a másiktól. Tetszik-e, nem tetszik-e? Tudjátok mit? Felvállalom, nekem tetszik! Az X7-nek kimondottan jól áll szerintem, hiszen a hatalmas felületeken nem hagy egyetlen unalmas millimétert sem.
Nem akar kupé lenni, nem akar semmiféle öszvér járgány lenni kategóriák találkozásánál. Egy klasszikus terepjáró vonalait kapta és ez jól is van így
Oldalról klasszikus terepjárónak néz ki az 5,1 méter hosszú, 2 méter magas és 1,82 méter széles autó, amelynek 3,1 méteres tengelytávolsága igazán nagy utasteret ígér. Mindjárt szóba kerül az is, de még az autó hátsójára is vessünk egy pillantást, ahol már visszafogottabb a változás. Viszont a kétfelé nyíló csomagtér-ajtó különleges megoldás, illetve az M60i megjelenését feldobják még a sportos díszmotívumok, fekete betétek, illetve az M-divízió jubileumi emblémája.
Elsőre szokatlan, de mostanra már hozzászoktunk az osztott fényszórókhoz
Az M-betű kötelező tartozékai
Bent olyan óriás tér fogad, amire kint számítani lehetett. na, meg prémiumérzet a javából. Igényes anyagok, példás összeszerelés, ízlésesen kialakított formák és színek. Nagyon értik a BMW-nél, hogyan kell otthonos és egyedi utastereket kialakítani, és ez bármelyik ügyfél megteheti, persze borsos felárért. A műszerfal a már megszokott, hatalmas digitálispanel, amely enyhén a vezető felé fordul, de az iDrive tekerőgombjával sokkal jobb kezelni a multimédiás rendszert, mint a képernyőt tapizni. Szerencsére továbbra is könnyen megtanulható a rendszer kezelése az ezernyi lehetőség dacára, amit kínál.
Csak a szokásos: ízlésesen összeválogatott műszerfal
A kormánykerék szerintem továbbra is vaskosabb a kelleténél viszont az első ülések kényelme elsőrangú. Fűthetők, hűthetők, és még masszírozni is tudnak. Érdekes módon az X7-es hat, vagy hétüléses lehet, a tesztautó előbbi volt, így a második sorban is két különálló fotel látható benne. Kényelemben ezek sem maradnak el az elsőktől. Mivel az autó nagyon hosszú és magas, még a leghátsó sorban is simán utazhatnak felnőttek, ám ezeknek az üléseknek már eléggé meredek háttámlával és kevés oldaltartással várnak. Viszont gombnyomásra eltüntetve őket az addig sem kicsi 300 literes csomagtérből 2,1 köbméteres raktér válik.
3 sor, de így is "csak" 6 személyes
A leghátsó üléssor mögött is akad még 300 liternyi hely
De mit rejt az eleje, mit jelent az M60i jelölés? Nos, azt, hogy sok pénzt fogsz a benzinkúton hagyni, ugyanakkor ezt elégedett mosollyal teszed majd. Orrában a 4,4 literes, V8-as motor duruzsol, és a BMW-nél ez tényleg amolyan visszafogott, úrias nyolc henger. Így is gyönyörű a hangja, de nem ordítja le a fejedet, mint mondjuk egy amerikai szerkezet. Persze itt ikerturbók is megtámogatják, így összesen 530 lovat lehet összeszámolni benne, aszfaltszaggató 750 Nm forgatónyomaték kíséretében. Mindezt 8 fokozatú, automatikus sebességváltó továbbítja mind a 4négy kerékhez. Tökéletesen illik az autó méreteihez ez a hajtáslánc, amelyről majdnem elfelejtettem megemlíteni, hogy 48 voltos lágy hibrid rendszer is dolgozik benne.
Izmos V8-as dolgozik az orrában
Játszi könnyedséggel gyorsít, előz, húzza vontatmányt, egyszerűen ez az erő mindenre is elég. Élményautózásra is elég lenne, de egy ekkora szabadidő-autó nem erről szól, nem kenyere a tempós kanyarodás, bár az sem félelmetes vele a 2,5 tonnás tömegével, nagyszerűen hangolták a légrugós, adaptív futóművét. Ám, ha nagyon kukacoskodni akarok, akkor a kissé steril kormányzást sem titkolom el, na meg, ahogy az elején említettem itatni kell rendesen. 10 liter alatti fogyasztásra ne is gondolj, nagyon óvatosan 13 liter a vegyes, de a teszt végén ez pontosan 14,1 liter lett. Ugyanakkor meg kell ismételnem, mosolyogva vettem tudomásul, mert ez egy hedonista vas, arról is szól, hogy élvezzük az életet. Aki úgy érzi, hogy mindenképp ekkora autóra van szüksége, nem fog csalódni benne.
