A mai témánkhoz használt példában olcsó kombikat keresek majd a leírt módszerrel, de ha neked épp valami másra lenne szükséged, a bővített kereső ugyanígy a segítségedre lehet
Olcsón szeretnél jó autót, de nem tudod, hogy fogj hozzá? Sohasem csináltál még ilyet, de kell valami, amivel közlekedhetsz? Esetleg mások egy olyan modellt ajánlottak, ami neked jó lenne, de nem tetszik, netán túl drága? Azt már biztosan tudod, hogy vásárláskor a legfontosabb a típus titkainak és az adott példány állapotának ismerete, ám ez még nem válasz az összes kérdésre, odáig ugyanis el kell jutni. Megmutatom, hogyan találhatsz alternatívákat, ha nem tudod, mit válassz a kereséskor a márkák és típusok legördülő menüiből.
A helyes és logikus használtautó-vásárlás otthon, fejben kezdődik. Remélem, senki sem rohan be csak úgy az első kereskedésbe és hoz el valamit tudatlanul, csak mert a kereskedő azt mondta, hogy jó lesz, meg mert a kocsi nem robbant le a tesztkör alatt. Ez a legtöbbeknek nem újdonság, azt viszont már kevesebben tudják, hogy először még csak nem is a Használtautó.hu-val célszerű indítani. Inkább engedd el minden előítéletedet, gondold át az elkövetkező 5-10 évre az igényeidet, majd tedd fel magadnak a következő kérdéseket:
- Mennyi a keret, amit most mindennel együtt, és még hitel nélkül autóra tudnék szánni?
- Mekkora autóra van szükségem?
- Milyen karosszériaformák felelnek meg nekem? (lépcsőshátú, csapotthátú, kombi, egyterű stb.)
- Városban, országúton, autópályán vagy vegyesen használnám többet?
- Szükségem van-e bármilyen extra felszereltségre? (összkerékhajtás, működő klíma, ülésfűtés, több mint 2 ajtó stb.)
- Mennyi pénzem lenne havonta a fenntartására? (üzemanyag, szerviz, biztosítás, teljesítményadó)
- A célfelhasználás során van-e esélyem vigyázni az autó külsejére, esztétikai állapotára?
Ha minden kérdésre megvan a válasz, akkor kell elővenni a már említett oldalt, de ahelyett, hogy hasraütésszerűen típusokra keresnél, a részletes keresésre, majd onnan a "További keresési feltételek" lehetőségre kattints. Ott állítsd be azokat a feltételeket, amiket a kérdések megválaszolásával megszabtál magadnak. A vételár rubrikához a rendelkezésre álló összeg 85 százalékánál 100 ezer forinttal kevesebbet szoktam ajánlani, így derül ki, hogy mennyi pénzed van valójában az adott autóra. A maradék 15 százalék a kezdő szervizre kell, a 100.000 pedig az autó átírása és első éves biztosítási díja lesz (például egymilliós keret esetén 1.000.000x0,85=850.000-100.000=750.000). Így nem érhet meglepetés.
Első lépésként - a márkát, típust, és bármilyen egyéb "megszokott kezdőpontot" üresen hagyva - a részletes keresést kell lenyitni
Ekkor vedd elő a korábbi válaszaidat, és pipáld be a lehetséges formákat, majd add meg a keresett motor adatait. Ha inkább városban használnád, akkor hibridben, vagy közepes benzinesben gondolkozz, a kis motorokat idősebb korú, olcsó autónál a rövid tervezett élettartam miatt érdemes elengedni, ha viszont van rá keret, ne félj egy elektromostól se! Az első Leafek és a Peugeot iOnok városba bőven jók, ráadásul már nem is olyan horror megvenni és fenntartani őket. Ha főként országúton és autópályán mennél vele, akkor viszont nézd meg a hibridek mellett a dízelt is. Tévhit, hogy minden dízel szervizelése drága lenne. Az öreg, adagolós turbódízelek például nagyon olcsók, keveset fogyasztanak és fillérekből fenntarthatóan tudnak akár milliós futásteljesítményeket is abszolválni, cserébe sajnos nem túl környezetbarátak. A modern dízeleknél viszont a legtöbb modern benzines autó se sokkal olcsóbb, ezekben is részecskeszűrő, kettőstömegű lendkerék és drága befecskendezőrendszer várhat rád, ha nem figyelsz. Normál használat esetén én még egy 150 lóerős és egy 2300 köbcentis korlátot is beállítok, ugyanis ami ennél erősebb, arra általában nincs szükség itthon.
Már a részletes kereső is sok opciót ad, ám az igazán jó szűrésre a bővített kereső a legjobb, megjelöltem, hogy hol találod
Én az autó gyártási évét kerettől függetlenül 1995-től 2021-ig szoktam beállítani, ne felejtsd, hogy itt még csak lehetséges típusokat keresel. A 90-es évek végén már mai szemmel is korrekt autókat gyártottak a legtöbb márkánál. A tapasztalataim alapján egy magasan extrázott, megkímélt állapotú, 1997-es, 1998-as családi autó kényelme és megbízhatósága például bárkinek megfelelhet napi használatra, sőt, akár több extrával is rendelkezhet, mint egy alapfelszereltségű 2005-ös, akár 2010-es alsóbb kategóriás gép. Ráadásul az engedékenyebb környezetvédelmi normáknak hála a régi motorokon jóval kevesebb dolog mehet tönkre.
