A Tonale kissé gyengén teljesített, az Euro NCAP tesztelői nem vették jó néven, hogy az önvezetésre tesznek utalásokat az Alfa Romeo marketinganyagai
Három éve egy vadonatúj tesztrendszert vezetett be az Euro NCAP: a vezetéssegítő rendszerek osztályozásával igyekeznek tájékoztatást adni arról, a modern technológiai újítások mennyire teszik biztonságosabbá az utazást. Két fő csoportba osztályozzák a vizsgált szempontokat: az egyik a sofőr és az autó együttműködése, a másik pedig a hibákra való reagálás. Előbbiben azt vizsgálják többek között, hogy mennyire hatékony az adaptív tempomat, a sávtartó vagy a vészfékező, valamint azt is, hogy ezen rendszerek használata és aktív státusza mennyire egyértelmű a vezető számára. Nézik azt is, hogy az autó ígéri-e az önvezetést például a rendszerei elnevezésében és a reklámanyagokban - ezt ugyanis nem szabad, mert ma még nincs valódi önvezető autó, és a sofőröket nem szabad arra biztatni, hogy teljesen az autóra hagyatkozzanak. A vezetéssegítő rendszernek valóban csak segítenie kell a vezetést, nem helyettünk végeznie azt, és figyelnie is kell a sofőrre, hogy az mindig kész legyen az irányítás visszavételére. Ugyanakkor hagynia kell azt is, hogy egy hirtelen akadály miatt a sofőr azonnal felülírhassa a rendszer működését, ne kelljen "küzdenie" a kormánykerékkel csak azért, mert egy pillanatra másik irányba akar tartani, mint az autó.
Az Austral lett a legjobb a tesztelt trióból
A második csoportban azt vizsgálják, hogyan reagál az autó a problémás helyzetekre: például ha hirtelen zápor zúdul az autóra, vagy ha valamelyik érzékelő felmondja a szolgálatot. Ilyenkor egyértelműen jeleznie kell a sofőrnek, hogy az vegye vissza az irányítást - ha pedig ezt ő nem teszi meg, akkor ideális esetben az autónak feltételeznie kell, hogy képtelen a vezetésre, és vészhelyzeti üzemmódban álló helyzetbe kell hoznia a járművet. Sajnos a jogszabályok nem engedik meg, hogy ilyenkor a rendszer automatikusan sávot váltva a leállósávba kormányozza az autót, így jobb híján a haladási sáv közepén kell állóra fékeznie az autót.
Az Ariya alig maradt le az Austral mögött a rangsorban
A fentieket három modellnél vizsgálta most az Euro NCAP, a legjobb eredményt a Renault Austral érte el. Az együttműködési csoportban 77%-os teljesítményt ért el, itt a leggyengébb pontot a sofőrfigyelő rendszer miatt kapta. Ugyanez volt a helyzet a Nissan Ariyánál is, melynek második helyét a második csoportban elért teljesítménye határozta meg: az Austral valamivel jobban képes a váratlan ütközés elkerülésére, mint a japán villanyautó. Mindkét modell megkapta a maximális négy csillagot a pontszámaik alapján, ellenben az Alfa Romeo Tonale-lal, ami csupán kettőt kapott. Az együttműködési kategóriában a legtöbb pontszáma csupán megfelelő lett, míg a sofőrfigyelője már csak közepes osztályzatot kapott, a kritikus helyzetekre való reagálásban pedig megfelelő eredményt ért el az ütközés elkerülésében, de jó pontszámot kapott a rendszerhibára és a vezetésképtelen sofőrre való reakciója. Sem a Tonale, sem pedig a fenti két modell nem tudta azonban megelőzni a Mercedes-Benz EQE elektromos szedánt, ami tavalyi tesztje során állította fel a rekordot az utóbbi 3 évben tesztelt összes autó közül.