Hatékonyabb quattro hajtást épített az Audi
Új quattro összkerékhajtást mutatott be az Audi
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A német gyártó több évtizede ismert a quattro hajtásáról, amely most új dimenzióba lép. Elsőként az A4 Allroadban mutatkozik be a friss rendszer.
Új quattro rendszert terveztek a mérnökök az Audinál, amely elődjéhez képest hatékonyabb lett anélkül, hogy ez a tapadás vagy a menetdinamika rovására ment volna.
A rendszert olyan érzékelőkkel látták el, amely folyamatosan figyeli az útviszonyokat, a járműadatokat és a vezető viselkedését. Ha az elektronika úgy ítéli meg, hogy nincs szükség a négykerékhajtásra, akkor a hátsó tengelyen való hajtást lekapcsolja, és így elsőkerékhajtásúvá válik az autó. A rendelkezésre álló adatokat minden tizedik milliszekundumban figyeli a rendszer és dönt, hogy szükség van-e a quattro hajtásra. A rendszer pontos működése az alábbi videón kísérhető végig.
Az azért merőben más, hogy egy alapból hátsókerekes autó kap pluszban első kerék hajtást is a plusz stabilitás érdekében, vagy hogy egy alapból frontos autónak hajtják meg a hátulját is, hogy az idétlen alulfoglalkoztatottság csökkentsék…
Ami az egyiknél a plusz tapadást jelenti egy egyébként is „kezesbárányként” viselkedő, jó futóműve miatt agilis és stabil autónál ( a példáidnál maradva Porsche és Lambo, stb ), az a másiknál az idegesítő buta viselkedést hivatott palástolni, javítani.
Nekem is – sajnos – csak az utóbbiból jutott, de akinek volt lehetősége kipróbálni egy alapból hátsó hajtást preferáló autót, mind elismerően nyilatkozik róla, a Nissan Skyline ATTESA hajtását az egekbe dicsérik, gondolom nem véletlenül… 🙂
Egyébként ha már felhoztad a viszkó kuplungot, már bocs, hogy ezt mondom, de az a lehető legmoslékabb megoldás, bár kétségtelenül a legolcsóbb is. Lehet javítgatni szenzorokkal meg ilyenek, de az igazitól nagyon messze marad még akkor is. Egy borzasztóan karbantartás igényes és hihetetlenül béna megoldás, amolyan igazi spórolós 4×4… Természetesen a Haldex-elvű, sőt a Torsennek is van hátránya, de azok jóval fejlettebb és több potenciállal rendelkező rendszerek, amiket megérte-megéri csiszolgatni. Ellenben a viszkósnál ha a kerekek egymáshoz viszonyított sebessége olyan mértékben tér el, simán elképzelhető, hogy a viszkózus olaj, ami a differenciálban van odakozmál és a lemezek egybesülnek, aztán onnantól lehet nézelődni meg kidobni a kukába a hardvert…
Néhány teszt nem ezt mutatja:
[url]http://www.auto-motor-und-sport.de/testbericht/grosser-allrad-vergleich-zehn-modelle-im-traktionstest-3301409.html[/url]
Az is beszédes hogy a szupersporkocsik egy része is nem állandó viszkó kuplungot használ (pl Carrera 4, régebbi Lambók).
Amúgy a Torsen alapjában véve egy nagyon jó rendszer, nekünk volt és imádtuk.
Az állandó összkerékhajtás lényege abban ( is ) rejlik, hogy amíg egy torsen-elvű kanyarban sokkal nagyobb stabilitást képes nyújtani, addig egy haldexes vagy bármely más félmegoldású próbálkozásnak köze nem lesz a tapadáshoz, mivel alapvetően nem arra találták ki, nem ez a felhasználási területe, hogy jókat is lehessen vele kanyarodni mert van plusz tapadás, ami más autónál nincs.
Nyilván sarkosítva írtam a dolgot … de mondjuk elmész síelni és ott van egy 50km-es havas út ahol mondjuk van 10 cm-es nem letaposott friss hó ami igénybe veszi a kocsit a csúszós kuplungos 4 kerék hajtás előbb tönkre megy mint a fix csigakerekes megoldás … főleg ha tartósan ilyen helyeken használod . Ez a megoldás arra jóm hogy felmész vele a Rózsadombi pecódba télen azokon a 1-3 napon amikor hó van jól jön …de egyébként ha napi szinten ki kellene használni a4 kerék hajtást már pár év alatt tönkremenne . Nem úgy mint az ős quattro megoldása ..az is tönkrement csak sokkal később és kevesebb törődést igényelt .
