Használt autókban is mind nagyobb biztonságban vagyunk
Robbanásszerűen terjednek az új biztonsági rendszerek az autókban
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Mind több biztonsági rendszert találunk az autókban, már a használtak is komoly arzenált vonultatnak fel.
Az elmúlt hét évben a felére esett vissza a közúti baleseti halálozások száma, amiben komoly szerepet játszhat a biztonsági rendszerek tömeges szériatartozékká válása is. Aki 5-6 évesnél nem idősebb autót választ magának a hazai használtautó-kínálatból, jó eséllyel menetstabilizátort (ESP), Isofixet és számos kiegészítő légzsákot is kap az autóba. Ezek mára ugyanúgy kötelező elemek lettek, mint a biztonsági övek vagy a biztonsági fejtámaszok. A Használtautó.hu hirdetésállományának elemzése alapján arra is fény derült, hogy a guminyomás-érzékelő rendszer (TPMS) öt év alatt hihetetlen karriert futott be: míg öt éve a néhány éves kínálatban kilencből egy autó rendelkezett ilyen elemmel, mára a fele részükbe beszerelték a tavaly november óta kötelező rendszert.
Míg 2007-ben még 1232 halálesetet okoztak a közúti balesetek, az elmúlt három évben ez a szám rendre 600 körül alakult. A jelenség oka a szigorúbb közlekedési szabályok bevezetése és a fokozottabb ellenőrzés mellett az, hogy az elmúlt években a biztonságtechnika forradalmi módon tört be az autógyártásba. Ma már a legegyszerűbb kisautókat is felszerelik ABS-szel, ESP-vel, és a legtöbb esetben immár az oldal- és függönylégzsák is szériatartozék.
Az újabbnál újabb biztonsági berendezések elterjedése egyre meredekebben ível felfelé, terjedésük tehát egyértelműen gyorsul
A Használtautó.hu-n meghirdetett csaknem 78 ezer személyautó adatai többek között a biztonsági rendszerekkel való ellátottságról is jó képet adnak. (Az adatokat a hirdetők adják meg, így azon eladók miatt, akik csak részben töltik ki a felszereltségi részt, a valódi arányok kissé még pozitívabbak is.) A korcsoportonkénti bontásból jól látszik, hogy míg a frontlégzsák és az ABS már a most 10-20 éves korcsoportban is jellemzőnek számít, az ESP, az Isofix, az oldal- és a függönylégzsák csupán a 0-6 éves autók között ér el 50 százaléknál magasabb előfordulási arányt. Számos elem ma már kötelező tartozék
A hatékonyság gyakorlati beigazolódását követően a biztonságtechnikai elemek jó részét a hatósági szabályozás előbb-utóbb kötelező elemmé lépteti elő. Míg a vezetőoldali légzsáknak és az ABS-nek erre 41, illetve 36 évet kellett várnia az első alkalmazást követően, az ESP-nek ehhez 19, a TPMS-nek pedig a nagytételű gyártás kezdetét követően csupán 15 évet kellett várnia.
Biztonsági elemek első megjelenése és kötelezővé válása
Biztonsági elem | Első alkalmazás (év/márka) | Kötelező felszereléssé válás ideje Magyarországon |
ABS (blokkolásgátló) | 1978/Mercedes (S-osztály) | 2004. július |
ESP (menetstabilizátor) | 1995/Mercedes (S-osztály) | 2014. november |
TPMS (guminyomás-szenzor) | 1986/Porsche* | 2014. november |
Isofix | 1990** | 2014. november |
frontlégzsák | 1973/Chevrolet | 2004. július |
oldallégzsák | 1994/Volvo | nem kötelező |
függönylégzsák | 1997/Volvo | nem kötelező |
ködfényszóró | n.a. | nem kötelező |
Az elmúlt öt év sztárjai
Ha a 2015. júliusi használtautó-kínálatot a 2010-es kínálattal hasonlítjuk össze, arra is gyorsan fény derülhet, mely alkalmazások terjedtek a leggyorsabban az autók egyes korcsoportjaiban. A technológiai fejlődés hatása értelemszerűen a legfiatalabb, néhány éves autók körében jelentkezik a legnagyobb arányban. Itt azt találjuk, hogy míg öt éve csak minden kilencedik autó rendelkezett TPMS-sel, addig ez az arány mára 50 százalékra nőtt. Az ESP-vel való ellátottság ugyanebben a körben 47-ről 81 százalékra emelkedett.
Az egyik legkeresettebb célcsoport ugyanakkor a használtautó-piacon a 7-10 éves korosztály. A változások ebben a körben is szembetűnőek. Ha öt éve akartunk volna venni egy közel 10 éves autót, csak minden ötödikben találtunk volna ESP-t, a TPMS pedig szinte ismeretlen lett volna. Ma már az ilyen korú kocsik 42, illetve 9 százaléka rendelkezik e két elemmel. Ugyanebben a körben öt éve csak minden hatodik járműben volt Isofix és függönylégzsák, ma már ezek előfordulási aránya 40 százalékos.
Az elmúlt öt évben a legnagyobb mértékű térhódítást elérő biztonsági elemek két korosztályban
0-2 éves korosztály | 7-10 éves korosztály | |||
2010 | 2015 | 2010 | 2015 | |
ESP | 47% | 81% | 20% | 42% |
TPMS | 11% | 50% | 1% | 9% |
Isofix | 16% | 41% | ||
Függönylégzsák | 16% | 39% |
„Bár sokan érezhetik úgy, hogy az autók fejlesztése az elmúlt 1-2 évtized során híján volt forradalmi változásoknak, az adatok azt mutatják, a biztonságtechnika területén óriásit változott az autópark képe” – magyarázza Fodor László, a Használtautó.hu szakértője. – „Mindez örvendetes fejlemény, amit évente megmentett életek százai is visszaigazolnak. A fejlődés pedig töretlenül folytatódik, akár a meglévő fejlesztések további térhódításának, akár teljesen új találmányok sikeres alkalmazásának formájában.”
Szerintem sem rossz dolgok ezek, a fizikai törvényszerűségek határai nyilván csak megközelíthetőek, át nem léphetőek semmilyen elektronikával. Az élményautózáshoz egyikre sincsen szükség, a mindennapos autózásban viszont csak profitálhatunk belőle, ezt a statisztikák is alátámasztják. Az autóipar pedig igenis fejlődik, ha nem lenne a gazdaságosság szempont már repülhetnének is akár :).
Persze hogy jok de nem ezekkel kellene eladni az uj autokat.
Igen jo hogy alapjaiban veve tudatjak az emberrel de en mindig oda iratnam hogy bizonyos mertekig.
Minthogy sokan mondjak h 10alatt van szazon es 5ot eszik…
Igen ha 10alatt van 100on akkor nem 5ot eszik.Ha 5ot eszik akkor nem 10alatt futja a szazat.
Sokan ezzel nincsenek tisztaban.
A fizikat becsapni nem lehet,az ESP sem mindenhato csak kitolja a hatarokat amit joparan kihsznalnak.
Es vagy sikerul vagy nem…