Három hengerrel hajt a három új Dacia
Hármas próba: Dacia Logan, Sandero, Sandero Stepway
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Egyszerre próbálhattuk ki a Dacia három új modelljét, az azonos alapokra épülő, középső tetőoszlopukig egyező, második generációs Logan, Sandero és Sandero Stepway sorozatokat.
Az összes többi Daciához hasonlóan a Renault-Nissan szövetség B0 platformjára épülő új Logan, Sandero és Sandero Stepway sorozatok alapvetően a korábbi méreteket ígérik, persze van némi plusz - a Sandero tengelytávja 1, hossza 61 mm-rel nőtt, a Logan esetében elődjéhez mérten 5 cm hossztöbblet említhető. A Sanderónál a Logan nem csak hosszával (+29 cm), 320 helyett 510 literes, ám kevésbé jól bővíthető puttonyával, tengelytávjával is nagyobb 5,5 centiméterrel. Középső (szaknyelven B) tetőoszlopukig azonban a hármasikrek teljesen azonosak, s az autók egészét nézve is 80 százalékban egyező alkatrészekből épülnek fel. A külső formák egészen emészthetők, mindegyik verzióban van – hagyományos izzós – menetfény, az arc erőteljesen a Lodgy-Dokker arculatot követi, azaz egységes márkafrontot öltenek a Daciák.
Méretek
Az új és egységes Logan-Sandero-Stepway arc naprakész, természetesen az összes karosszérialemez is új. Az üvegek nem biztos, az egyik tesztautó jobb első oldalablaka 2011 utolsó negyedévében készült. Rákérdeztem, hogy esetleg lehet-e a korábbival egyező. Némi hümmögés után azt a választ kaptam, hogy lehetséges.
Logan | Sandero | Sandero Stepway |
|
Hosszúság x szélesség x magasság [mm] | 4347x1733x1517 | 4058x1733x1518 | 4081x1733x1559 |
Tengelytáv [mm] | 2634 | 2589 | 2589 |
Hasmgasság [mm] | 155 | 163 | 207 |
Nyomtáv elöl/hátul [mm] | 1493/1476 | 1493/1476 | 1490/1481 |
Csomagtér [l] | 510 | 320-1200 | 320-1200 |
Akárhogy is legyen, lényegében mindegy. Az utasterek ugyanis – a külsőhöz hasonlóan – látványosat fejlődtek. A Logan megjelenésekor hangsúlyosan egy darabból öntött műszerfal ma sem túlbonyolított, de fényévekre van a régitől – nem csak a 2004-ben megjelenttől, hanem az időközben frissítettől is. Persze ma sem elsősorban az újonnan kapható mérettársakhoz, hanem a használt példányokhoz kell mérni, azokkal kíván lépést tartani. Új extráival szintén a használt autókban is megszokottá válóakat kívánja megadni. Szerepelhet akár érintőképernyős, Bluetooth-kapcsolatos, kihangosítás mellett zeneátjátszást is kínáló, kormányról vezérelhető rádió és navigáció, sőt a Dacia kínálatában elsőként tempomat is. Tételesen nézve tehát az elérhető ellátmány komoly fejlődésen ment keresztül, persze temérdek olyan részlet van, amin látszik, hogy a fejlesztők vérrel-verítékkel próbálták megfogni az eurócenteket, s az is egyértelmű, hogy a Dacia nem érheti utol a Renault modelljeit, nem csak ár, hanem érzet alapján is olcsó kellett maradjon.
A műanyagok a korábbiaknál jobbak, de még mindig kivétel nélkül kemények, nem is túlzottan minőségiek, nem is silányak; az ajtókon nincs más kárpit, mint plasztik. Az elektromos ablakemelők véletlenül sem automaták, s kapcsolójuk még mindig nem került az ajtóra, az elsőké a középkonzolon, a hátsóké a kézifék mögött található. Lehet viszont krómgyűrű a szellőzők körül, kellően nagy a kesztyűtartó, kikapcsolható az első utaslégzsák, s nem csak az első, az oldalsó légzsákok, valamint az ESP is alapáras lesz az új sorozatokban. Utóbbival pedig esélyes a Logan/Sandero sor 4 csillagos Euro NCAP eredménye, ugyanis a minap 3 pontos eredménnyel büntetett Lodgy épp a biztonsági ellátmány terén vesztette a legtöbb pontot.