Bizonyos teljesítmény felett kellemes dolog a 60% hátul 🙂 Utoljára 3.0 TDI-vel vezetetm quattrót és remek volt. Biztos lehet programozni a Haldexet is, de még nem olvastam olyanról hogy hátul „tolt” volna. Mivel alapból FWD autórkól beszélünk, ezért az AWD nem csak a fokozott úttartást jelenti, mint a BMW esetében.
Amit írsz a megbízhatóságról nem alaptalan, annak alapján amit Volvo és Audi fórumokon olvasok.
Mindazonáltal, diszkréten emlékeztetnél rá, hogy a szántós példád finoman szólva is nem igazán realisztikus. Ha ezt egy Audival csináltad, ugyanúgy viheted szervízbe és ugyanúgy el fognak hajtani ha kiderül mi okozta mert ökörködtél a kocsival. Ez valami kretén fogadás volt amire te hivatkozol és mémként körbejárta a netet.
Huha az aztán nagy előny hogy alapból 60% megy hátra…mert ugye úgy nem lehet programozni a Haldex hez hasonló rendszereket hogy azok is úgy működjenek. Én azt hittem a torsen előnye a fix mechanikus hajtás és a nagyobb igénybevételkor keletkező tartósság továbbá nem melegszik annyira mint a többi rendszer… és nem igényes speciális olajat sem elég bele a differenciálmű olaj … Itt nem csak azon van a hangsúly ki mit autózik körbe… hanem azon is hogy ezt hány évig teheti meg hibamentesen …. a fogyasztói társadalom lényege pedig a garancia időn túli vaskos javítási számlák és nem az hogy 60% ide megy vagy oda … Mit nem mondjak okosan csinálja a Vw… köztudatban az van már hogy a quattro hajtás elpusztíthatatlan stb … majd lesz egy két újgazdag aki az új kuplungos szarral is kimegy szántani aztán csodálkozik ha 10-20 perc után a rendszer megáll ” a csúszó kuplungnak nem tesz jót a szántás ” és trélerezheti a szerízbe …
A teszteken a legújabb Torque Vectoring Haldex hajtással szerelt autók körbeautózták a Torsenes A5öst. A Torsen előnye az volt, hogy alapból hátul jött a nyomaték 60%-a.
Az az új rendszer nem tudom miben lesz több mint a Haldex.
Hagyd rá. Hadd csináljon magábol teljesen hülyét. Az ilyenek az a legnagyobb átok ha rá se bagóznak.
Ráférne erre az oldalra is egy ilyen mentesítés, csak az a pláne hogy így saját magával kezdhetné az illető.
Mindig lesznek itt kempelen félék, lehet hogy most is ő maga csinált magának megint egy kamu hozzászólót.
Az ő fajtája megint az aki indoklás nélkül beszólogat minden tudását kifejteni nem kívánja, persze mert tőle csak ennyire jut, az ő szürkeállománya itt véget is ér.
Na hogy is működi kisgörény az általad preferált quattro fantázianév? Mi is a nagy tudomány ebbe?
Megszólalt a három giga elme, a fejlesztőmérnökök csúcsai, az emberi szürkeállomány csimborasszója. A kárpátok három géniusza, az emberi hülyeség mértékegységei így hárman.
1 idióta=3 KaSchEn
Ez már csak nevében maradt Quattro -hajtás rendszer … semmi köze a csigakerekes megoldáshoz ami hírnevet adott a quattronak … ez egy egyszerű kuplungos megoldás mint a BMW vagy a Merci estében .. szinte már Haldex rendszer annyi különbséggel hogy itt a váltóházban van a kuplung szerkezet ott meg a hátsó differenciálmű műben . Gratulálok az Audi mérnökeinek ez valóban hatalmas újítás . Ezek az új Audik már nem fognak 40 centis hóba elmenni se szántani a 2es ekével ….
A 2.0 Tfsi-nél akár 0,3 literrel is csökkenhet, a dízelnél még ennyit sem, a szöghajtások a kardánnal meg mégis mennek mert a kerékről visszahajt, hiába kapcsolja le a motorról.
Óriási technikai újíás mit ne mondjak, inkább akkor már kardán nélküli kerékagymotorok hibrid járművel.
Kell is az újítás VW konszern mert kipukkant a dízel lufi, hiába tudja az unió törvényesen létfenntartani a koromokádókat, a világ megelőzi kicsi európát ha így halad, elmegy felette az idő, ahogy a VW konszern felett is ha nem tér jó útra és nem kapja össze magát valós értékelhető teljesítménnyel nem mint ez amiről a cikk szól :)))))