Trükkös a csomagtér-nyitás
Még a pohártartók is hűthetőek, vagy épp fűthetőek. A hátsó utasoknak külön klímakonzol jár
Jelenleg sorhatos benzinmotorral vihető a legkedvezőbb áron az X7-es 38 390 000 forinttól. Utána következik a dízel 39 490 000 forinttól, majd a csúcson a V8-as M60i a maga 48 570 000 forintos indulóárával. Ám erre még bőven el lehet szórni pénzt, hiszen a tesztautó Merino bőrkárpitozása, a fényezés, a hangrendszer, illetve a karbon díszek megrendelésével csak úgy pörögnek a több százezres tételek. Így simán elérhető a tesztautó 56 millió forintos ára is.
Árak
Tesztmodell alapára
45 870 000 Ft (2023.08.04.)
Tesztautó ára
56 000 000 Ft (2023.08.04.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
4395 cm3
Teljesítmény:
395 kW (537 LE) 5500-6000 1/min-nél
Nyomaték:
730 Nm 1800-4600 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
12-13 l/100km
Méretek
Motor és váltó
Hengerűrtartalom:
4395 cm3
Hengerek/szelepek száma:
8/32
Sebességváltó:
8 fokozatú automata
Nyomaték:
730 Nm 1800-4600 1/min-nél
Teljesítmény:
395 kW (537 LE) 5500-6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Gyorsulás 100 km/h-ra:
4,7 s
Gyári vegyes fogyasztás:
12-13 l/100km
Fogyasztás a használónál:
14,1 l/100km
Remélem hogy pár év múlva a járműtechnika szerencsétlen torzóiként emlékezünk vissza ezekre a szerkezetekre.
A nagy túrót. A BMW felismerte, hogy konkurálni tud a Range Roverrel, az Escalade-del, a Navigatorral, a Lexus LX-szel, a Merci GL-lel és társaival, és ezen felbuzdulva már nagyban fejlesztik az utódját. Zsíros hasznot tesznek zsebre, és már dörzsölik a tenyerüket, hogy mennyivel zsírosabbat fognak majd az utódján.
Naná hogy ilyen kell amcsiban meg Kínában, mert erre gyorsulnak a gazdag idiótáék..de ez egy órmotlan aránytalan randa autó, belül persze tömve mindennel ami nagyrészt remek és hasznos, de sok a parasztvakítás, és akkora és olyan erős..hogy átlag embernek nem is engedném vezetni..elnézel egy kanyart és a fél falut lerombolod mire megállsz. Ez nem európába való..bár elismerem a bmw nagyot szakít vele..
Az Európának tervezett autókat is forgalmazzák sokfelé a világban, a Fiat 500-ra is mondják pl. Amerikában, hogy “ez nem ide való”, a Golf se sikeres Európán kívül. Attól, hogy van egy preferált piac, még nem engedheti meg magának a gyártó azt a luxust, hogy csak és kizárólag ott árulja. Csurran-cseppen neki némi eladás és haszon a többin is, amit jókedvűen tesz zsebre.
Az, hogy valakinek tetszik, vagy nem tetszik szubjektív vélemény. Ha senkinek nem tetszene, akkor egyet sem adnának el belőle, de a BMW eladásai azt mutatják, hogy ez nagyon nem így van. Az ilyen autók 99 %-át cégek lízingelik (de lehet, hogy 101 %-át). Azok veszik meg, akinek nem elég az X5, mert mondjuk 7 személyest szeretnének, ahol még van egy kis csomagtér is.
Az utóbbi időben azt figyeltem meg, hogy több vállalkozó ismerősöm is vett ilyen vagy hasonló nagy köbcentis benzines autót (X5, X6, Merci GLE) . Korábban ők jellemzően dízel használtak ugyanezekből a márkákból. Elektromost nem akrtak, mert nem akarnak vacakolni a töltéssel és sokszor mennek olyan utakra, ahol nem is lenne idejük töltögetni.