Te melyik Mercedes-AMG modellt vinnéd haza? E, CLE, vagy GLE?

Nem egy súlycsoportban indul a Mercedes-AMG E 53, CLE 53 és a GLE 63, és nem... nem mindig a legnagyobb a legjobb

Három Mercedes-AMG modellt próbálhattunk ki egymás után. Máris elmondjuk, melyik tűnik a legjobbnak, ám valószínűleg már sejtitek, hogy nincsenek csodák, a fizikát nem lehet meghazudtolni.

Aki nem teljesen közömbös az erős autók iránt, biztosan vágyik egy AMG élményre, legalább egyszer. És a vágyódás nem véletlen, mert a tuningcégből lett gyári sportrészleg masinái nem csak műszaki csődák, de nagybetűs élményautók is. A hazai márkaképviselet jóvoltából a Driving Camp trükkös „versenykörén” hajtottunk meg három eltérő karakterű Mercedes-AMG modellt. A maga nemében mindegyik remekmű, ám szerintem egyikőjük mind közül kiemelkedik. Vele kezdem!
Mercedes-AMG CLE 53
Napjaink egyik legszebb kupéja a CLE, amely egyszerre több típust is leváltott a Mercedesnél. Ahelyett, hogy a C-osztály és az E-osztály is saját kupét vonultatna fel, összegyúrták a két kategóriát egyetlen autóban: ez a CLE. Ráadásul az AMG változat még mokányabb ugyanis 10 milliméterrel megnövelték a tengelytávolságát, míg a szélessége elöl 58 milliméterrel növekedett, hátul pedig 78 milliméterrel, ami vizuálisan tán még többnek is látszik. Szépen terpeszkedik tehát az izmos CLE, de a tipikus AMG stílusjegyekről is könnyen felismerhető az erőtől duzzadó modell. Ezek többek között az AMG feliratok, a sportrészleg saját emblémája, ami almafát egy szelepet és a szeleprugót, valamint vezérműtengely bütyköt is ábrázol, ha közelről megnézitek. Szintén jellegzetes a függőleges pálcákkal rajzolt hűtőrács és a kötények. Szintén árulkodóak az ovális kipufogóvégek, illetve a diffúzot. Aki pedig még különlegesebb AMG CLE-t szeretne, megrendelheti a Night-csomagok valamelyikét, amelyek a fekete színű díszítésekkel még vadabbá teszik az autót. Bent a C-osztály fogad, csak épp sportkormánnyal, és sportülésekkel. Utóbbiakból kétféle is rendelkezésre áll. Egy szinte versenyautós, igazi kagylóülés, vagy a szintén nagyon jó oldaltartású, de kevésbé kagylósított. Igazi csemege még a Burmester hifi dolby atmos támogatással és 17 hangszóróval, tám a csomagtér is megérdemli az említést, hiszen a kupéban 410 literes, ami talán nem is gondolnál, ha a kupé formára nézel. Forduljunk azonban újra az autó orra felé. Felpattintva a motorháztetőt egy sorhatos turbós erőforrást látunk. Ezt lágy hibrid rendszer támogatja, illetve elektromos kompresszor segédkezik a turbólyuk eltüntetésében. Jelentem sikeresen. A 449 lóerő és az 560 Nm forgatónyomaték jó mókát ígér, ráadásul túltöltéssel 600 Nm nő a nyomaték 10 másodpercig, így 4,2 szekundum a százas sprint. Mindezt 9 fokozatú, hidrodinamikus sebességváltó juttatja mind a négy kerék felé. Ezt csak a körözgetés után tudtam meg, márpedig addig szentül meg voltam győződve, hogy duplakuplungos volt, hiszen villámgyorsan kapcsolgatott. Nincs légrugózás, mert azzal nem is lehetne ennyire sportos a hátul 5-karos, elöl 4-karos futóműnek. Az adaptív lengéscsillapítás persze nem maradt el, és a hátsókerék-kormányzás is sokat segít a körözgetés során. Elképesztően pontosan követi a kormánymozdulatainkat az autó, könnyű úgy érezni, hogy eggyé válunk vele. Mélyen ülünk szinte mi vagyunk a tömegközéppont, és simán megkapjuk azt az érzést, hogy „eggyé váltunk” a géppel. Márpedig ez elengedhetetlen a sportos élményautózáshoz. Nem sok ilyen modell kapható jelenleg az újautó-piacon, úgyhogy becsüljük meg az AMG CLE 53-ast, mert a politika az ilyen autók ellen dolgozik.
