Használt sütőolajjal tart a szénsemlegesség felé a Mazda is

Újfajta biodízellel kísérletezik a Mazda, céges autóikban és a versenypályán egyaránt használják

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egyesek szénsemleges benzint fejlesztenek, míg mások, például a Mazda, továbbra is látnak lehetőséget a dízel üzemanyagban. Az új biodízel sokkal kisebb terhet ró a környezetre, mint a régebbi változatok.

Példaértékű lesz a Mazda teszt jellegű versenyszereplése Japánban, a Super Taikyu szériában, ugyanis egy új, kísérleti fázisú üzemanyaggal hajtott kocsival lépnek az aszfaltra. Az utcai Mazda 2-n alapuló Bio fantázianevű koncepció 100%-ig biomasszából készült biodízellel vesz részt a szigetország egyik hosszútávú versenysorozatában. A környezetbarátabb dízel a Susteo nevet kapta és a Euglena nevű cég állítja elő. Az üzemanyag már bizonyított novemberben, amikor szintén egy Mazda2-ben próbálták a Super Taikyu egyik futamán, sőt, azóta a gyár saját használatú autóiba is tankolják - a pozitív tapasztalatokat pedig úgy tűnik, az idei szezonban is felhasználják majd.
Hirdetés
Az apró versenyautóban a szériamodell 1,5 literes Skyactiv-D motorja található, ez égeti el a Susteót. A blokkhoz nem nyúltak hozzá, nem volt szükség módosításokra, ami azt hivatott bizonyítani, hogy a zöldebb dízel az utcai használatra is alkalmas lenne. A biodízel használt sütőolajból és mikroalgák zsírjaiból készült, ez a fontos különbség a korábbi biodízelekhez képest, azokat ugyanis kifejezetten az üzemanyag előállítására termesztett növényekből készítették, melyek így fontos erőforrásokat vontak el a mezőgazdaságtól. Az újrahasznosítás miatt viszont így az az olaj kerül felhasználásra, amit egyébként is előállítottak már. Emellett persze az is fontos, hogy a biodízelből kinyerhető energia legalább annyi legyen, mint a kőolajból előállítotté, de a Mazda tesztjei során kiderült, hogy ezzel sincs probléma.
2050-re a Mazda szénsemleges szeretne lenne, amihez az elektromos autókon kívül az újgenerációs biodízelek és az ehhez hasonló üzemanyagok is fontos lépéseket jelentenek. Ha a Susteo nagy volumenű előállítása költséghatékonyan megoldható, akkor nem csak a Mazda, de az összes többi gyártó dízelmotorja is áttérhet a szénsemleges üzemanyagra, miközben a meglévő infrastruktúrán és a régebben gyártott autókon nem is kell változtatni. Hasonló tervei vannak egyébként a Porschénak is az e-benzinnel, amiről korábban már beszámoltunk. Közben persze a motorsport hagyományos területein is igyekszik helytállni a Mazda, egy látványosan felszpojlerezett, keménytetős MX-5-tel is indulnak a Super Taikyuban.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?