Futásteljesítmény-korlátot ne állíts be, nem csak ebben a korai szakaszban, sehol.
A futásteljesítmény ugyanis még mindig nem jelöl állapotot. Ezt követően már csak a szükséges extrákat kell bejelölni. Mivel itt még mindig nem konkrét autót, csak típust keresel, elég, ha tényleg csak a legszükségesebbeket jelölöd meg, hogy minél többféle autót feldobjon a kereső. Ajánlom kizárólag a magyar papíros (és érvényes műszakival rendelkező) autók keresését ebben a körben, a külföldi kocsik forgalomba helyezése ugyanis többszázezres tétel, így torzíthatja a képet: összemosódhat, hogy mire van és mire nincs elég pénzed. Erre is megtalálod az opciót a keresőben.
Én alig néhány adatra szűrtem, és már így is 150 autóra szűkült a kör, drágulnak a használtautók
A keresés gomb megnyomása után jó esetben több száz találatod lesz. A saját keresési feltételeimmel (750.000 forintos keret, tehát 537.500 forint az autóra, kombi, benzines, 1450 és 1850 köbcenti közötti hengerűrtartalom) a Használtautó.hu 150 találatot hozott a cikk írása közben. Ha nincs legalább 50 találat, akkor az igényeid valószínűleg a pénztárcád határain kívül esnek, tehát vagy spórolj még pár hónapot, vagy adj lejjebb az elvárásokból. Ha van választék, akkor állítsd be, hogy a legdrágábbtól a legolcsóbbig menjen a lista, és kezdj el görgetni. Eközben minden típusból - ami az adatok alapján megfelelhet - nézz meg minél többet, és írd fel magadnak a találtakat, azok jellemzőit. Hagyd figyelmen kívül az esztétikát és az előítéleteket, ne határozz meg minimum árat, és akkor se hagyd abba a görgetést, ha már régóta nem tetszett semmi. Lehet, hogy a számodra tökéletes autó fele annyiba sem kerül, mint amennyit rászánnál, és ha félúton feladod, valami drágább és rosszabb mellett döntesz végül. A másik lehetőség persze, hogy a legolcsóbbtól indulsz, akkor is érdemes végignézni a kínálatot a legdrágábbig, hiszen lehetséges, hogy olyat is találsz, amiben addig akár nem is reménykedtél.
Mindez felesleges lenne? Te hányféle félmillió alatti, benzines, legalább középkategóriás kombit tudsz felsorolni? Csak mert a 150 találat 34 különböző típust jelent
Ha megvan a listád a típusokkal, akkor első körben húzz ki mindent, amiből csak egy vagy kettő darab szerepelt az összes eladó autó között. Túl ritka: vagy azért, mert épp csak a kínálat legaljába ér bele a pénztárcád, ahol általában a hibásak, rosszak vannak, vagy azért, mert alapvetően is túl ritka a típus, akkor viszont drága lesz az alkatrész és a szervizelés.
Néhány óra utánaolvasást követően már csak 12 típus maradt - egyáltalán nem gondoltam magamtól a Suzuki Balenóra, a Mondeo harmadik generációjáról pedig csak simán nem hittem, hogy belefér a keretbe
Ezt követően azt keresd, hogy a választott típusok mennyire hajlamosak rozsdásodásra. Az internetes kereső is a barátod lehet, sok cikket találhatsz a témában. Érdemes azokat az autókat keresni, amikre több mint 6 év rozsdagaranciát vállalt a gyártó újkorában, ezek ugyanis jó arányban még 15-25 évesen is rozsdamentesek. (Például Renault Clio II-Thalia I, Audi A4, Peugeot 206, Citroën C4.) Ha nem találsz a típusról információt, nézd végig a legolcsóbb eladó példányokat, és keress rozsdát a képeken vagy a leírásokban. Ha a hibás vagy lejárt okmányos példányok inkább motorikusan rosszak, a típus összességében jobb választás lehet, mintha a rozsda miatt tömegével nem kapnának műszakit a kocsik. Az igazán veszélyes rozsdát a küszöbökön, alvázon/padlólemezen, hátsó sárvédőíveken és a futómű-kaszni találkozási pontjainál keresd. Ahol a drágább példányoknál is azt írják, hogy rozsdásodik a küszöb eleje vagy a hátsó ívek (például Mazda6, Alfa Romeo 156, Daewoo Lacetti), azt húzd le a listáról. A rozsdás autó ugyanis legtöbbször még kenőpénzzel sem kap műszakit, egy komoly balesetben pedig akár az életed is múlhat rajta, hogy az autó egyben marad, vagy a rozsda mentén egyszerűen szétszakad.
