Határhelyzetben autóztunk a családbarát Fordokkal
Hazai menetpróba: Ford S-Max és Galaxy
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Szűk egy évvel a nemzetközi bemutató után itthon, extrém körülmények között is kipróbálhattuk a Ford S-Maxot és a Galaxyt.
Viszonylag hosszú időt kellett várni azoknak az olvasóknak, akik az S-Max nemzetközi menetpróba után eldöntötték, hogy ők bizony egy ilyen autóra beruháznak. Tíz hónap telt el azóta, a korai megrendelők pedig most kapják kézhez az első darabokat. Nekünk is volt szerencsénk néhány példányt megtekinteni és kipróbálni, ráadásul a modell a nagytesó Galaxyval karöltve érkezett meg hazánkba.
Miben különbözik a két modell? Első ránézésre semmiben, főleg ha szemből nézzük. A ködlámpákat és a lámpatesteket kivéve valóban olyan, mint két tojás, egy laikus nem feltétlen fog különbséget tenni kettejük közt. Hátrafelé haladva viszont már szemmel látható a különbség. Az S-Max egy sportosabb, dinamikusabb formát képvisel, amelyet főként a fiatal családosok fognak preferálni, kivéve, ha a dizájnnál többet ér a belső méret és a csomagtér térfogata.
Az S-Max második és a Galaxy harmadik generációja sok új technológiai újítást kapott. Az első leginkább új extra, ami egyre nagyobb népszerűségnek örvend idehaza más márkáknál is, az nem más, mint a négykerékhajtás. A Ford intelligens összkerékhajtása (iAWD) észrevétlenül kapcsol a kettő és a négykerékhajtás között. A rendszer 16 ezredmásodpercenként ellenőrzi a kerekek tapadását, és 0,1 másodperc alatt képes megváltoztatni a forgatónyomaték elosztását az egyes kerekek között. Teszi mindezt úgy, hogy szükség esetén akár az összes vonóerőt a hátsó kerekekhez irányítja. A rendszer felára egységesen 500 ezer forint.
Említésre méltó extra még a vakításmentes távfény, amely maszkolással oldja meg, hogy a távolsági fény használata mellett a szembe, illetve előttünk haladók szemét ne bántsa a fényszórónk. Az intelligens sebességhatároló a táblafelismerő rendszerrel működik együtt. Használatával nem kell figyelnünk a sebességhatárok betartására, ezt ugyanis önműködően megteszi a rendszer helyettünk. Ha például közúton 90-nel haladunk és elérünk egy 70-es táblát, akkor az autó magától lelassít az adott útszakaszon megengedett 70 km/órás sebességre. Az adaptív kormány tempó függvényében változtatja az áttételt, amellyel még kezesebbé válnak a családi kedvencek. Az ütközésre figyelmeztető rendszert kiegészítették gyalogosfelismeréssel is, azaz ha elbambulnánk egy zebrán elénk kerülő gyalogosnál, akkor önmagától állóra fékez az elektronika.
Lássuk, mire volt képes a két újdonság a fizika határain mozogva. Ehhez a feladathoz a Hungaroringen található Groupama Tanpályára látogattunk, ahol egy egész délelőttön keresztül vallattuk a technikát, hogy megbizonyosodjunk, mennyivel jobb a összkerékhajtás a fronthajtásnál. Nem telt el sok idő, a különbségek azonnal kijöttek. A leglátványosabb a műgyantával borított emelkedőn tartott gyorsulási verseny volt, ahol egymás mellől indult egy elsőkerékhajtású és egy összkerékhajtású modell. Legrosszabb esetben is fele, de többnyire harmad annyi idő kellett az AWD hajtásnak a nagyjából 30 méteres csúszós emelkedő leküzdésében.
A műgyantás kanyarban való stabilitása is érezhetően jobb volt a összkerekesnek. Rossz hír viszont, hogy a csapatni vágyók még kikapcsolt kipörgésgátlóval sem tudnak látványosan keresztbe csúszni, ilyenkor is orrtolósan viselkednek a Ford nagyméretű egyterűi. Egy családi autót elvégre nem ilyen célra kell használni, arra ott van a vadonatúj Focus RS, amely drift módot is kapott az ilyesfajta célokra. Kezelhetőség szempontjából mindkét modell a Fordtól megszokott színvonalat hozza. A futómű határozott, támogatja a tempós kanyarvételt, ugyanakkor nem kell arra számítani, hogy kirázza a belső szerveinket. A tesztelt 180 lóerős TDCi dízel a hatfokozatú duplakuplungos váltóval jól együttműködik, és megfelelő dinamikát nyújt a nagy méret és frontfelület ellenére is.
Az előd S-Max és Galaxy modellek együttesen hatvan százalékát fedtek le a hazai nagyegyterű-eladásoknak. Az új modellekkel várhatóan ez a piaci előny megmarad, az új és innovatív extráknak köszönhetően ez akár még tovább is növekedhet. A félnapos villámpróba alatt nem sikerült különösebb hátrányát felfedezni a két modellnek, a hosszabb teszt során viszont alaposabb próba következik majd. Az S-Max ára a 160 lóerős, 1,5 literes turbós benzinessel 8,54 millióról indul, míg nagyobb társa, a Galaxy szintén ezzel a blokkal kerek 1 millióval kerül többe.
Laci080-val egyetértve hozzáteszem, hogy ezeknek a korszakalkotó újításoknak a nagy részét szerintem már több korábbi autó is tudta. Az intelligens négykerék-hajtást a 2005-ös (11 éves!) Honda Legend (SH-AWD) biztosan.
A táblafelismerő rendszer már nem mai fejlesztés.Nekem a 2013-as Focusomban is van.Viszont ez a “felismeri és lefékezik az adott sebességre amit a tábla mutat” na ezt nem tartom túl jó ötletnek! Nekem sokszor előfordul pl M5 bevezetőn hogy a párhuzamos szervízúton 80 as táblát is felismeri úgy hogy én még ott szabályosan 130-al mehetek a pályán.Ott akkor mi lesz? Le fog fékezni a szabályos 130 ról 80 ra?A mögöttem lévő örülni fog hogy indokolatlanul fékezek! Ez az amikor megcsinálnak egy technikát de az még nem megbízható!