AMG GLE 63 S
Pedig dolgozhatna az értelmetlenül nagy és pazarló SUV-ok ellen. De most félreteszem az ellenérzéseimet, mert a V8-as duruzsolás megenyhített, amikor előgurult a GLE 63 S. Erre szoktuk volt mondani, hogy „vaddisznó hangja” van. Egyszerűen csodálatosak ezek a szólamok, amelyek a négyliteres, biturbós motor és a kipufogók felől érkeznek. 612 lóerőt és 850 Nm forgatónyomatékot ad, illetve még némi pluszt is a 48 voltos lágy hibrid rendszerrel, de tényleg nem érdemes pályanapozni vele. Pedig olyan kanyartempókra képes ez a SUV-kupé, amit nem hisz el az ember, amíg be nem vállal egy-egy merészebb féktávot, amelyek után aztán nyélgázon kilőve végülis széles vigyor a végeredmény. Persze dől a kasztni, de nem esik le a kanyarívről a légrugós GLE, ami meglepő, tekintve a 2,8 tonnás tömegét. Szóval ez egyfajta mérnöki csoda, de nem tud a CLE és a harmadik játékosunk az E 53 limuzin nyomába érni.
AMG E 53
Igazából nüansznyi a különbség a limuzin és a kupé adta élmény között, de a hosszabb tengelytáv az E-osztály ellen dolgozik. Még akkor is, ha a hátsókerék-kormányzás itt is a képlet része. Ezzel a modellel kapcsolatban egyik szemem sír, a másik nevet, ugyanis nincs már V8-as, amelynek a hangja utánozhatatlan. Viszont érdekes módon konnektoros hibridként is igazi élményautó tudott maradni. Szerencsére a sorhatos benzinmotortól nem váltak meg és a maga módján ez is szépen szól. A rendszerteljesítmény 585 paci, a nyomatékmaximum pedig 750 Nm. Ez az erődemonstráció kerek 4 másodperces 100-as sprinthez elég, ami még a könnyebb CLE-t is lepipálja. Természetesen itt is minda négy kerékre jut a nyomatékból, a Dynamic Plus csomag ráadásként ad még elektronikusan szabályozott hátsó diffizárat is, illetve rajtautomatikát, amivel néhány másodpercig 612 lóerőre nő a teljesítmény. Ja, és így már a gyorsulás is 3,8 másodperc csupán. Az élményautózások között pedig emissziómentesen lehet közlekedni vele, akár 100 kilométeren keresztül is. Hiszen a nettó 21,2 kilowattórás akksi ezt is lehetővé teszi, változatlan csomagtér méret mellett. Hab a tortán, hogy a 11 kilowattos mellett villámtöltésre is alkalmas, akár 60 kilowattal. A feljebb említett nüansznyi különbségek tehát abból is adódnak, hogy a hibridség miatt 2,3 tonnás üres tömeggel áll rajtvonalhoz az E 53. A tömeg pedig mindig is a sportautók ellensége volt, de az AMG mérnökei fantasztikus munkát végeztek. Őszintén szólva szkeptikusan vártam, hogy mit tud az így elnehezült sportlimuzin, de kellemes meglepetést okozott. Igazából a sikánokban maradt alul fordulékonyságban, ám a tempós kanyarokban – amelyek előtt nincs különösebben nagy lendületvesztés – irtózatosan jól tapad és a kanyarcsúcspontokat tökéletesen lehet támadni a tűpontos kormányszerkezettel. Jó, hogy ebbe a modellbe is megrendelhetők a komolyabb kagylóülések, mert aki zárt pályára viszi, biztos, hogy azokkal jár jobban. Sokan kongatják a vészharangot a sportos élményautók feje felett, de amíg a gyártók ilyen modellekkel rukkolnak elő, mint ezek az AMG masinák, addig szerintem nem kell aggódni.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?