Rozsda a sárvédőíven, általában rossz jel, ekkor ugyanis már alulról sem szokott szebb lenni az autó
Kerüld továbbá a rossz motorokat! Tucatnyi cikket és videót találhatsz arról, hogy mely gyártóknak milyen rossz motorjai vannak. Ha olcsón fenntartható autót szeretnél, célszerű minél egyszerűbb és minél inkább problémamentes hírben álló motorokat keresni. Lehet, hogy egy igen rossz hírű típus csak egy rosszul sikerült motor miatt közutálat tárgya, miközben akár az összes többi motoropció megbízható, ráadásul a rossz hír miatt ugyanaz a konstrukció olcsóbb, mint más autókban. Valószínűleg egy nyolcszelepes, feltöltő nélküli, nem közvetlen befecskendezőrendszerű benzines motor többet fog enni és gyengébb is lesz, mint a legtöbb feltöltött, közvetlen befecskendezéses, változó szelepvezérlésű alternatíva, de ez egy esetleges javításkor sokszorosan térülhet meg.
Ezen az autón már a küszöb is porlik: hiába próbálták gittel és festékkel eltakarni, sajnos ez már bőven gazdasági totálkár, ráadásul a küszöb hátsó sarkához csatlakozik a futóművet tartó nyúlvány is, így ezzel közlekedni valószínűleg már életveszélyes, pedig messziről sokkal szebbnek tűnik az előző autónál
Nézd meg
Vételi Tanácsadóinkat és
Használói Véleményeinket, keress rá az interneten az adott autó típushibáira, például „Renault Megane 2 típushibák”, „Skoda Octavia I típushibák”. Érdemes autónként 2-3 forrást is elolvasni. Ez nem az autó megbízhatóságát mutatja, csak olyan hibákat, amik előfordulhatnak. Ha a típusnál megjelenő problémákkal még véletlenül sem szeretnél találkozni, vagy nagyrészt drága javításnak tűnnek, húzd le az autót (vagy csak az érintett motorokat) a listáról. Olvass felhasználói véleményeket is! Ebből megláthatod a fogyasztást, hogy mennyit költöttek szervizre a tulajok, hogy milyen bajok jöttek elő az évek során stb. Hasonlítsd össze ezt azzal az összeggel, amit a fenntartásra szántál. Ha nem fér bele, húzd ki a kocsit a listáról.
A műanyagelemek alatt könnyedén porrá változnak a karosszériaelemek, márkától és típustól függetlenül előszeretettel indul ilyen helyekről a rozsda, és attól, hogy nem látszik, még ugyanolyan veszélyes
Itt is igaz: ha túl sok mindent kell kihúznod, akkor kisebb fogyasztású, vagy kisebb szervizköltségű típusokban kellene gondolkoznod, netán az elvárásaid irreálisak. Arra nem érdemes sokat adni, hogy egyes használók szerint az autó túl gyenge vagy túl erős lenne, ez ugyanis szubjektív. Lehet, hogy neked éppen annyi erő kell. A saját ízlésedet itt még csak akkor vedd be a feltételek közé, ha az adott példánnyal személyes tapasztalatod van, tehát vezettél ilyet, volt a családban vagy baráti társaságban, és tudod, hogy nem kedvelted. Ha csak képről nem tetszik, hagyd a listán, lehet, hogy beleülsz és megszereted. Remélhetőleg ekkorra már sikerült 10 típus alá szűkíteni a kört. Ha igen, akkor jöhet a következő lépés, ha nem, akkor próbálj tovább szűkíteni!
Két megkérdőjelezhető lakatolási kísérlet - jobb oldalon az Astra klasszisokkal jobb, de az igazán igényes munka nyomát nem lehet szabad szemmel észrevenni
Innentől már kereshetsz a fennmaradó típusokra, sőt, már van értelme személyesen is megtekinteni autókat, mert nagyjából már tudod, hogy mit szeretnél. Bár ez a cikk elsősorban a kezdőknek szólt, szinte biztosra veszem, hogy a gyakorlottabb autóvásárlók is - ha végigcsinálták ezeket a lépéseket - találtak olyan autót, amiről nem is tudták, hogy pont megfelel nekik. Ha jól csináltad, akkor innentől már a személyes megtekintéskor játszhatnak az érzelmek is, hiszen csak olyan típus maradt a listán, amivel nem lőhetsz mellé, ha beleszeretsz. Ennek ellenére persze továbbra is az állapot legyen előtérben, az a legfontosabb. Azt pedig szervizes állapotfelméréssel érdemes ellenőriztetni, hiszen lehet egy autó szép, amibe akár bele is szerethetsz, nem árt, ha látja egy (lehetőleg a típust jól ismerő) szerelő is a megvásárlása előtt, amihez persze a pozitív eredetiségvizsga is ajánlott.
Hogy némi jó hírünk is legyen, íme a lakkhiba, ami - bár igen csúnya tud lenni - magában még nem műszaki probléma, a durván lakkhibás autók mégis olcsóbbak, mint a rozsdásak: ha nem érdekel, hogy néz ki a filléres autód, de szeretnéd féláron megvenni, az egyik legjobb megoldás lehet egy ilyen