Hatfelvonásos színdarab – Egy kis Opel Corsa történelem

Hatodik generációjához érkezett a Corsa, nézzük honnan indult

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Nem véletlenül pályzik az egyik legnépszerűbb kisautó címére az Opel Corsa. 37 év alatt ugyanis több mint 13,6 millió példány kelt el belőle.

Visszamehetünk egészen a Kadettig, ha a Corsa koncepcióját kutatjuk, hiszen az Opel már 1936-ban megalkotta a széles vásárlóréteg számára elérhető típusát ezen a néven. Ezt 1940-ig gyártották, aztán 1962-ben vették elő újra az elnevezést, hogy aztán 1991-ig tündököljön (bár egyes piacokon az Astrát is ezen a néven árulták tovább). Igen, ám de a Kadett folyamatosan növekedett a generációváltásokkal, így keletkezett egy rés a palettán, ezért az Opelnek „hirtelen” szüksége lett egy belépőmodellre. Ezt a szerepet szánták a Corsának, amely manapság már a hatodik generációnál tart.
Az első Corsa 1982-ben debütált, az Opelnél megszokott ABC sorrendes generációjelöléssel ez volt a Corsa A. Akkoriban rekordközeli 0,36-os légellenállási tényezővel rendelkezett a 3,62 méter hosszú kisautó, amelyet sportosnak szánt részletekkel próbáltak felruházni. Bár ez lehet, hogy mókásan hangzik mai szemmel, de ilyen részlet például a sárvédők enyhe domborítása. A paletta csúcsán egyébként a 100 lóerős Corsa GSi állt, de már ekkor megjelent az első dízel is a motorháztető alatt. Eleinte csak kétajtós ferde- és lépcsőshátú változat készült, ám 1985-ben megjelent az ötajtós, ami még népszerűbbé tette a típust. Modellciklusa végéig 3,1 millió Corsa A gördült ki a gyárkapun.
Az első Corsát csöppnyi mérete ellenére nem nevezhetjük kimondottan női autónak, ám az 1993-tól 2000-ig gyártott második generációt nem titkoltan a hölgyek kedvencének szánták. A főtervező, Hideo Kodama fényévekkel kerekdedebb formát rajzolt, amelyeknek fényszórói egy „huncut kisgyerek” tekintetével néztek a nagyvilágba. Nem csoda, hogy tényleg bejött a nőknek a forma. A Corsa B egyébként tíz centiméterrel lett hosszabb az elődjénél, ezáltal az utastere is jóval tágasabbá vált. Megjelent benne a blokkolásgátló, az oldalütközés-védelem és a frontlégzsákok, amellyel új biztonsági standardot állított a kategóriában. Egyes piacokra kombit, pickupot és lépcsőshátú modellt is kínált az Opel a ferdehátú mellett. A benzinmotorok már befecskendezősek és katalizátorosak voltak, a GSi-ben pedig 16 szelep járta táncát, míg a dízel turbót kapott. A siker nem maradt el, a második Corsából több, mint négymilliót gyártottak!
A második generáció sikerén felbátorodva, a harmadik „felvonást” is Hideo Kodama vezényelte le, tehát a Corsa C (2000-2006) vonalai is az ő keze munkáját dicsérik. Az autó persze tovább nőtt, nem is kicsit, hiszen 10 centiméterrel hosszabb lett az elődjénél és nem mellékesen a dizájn sem tolódott annyira feminin irányba. Ennek is köszönhetően, na meg a széles (benzines és gázolajos) motorkínálat hatására ismét jelentős eladási számokkal büszkélkedhetett az Opel, hiszen 2,5 millió darab talált gazdát.
Negyedjére (2006-2014) jelentős formai változás következett a típus életében (hiszen ez a modell már a Fiat Grande Puntóval közös alapokra épült), ráadásul a három és az ötajtós modelleket jobban elkülönítették egymástól. Magyarul a háromajtós jóval kupészerűbb lett, míg az ötajtós megmaradt az akár családi autónak is megfelelő kialakításnál. A hosszúsága hajszál híján elérte a négy métert (3999 mm), míg a motorháztető alatt megjelentek az ecoFlex motorok, illetve már a stop/start rendszer is rendelkezésre állt, hogy növelje az autó hatékonyságát. A Corsa negyedik, tehát D-generációjából 2,9 millió példányt adtak el.
Az ötödik generáció már átlépte a négy méteres hosszúságot, egészen pontosan 402 centiméteresre nőtt, a formaterve viszont nem rugaszkodott el nagyon az elődjétől. Az eladási számokban nem tudta ugyan felülmúlni, de ez azért történhetett meg, mert a modellciklusa rövidebb volt. Ugyanúgy Zaragozában, illetve Eisenachban gyártották, viszont már olyan extrákat is kapott, mint például a fűthető kormánykerék, az ülésfűtés, az automata légkondi, a követési távolságot kijelző frontkamera, a táblafelismerő és a sávtartó asszisztens. Emellett az utastérben hétcolos, érintőképernyős kijelző is helyet kapott, amelyen az Apple CarPlay és AndroidAuto kompatibilis infotainmentet lehetett kezelni.
Hirdetés
Idén pedig eljutottunk az F betűhöz és a hatodik generációhoz. Igaz, élőben csak a Frankfurti Autószalonon láthatja majd a közönség az autót szeptember elején. A Corsa legújabb generációja a korszellemet követve teljesen villanyhajtású modellel is kibővült, de olyan ínyencségek is szerepelnek a felszereltségi listáján, mint például a mátrix LED-fényszórók, amelyeket először kínál az Opel a kiskategóriában.
A hatodik generációs Corsa hosszúsága tovább nőt egészen 406 centiméterre, ám érdekes módon a magassága csökkent 4,8 centivel, ugyanakkor a fejtér nem csökkent belül, mivel a vezető 28 milliméterrel mélyebben ül. Ez alacsonyabb tömegközéppontot is eredményez, ami előrevetíti, hogy a vezetési élmény terén is előreugrik a Corsa. Természetesen a modern vezetőtámogató rendszereket sem spórolták ki a fedélzetéről. Többek között frontális ütközésveszélyre figyelmeztető rendszer, automatikus vészfékezéssel és gyalogosfelismeréssel, illetve radaros, adaptív tempomat is segíti a kormánykerék mögött ülők dolgát. Ha sikerül józanul beárazni a legújabb Corsát, akkor simán megismételheti elődjei sikerét.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?