Hatvan évvel ezelőtt készült el az első SEAT
Hatvan éve gyárt autókat a SEAT
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Bár a 13 nem szerencsés szám, mégis ünnep november 13. a SEAT-nál: az akkor még minden ízében spanyol gyártó hatvan évvel ezelőtt gyártotta le első szériaautóját. Az úttörő SEAT 1400 az ötvenes évek elegáns amerikai autók ízlésvilágát és pompáját idézte.
A SEAT története 63 évvel ezelőtt az alapítással kezdődött, az első modell megszületésének igényét az akkori politikai elit támasztotta a spanyol ipar elé. A barcelonai gyár hamar felvette a ritmust: a limuzint kombi, hétüléses változat és dobozos kisteherautó is követte. Az 1400-as a következő évtizedek meghatározó SEAT modellje maradt, főként taxiként vált igen népszerűvé. Kezdetben csupán öt autó hagyta el a gyárkaput, az első 1400-as fogyasztói ára 121 875 peseta volt, ami nagyjából mai áron 12,5 millió forintnak felelt meg. 925 munkás szorgosságának gyümölcse volt a hátsókerék-meghajtású négyajtós, amelynek orrában vízhűtéses 44 lóerős motor dolgozott, váltója négysebességes manuális szerkezet volt.
A kocsit hivatalosan egy évvel később, 1954 júniusában mutatták be a barcelonai kereskedelmi vásáron. Miután 1953 végén Spanyolországban megszüntették a benzinjegyet és szabaddá vált az üzemanyag-vásárlás, a SEAT tízezer megrendelést kapott az autóra. A kedvező fogadtatás révén a kocsi árát hamar mérsékelték 117 ezer pesetára. 1954 végére a SEAT 954 példányt szállított ki az 1400-asból, egy évvel később már évi háromezret gyártottak a kocsiból. Az alkatrészek túlnyomó többsége spanyol volt, 1956-ban megduplázták a termelést, 7000 autót gyártottak, 1957-ben már évi tízezret, a munkanapokon 42 kocsi hagyta el a gyárat. Az évtized végén több mint ötezren dolgoztak az első spanyol autógyárban.
Az 1400-as gyártása 1964-ben fejeződött be, addig összesen 98 ezret szereltek össze belőle Zona Francában. A SEAT évről-évre erősödött és a spanyol gazdaság egyik legértékesebb és legerősebb márkájává vált. 1963-ban kezdődött a SEAT 1500 gyártása, tíz évre rá a SEAT 132-es érkezett az európai piacra. Ez volt az első, amelyet automatikus váltóval szereltek fel, később pedig légkondicionálót is kapott. Újabb tíz év telt el a Ronda megszületéséig, majd egy évtizeddel később érkezett a ma is népszerű, immár negyedik generációs Ibiza.
A jelenleg Martorellben üzemelő, Volkswagen-csoporthoz tartozó gyár az elmúlt hatvan évben több mint 16 millió autót gyártott, olyan ismert modelleket, mint az ikonikus 600-as, a 127-es, az Ibiza vagy a Leon. Ma a vállalat az autók nyolcvan százalékát exportálja, a világ 1800 kereskedése értékesíti a SEAT autóit. 2012-ben 321 ezer SEAT talált gazdára világszerte.
Még most sincs semmi veszve vannak jó autóik Altea , Leon stb..
A cikkből erősen hiányzik, hogy a kezdetektől 1982-ig a Fiat is benne volt a Seat vállalatban, és ez idő alatt, de még utána is néhány évig gyakorlatilag Fiatokat, ill. Fiat modelleken alapuló autókat gyártottak több tucatnyi kivitelben, még exportra is. Ez sokkal nagyobb hozzáadott érték volt a Seat történelmében, mint amit a VW ezidáig tett a serpenyőbe.
Nyilván egy gyári sajtóközleményt olvashattunk, nem véletlenül maradt le a végéről a márka újkori mélyrepülése: az erőltetett Dynamic Line, a kétségbeesett szerepkeresés a VW-csoporton belül.
Sajnos a jelenlegi paletta sem ad okot túl nagy optimizmusra. A Mii marginális szerepű, az Ibiza elfáradt, a Toledo egy fantáziátlanul átcsomagolt Skoda Rapid, az Exeo egy drága Audi-reinkarnáció (ha még forgalmazzák egyáltalán), a Leon jó lehetne, viszont közel Golf-árban mérik.
Véleményem szerint a Skoda fojtotta meg a Seatot – egyszerűen praktikusabb autót adnak ugyanazzal a technikával, kedvezőbb áron.
Kár érte, a ’90-es évek vége felé ígéretesnek tűnt a márka jövője.