Három SUV vezetéssegítő rendszerét tesztelte az Euro NCAP

A Nissan Ariya, a Renault Austral és az Alfa Romeo Tonale az Euro NCAP szakértő kezei közé került

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Két modell jó osztályozást kapott, a harmadikat félrevezetőnek ítélte az Euro NCAP, de egyik sem előzte meg a tavalyi csúcstartót.

Három éve egy vadonatúj tesztrendszert vezetett be az Euro NCAP: a vezetéssegítő rendszerek osztályozásával igyekeznek tájékoztatást adni arról, a modern technológiai újítások mennyire teszik biztonságosabbá az utazást. Két fő csoportba osztályozzák a vizsgált szempontokat: az egyik a sofőr és az autó együttműködése, a másik pedig a hibákra való reagálás. Előbbiben azt vizsgálják többek között, hogy mennyire hatékony az adaptív tempomat, a sávtartó vagy a vészfékező, valamint azt is, hogy ezen rendszerek használata és aktív státusza mennyire egyértelmű a vezető számára. Nézik azt is, hogy az autó ígéri-e az önvezetést például a rendszerei elnevezésében és a reklámanyagokban - ezt ugyanis nem szabad, mert ma még nincs valódi önvezető autó, és a sofőröket nem szabad arra biztatni, hogy teljesen az autóra hagyatkozzanak. A vezetéssegítő rendszernek valóban csak segítenie kell a vezetést, nem helyettünk végeznie azt, és figyelnie is kell a sofőrre, hogy az mindig kész legyen az irányítás visszavételére. Ugyanakkor hagynia kell azt is, hogy egy hirtelen akadály miatt a sofőr azonnal felülírhassa a rendszer működését, ne kelljen "küzdenie" a kormánykerékkel csak azért, mert egy pillanatra másik irányba akar tartani, mint az autó.
Hirdetés
A második csoportban azt vizsgálják, hogyan reagál az autó a problémás helyzetekre: például ha hirtelen zápor zúdul az autóra, vagy ha valamelyik érzékelő felmondja a szolgálatot. Ilyenkor egyértelműen jeleznie kell a sofőrnek, hogy az vegye vissza az irányítást - ha pedig ezt ő nem teszi meg, akkor ideális esetben az autónak feltételeznie kell, hogy képtelen a vezetésre, és vészhelyzeti üzemmódban álló helyzetbe kell hoznia a járművet. Sajnos a jogszabályok nem engedik meg, hogy ilyenkor a rendszer automatikusan sávot váltva a leállósávba kormányozza az autót, így jobb híján a haladási sáv közepén kell állóra fékeznie az autót.
A fentieket három modellnél vizsgálta most az Euro NCAP, a legjobb eredményt a Renault Austral érte el. Az együttműködési csoportban 77%-os teljesítményt ért el, itt a leggyengébb pontot a sofőrfigyelő rendszer miatt kapta. Ugyanez volt a helyzet a Nissan Ariyánál is, melynek második helyét a második csoportban elért teljesítménye határozta meg: az Austral valamivel jobban képes a váratlan ütközés elkerülésére, mint a japán villanyautó. Mindkét modell megkapta a maximális négy csillagot a pontszámaik alapján, ellenben az Alfa Romeo Tonale-lal, ami csupán kettőt kapott. Az együttműködési kategóriában a legtöbb pontszáma csupán megfelelő lett, míg a sofőrfigyelője már csak közepes osztályzatot kapott, a kritikus helyzetekre való reagálásban pedig megfelelő eredményt ért el az ütközés elkerülésében, de jó pontszámot kapott a rendszerhibára és a vezetésképtelen sofőrre való reakciója. Sem a Tonale, sem pedig a fenti két modell nem tudta azonban megelőzni a Mercedes-Benz EQE elektromos szedánt, ami tavalyi tesztje során állította fel a rekordot az utóbbi 3 évben tesztelt összes autó közül.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?