Hatalmas verseny folyik a legtisztább autómárka címért

Melyik a legzöldebb autómárka?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Elkészítette éves, a 2011-ben eladott autók emisszióját értékelő tanulmányát a JATO Dynamics. A kínálat egyértelműen zöldül, de nem mindenhol azonos mértékben.

Demagóg lenne a legzöldebb autómárka díját odaítélni annak, amelyik eladott autóival a legkisebb átlagos szén-dioxid kibocsátást érte el, ám ez mégis egy fontos jelzőszám. Jól mutatja, hogy nem csak úgy lehet kevéssé környezetterhelő egy autómárka, ha elektromos vagy hibrid autókat gyárt, hiszen ha azok mellett tetemes fogyasztású, hagyományos hajtásláncúakból sokat értékesít, máris nem fog előkelő helyen végezni a listán. Azon a listán, amelyet már évek óta a Fiat vezet, a kisautókban erős olasz autómárkánál ugyanis nem kell attól félni, hogy izmos középkategóriások vagy valódi sportkocsik rontanák le az átlagot. Kevésbé mondható ez el a második helyen álló, a kisautók legtakarékosabbját gyártó SEAT-ról. Mikrohibridjeinek, azaz stop-start elektronikás, valamint részecskeszűrős dízel, valódi hibrid és elektromos modelljeinek köszönhetően a 20 legnagyobb példányszámú márka sorából a Citroën tudta legnagyobb mértékben csökkenteni emisszióját, de a SEAT 0,1 százalékkal így is megelőzte.
Hirdetés

Hiába mutatta be a piac legolcsóbbjának ígért, aszkéta fogyasztású Yaris Hybridet a Toyota, tavaly még szerény, az átlagosnál kisebb mértékben apadt eladott autóinak emissziója, ezért a másodikról a negyedik helyre csúszott vissza. Ritka kivétel a Mini és a Chevrolet, amelyek a trendekkel szembe menve növelték kibocsátásukat.
A legkelendőbb autómárkák CO2 rangsora
Márka Átlagos CO2 - 2010 Átlagos CO2 - 2011 Változás (g)
Fiat 123,1 118,2 -4,9
SEAT 131,3 125,2 -6,1
Citroën 131,8 125,2 -6,5
Toyota 128,2 126,5 -1,7
Alfa Romeo 137,0 127,8 -9,2
Mini 126,4 128,3 1,9
Peugeot 131,4 128,5 -2,9
Renault 134,0 129,0 -5,0
Suzuki 137,3 132,6 -4,7
Ford 136,9 132,7 -4,2
Hyundai 137,4 133,5 -3,9
Opel/Vauxhall 139,2 133,8 -5,4
Kia 139,9 134,9 -5,0
Skoda 139,9 134,9 -5,0
Volkswagen 140,9 135,5 -5,4
Chevrolet 140,2 141,0 0,8
Nissan 147,1 141,9 -5,2
Dacia 147,6 143,8 -3,8
Honda 147,1 144,1 -3,0
Audi 153,0 146,2 -6,8

Forrás: JATO Dynamics
A 120 g/km-es limit alá egyelőre csak a listavezető Fiatnak sikerült beférnie, a 140 grammos szintet azonban már a legtöbb tömegmárka hozza, csupán a Chevrolet, a Nissan, a Dacia, a Honda és az Audi lóg ki belőle - utóbbi jól mutatja, hogy a prémiumbrandeknek van még mit fejlődniük. Dicséretes ugyanakkor, hogy sokat meg is tesznek annak érdekében, az Aston Martin például 10,2, a Lexus új, kompakt hibridjével 28 (!) százaléknyit apasztott tavalyi eredményéhez képest.
Európa CO2 rangsora
Ország Átlagos CO2 - 2010 Átlagos CO2 - 2011 Változás (g)
Portugália 127,3 122,7 -4,6
Hollandia 135,6 126,2 -9,4
Dánia 131,7 126,7 -5,0
Belgium 134,0 127,5 -6,5
Franciaország 130,8 127,6 -3,2
Írország 133,0 128,2 -4,8
Olaszország 132,7 129,7 -3,0
Görögország 142,5 132,5 -9,9
Spanyolország 138,6 134,3 -4,3
Norvégia 141,6 134,4 -7,2
Anglia 143,8 138,0 -5,9
Ausztria 143,2 138,2 -5,0
Szlovénia 143,7 139,2 -4,6
Lengyelország 147,8 141,6 -6,2
Magyarország 147,6 142,0 -5,6
Svédország 151,8 143,5 -8,3
Csehország 149,6 143,8 -5,8
Finnország 149,5 144,1 -5,4
Szlovákia 149,5 144,7 -4,8
Németország 151,5 145,6 -6,0
Svájc 161,8 154,9 -6,9
Európai átlag 140,9 136,1 -4,7

Forrás: JATO Dynamics

A JATO nem csak a márkákat állította rangsorba eladott autóik átlagos emissziója alapján, hanem az említett értéket országonkénti bontásban is kiszámolta. Ebben a versenyszámban Portugália vezet, ott veszik a legszerényebb emissziójú – legkisebb fogyasztású modelleket. Óriásit, a hetedikről a második helyre lépett előre Hollandia – ahol adókedvezményt kaptak az alacsony szén-dioxid kibocsátású autók. Norvégiában, Svédországban és a Görögországban szintén jelentős az emisszióapadás, nem szerény Németországban és Svájcban sem, igaz, utóbbiak (azaz a sereghajtók) esetén van miből visszafogni.
Az apadás minden bizonnyal idén is megmarad, hiszen az autógyártók 2015-re 130 g/km átlagos érték alá szeretnének lemenni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?