Van természetesen Isofix gyerekülés-rögzítő is a hátsó szélső helyeken, s a hátsó padot három felnőttnek is kényelmesnek mondják. Válltérben azonban hiába a kategória, mármint a kisautók legjobbja a Logan/Sandero sor, a középső padlómerevítő vaskos, nem lehet nagy élmény hátul középen utazni. A szélső helyek – ülőpróba alapján – nem rosszak, a Sanderóban elegendő, a Loganban kifejezetten nagy a térdhely, miként a fejtér is mindkettőben – ez persze eddig sem volt nagyon másképp.
Az új műszerfalat nézni azonban valóban minőségi változás a korábbihoz képest, s hasonlóan jelentős ugrást tapasztalhat a sofőr is, aki remélhetőleg nem a kokpiton legelteti szemét menet közben. Magasságában állítható vezetőülésében ülve magasságában állítható, akár bőrbe varrt kormányt markolhat, az 5 fokozatú váltó pedig hasonló huzatot és fémes betétet is kaphat – nyilván csak a jobb felszereltségi szinteken. A kormány viszont mindegyikben szervós, állítólag sebességfüggő. A próba alapján azonban kívülről jól hallható, és középállásban kissé szivacsos, de aki vezetett rásegítő nélküli, elképesztően sok fordulatos kormányműves régi Logant, annak már ez is megváltás lesz. A futómű pedig mindenkinek az – a továbbra is elöl MacPherson, hátul csatolt lengőkaros – rendszer átlagon felüli, zord útkörülményekhez igazított csillapítása a régi, tehát kimagaslóan jó, stabilitása azonban a korábbinál sokkal jobb, egészen komoly lett. A Stepway jelentős mértékben, 4 centiméterrel emelt futóművel érkezik Európa nyugati felére, de még hozzánk is, egyes piacok pedig erősített futóművel, 2,6 cm-es emeléssel kapják. A menetpróbán a „hagyományos” verzióval nyüstöltük, földúton is, s azt is kifejezetten jól tűrte. Az új, 90 lóerős, Euro5-ös, 3,8 l/100 km gyári értékre apasztott 1.5 dCi-vel korrektül mozgott – persze nem a gyári étvágy reprodukálásával.
Műszaki adatok
*: Stepway
1.2 16V | 1.2 16V LPG | 0.9 Tce | 1.5 dCi 75 LE | 1.5 dCi 90 LE | |
Hengerszám/ -űrtartalom [cm3] | 4/16 | 4/16 | 3/12 | 4/8 | 4/8 |
Teljesítmény [LE(1/min)] | 75 (5500) | 72 (5500) | 90 (5250) | 75 (4000) | 90 (3750) |
Nyomaték [Nm(1/min)] | 107 (4250) | 105 (4250) | 135 (2500) | 200 (1750) | 220 (1750) |
Váltó | 5 fokozatú kézi | 5 fokozatú kézi | 5 fokozatú kézi | 5 fokozatú kézi | 5 fokozatú kézi |
Gyorsulás [0-100 km/h, s] | 14,5 | 15,1 | 11,1 | 14,6 | 12,1 (11,8)* |
Végsebesség [km/h] | 156 | 154 | 175 (168)* | 164 | 173 (167)* |
Kombinált fogyasztás [l/100 km] | 5,9 | 7,5 | 5,2 (5,4)* | 3,8 | 3,8 (4,0)* |
CO2 [g/km] | 137 | 120 | 120 (125)* | 99 | 99 (105)* |
*: Stepway
Az 1.5 dCi persze régóta és temérdek modellből ismert motor, a Logan/Sandero/Stepway sorozat csúcsa, érdekesebbek az alapverziók, melyek szintén újak, 1,2 literes, 75 lóerősek, akár gyári LPG-vel is rendelhetők, s takarékosak is. Ilyet nem, de az új benzines csúccsal, a 0,9 literes, háromhengeres turbómotorral szerelt Logant és Sanderót is sikerült vezetnünk. Nincs háromhengeres remegése, és hangja sem kellemetlen, menetdinamikájával érzetre közel egyező a dízellel, papíron pedig még jobb is, ráadásul olcsóbb, és alig magasabb fogyasztású. Korrektül vitte a Logant és a Sanderót is. Kétségtelenül csendesebb, mint a dízel, ám hiába tömték tele – állítólag – új zajszigetelésekkel a friss sorozatokat, autópályán van szélzaj, s ez a halkabb benzinmotor esetében erősebbnek tűnt, mint a mormogósabb dízellel – a fejlődés azért e téren is kétségtelenül megvan.
Összességében kétségtelenül nagyot lépett előre a Dacia, az új Logan és a Sandero, de még a márka crossoverének tekinthető Sandero Stepway is minden eddiginél jobb alternatíva azok számára, akik a hasonló méretű konkurenseket nem tudják vagy nem kívánják újonnan megvásárolni. A használt autókkal szemben rizikómentesek, pláne, hogy 3 év/100 ezer kilométer garanciával – felárért vagy gyári finanszírozással – hosszabbal adják. Áruk pedig állítólag nem lesz magasabb, mint a korábbi, a Logan alapja Franciaországban a régiével egyezően 7700 euró. A hazai belépőárról és felszereltségről pedig a jövő héten fogunk információt kapni – mármint a Sandero esetében, az ugyanis még idén, a jövőben már csakis négyajtóst jelentő Logan csak jövő márciusban lép a hazai piacra. Addig böngésszék képeinket, táblázatainkat, és barátkozzanak az új Daciákkal, érdemes. Aki pedig MCV-t szeretne, az még gyorsan vegyen, a remek kombi megszűnik, hiányát a Lodgy és a Dokker pótolja, emlékét örökké őrizni fogjuk.
minden Dacia KALAP SZAR!FOSTALICSAKA NNEM ÉR SEMMIT NEM ÉRTITEK A HÜLYE ,BUZI ROMÁNOK JÁRNAK vele eszetlen kúrva volt aki ezt a cikket megcsinálta.(a Daciánál jobb autók is vannak
A csapágyakat lefotóztam, eddig is több szerelőtől hallottam, hogy az 1.5 dCi-nek bizony típushibája az alulméretezett hajtókarcsapágy. Pénteken, 160 ezer kilométernél lett cserélve, valóban időszerű volt, sőt, azt kell mondjam, már korábban is jól lett volna, most még épp nem volt késő. Cikk, az autó egyéb fejleményeivel hamarosan. Szerencsére egyébként minden rendben vele!
A Dacia kínálat legvagányabbja a márka crossovere, tehát a Dacia legvagányabb modellje a crossovere, ami a Stepway.
ugyan éppen nincs semmi mondanivalóm, de örülök, hogy akár hozzá is szólhatnék, ha lenne!
üdv
ugyan éppen nincs semmi mondanivalóm, de örülök, hogy akár hozzá is szólhatnék, ha lenne!
üdv
ugyan éppen nincs semmi mondanivalóm, de örülök, hogy akár hozzá is szólhatnék, ha lenne!
üdv
1. képaláírás:
“ennyi a Stepway többlete a Sanderóhoz képest, ám ezzel a Dacia kínálat legvagányabbja a márka”
szóval a Stepway egy márka a Dacia csoporton belül? Nem inkább egy tipus?
Addig nem gond, míg télen le nem fagy, be nem fagy 🙂
A Scenic csapágyazásáról lesz cikk? Azt hiszem nem csak engem lepett meg hogy hajtókar csapágyat kellene benne cserélni. gondolom sokan olvasnának erről, sőt ha volna kép a szerelésről az volna a legjobb 🙂 Bocs, hogy nem ehhez a cikkez tartozik, csak autonavigator kérdés 🙂
Igen, vele mentem. Nekem annyira nem volt rossz az ülés. Olcsó autó, érezni, a most az autóban töltött 2 óra nem volt kínszenvedés. Inkább majd egy huzamosabb teszt alapján ítélném meg. A látható zsanér pedig azt gondolom bőven nem gond itt.
Khm.. Csíkóssal együtt teszteltétek? Ott az üllés és a kilátszó motorházzsanér le lett írva. Itt nem zavart senkit?