Három henger, négy kerék – elmondjuk, hogy mire elég!

Renault Megane GrandCoupé TCe 115 Zen teszt: megéri megfizetni a negyedik henger felárát?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A Megane paletta legolcsóbb változatát faggattuk egy hétig, ráadásul rögtön egy magasabb felszereltségű dízel után, hogy meglegyen a kontraszt. Mutatjuk, milyen a Renault jelenlegi egyetlen "klasszikus" szedánja a háromhengeres alapmotorral párosítva.

Vannak dolgok, amiket nem lehet megunni, ilyen a frissített Megane stílusa is. Volt már nálam az összes karosszériaváltozatban, ráadásul a dízeltől a konnektoros hibriden át egészen a legerősebb benzinesig próbáltam már, és ez az egy tényleg nem változik: örömmel néz vissza rá az ember a parkolót gyalogosan elhagyva. Külön érdekesség, hogy mindez az alapfelszereltséggel, tehát a jelenleg csak készletről kapható Zen csomaggal és a 16 colos felnivel sem változik. Csak más lesz a Renault kompaktja, de ízléses, érdekes küllemű marad így is. Beülve sem bántó az extrák "hiánya", kísértetiesen hasonlít a látvány és az érzet az E-Tech konnektoros hibrid tesztautóra, ami szintén ugyanezzel a csomaggal, nagyjából ugyanígy extrázva volt nálam.
Hirdetés
Mindkettő bordó Megane-ra igaz a vonzó látványon túl, hogy ami bent van, az is tökéletesen elég. Arra persze igen kevés az esély, hogy valaki beülve egy fullextrás autónak nézze őket, de hozzá kell tenni, hogy ugyanilyen valószínűtlen, hogy bárki is a belépő csomagra tippeljen. Ebben persze az is segít, hogy már alapáron is korrekt az autó: az ülések puhára párnázottak, a műszerfal és az ajtókárpitok gumiszerűen nyomogatható anyagból vannak, és kellemesek a szövetbetétek is, bár könnyen koszolódnak. Technológiából sincs hiány: az alapcsomaghoz is digitális műszeregység és központi érintőképernyő jár. Persze, van hová fejlődni, az előbbi kijelző ugyanis csak 7 colos és két LED visszajelző egészíti ki, hogy kitöltse az egykoron analóg órákat rejtő rést, az utóbbi rendszernek pedig feláras a navigációja. Az automata Renault kártya és az ülésfűtés is feláras, ahogy a tolatókamera és a radarok is, és természetesen az alufelniért is fizetni kell. Az ülések nem csak elöl, de hátul is kényelmesek, az Intens felszereltséghez képest Zen csomaggal viszont nem félbőr a szett. Plusz valamivel szerényebb oldaltartással szolgálnak a támlák és az ülőlapok, de ez nem tűnt volna fel, ha nem egyikből a másikba ülök át. A hátsó lábtér korrekt, szabad szemmel is jól látszik, hogy a GrandCoupé és Grandtour változatok hosszabb, 2,71 méteres tengelytávval rendelkeznek, ami fontos centiket jelent a második sor előtti térnek.
Hirdetés
A fejtér és a lábtér mellett még egy korrekt térrel szolgál a szedán Megane: a csomagtérajtó alatt egy 550 literes üreg várja, hogy megpakold. Azért nem kiemelkedő ez az adat, mert ugyanazokkal a hiányosságokkal rendelkezik, mint a legtöbb négyajtós kategóriatársa: a raktérnyílás kisebb a kelleténél, hatalmas az eltérés a csomagtér legszélesebb és legkeskenyebb pontja közt, és nem dőlnek síkba az ülések. A legnagyobb doboz, ami nem csak elfér, de biztosan be is tudod tenni, az kb. 100x100x45 centis. Ezek teljesen korrekt értékek egy akár öt fővel is élhető, 4,63 méter hosszú és 1,81 méter széles szedán esetében, ráadásul az alapmotoros autónak sem a belepakolt emberek és tárgyak méretével, sokkal inkább annak súlyával fog meggyűlni a baja. A probléma okát nem az autó alatt kell keresni, a Megane Grandcoupé teherbírásával a futómű részéről semmi baj sincs. Sőt, a 16 colos alufelniken gurulva igen kellemes, lágy hajóként hintázik át a legtöbb akadályon, még akkor is, ha a kelleténél egy kicsit jobban meg van pakolva. Én személy szerint a valamivel feszesebb futóműveket szeretem, de csak mert a kanyargósabb országúti szakaszok a kedvenceim. Ahhoz, hogy az említett kanyarokat kellő sebességgel társítsuk, ez a futómű ezzel a 16 colos felnivel egy kicsit már túl puha, rossz utakon viszont kellemes társ lehet.
Hirdetés
A futómű és a beltér engedte maximális megpakolást egyedül az autó orrában ketyegő három henger nem fogja szeretni: már csak azzal, hogy öt főt beleültetsz, megnöveled a fogyasztását majd' egy literrel a kis turbómotornak. Szenvedőssé nem válik a közlekedés, de érezhető, hogy a határait feszegeti az ember. Ha nincs megpakolva, akkor viszont kellemes társ:

100 kilométeren 7,5 literrel éri be autópályán, 6,5 literrel városban és 4,5 literrel országúton, amivel a szintén 115 lovas, 1,5 literes dízel változat egyértelmű vetélytársa is lehetne.

Az igazság viszont az, hogy a dízelmotor több mint 1 milliós felárát nem a fogyasztás miatt érheti meg kifizetni, hanem mert úgy egy érezhetően kulturáltabb járású, és sokkal nyomatékosabb motort kapunk, ami a hétköznapokban sokkal dinamikusabban használható. Hiába turbós ugyanis a 999 köbcentis soros hármas, alig háromezres fordulat alatt adja csak le a csúcsnyomatékát, ami mindösszesen 200 newtonméter. (Ez is több mint korrekt persze egy 1,0 literes benzinestől, mindössze a dízelhez mérten szerényebb.) Az 1,23 tonnás saját tömeghez képest ez a teljesítmény még tényleg rendben van, városban, egy-két felnőttel a fedélzeten még akár sietni is lehet vele, ám 85 km/h felett, vagy az 1,79 tonnás legnagyobb megengedett tömeghez közelítve jelentősen megcsappan az ereje. De felmerül a kérdés: "és akkor mégis mi van, ha nem erős az alapmotor?" Semmi. A korábbi generációs 1,4 és 1,6 literes szívómotorok sem mentek ennél jobban, és azok is bőven is elegendőek voltak belépőnek. A harmadik Megane alapmotorja például mindösszesen 100 lóerős volt, és 4250-nél adta le a 148 newtonméteres maximális nyomatékát, így hiába volt közel 600 köbcentivel "nagyobb", ez legfeljebb csak a fogyasztásán látszott meg. Ráadásul a négyhengeres, 1,33 literes TCe a maga 140 lóerejével mindösszesen 150 ezer forinttal kerül többe, így gyakorlatilag a navigáció és a parkradarok árában adják. Az olcsó autót keresők számára a probléma inkább azzal lehet, hogy ezt a változatot kizárólag készletről lehet kérni, a konfigurátorban ugyanis kizárólag az Intens felszereltség található meg, ami mindenképp négyhengeres, de már nem 7-re kerekíthető, hanem majdnem 8 millió az alapára. A nagy kérdés tehát egyszerű, de a válasz még inkább az: hogy mindenképp szükséges-e az a fránya negyedik henger, az két dologtól függ. Egyrészt, hogy kell-e neked a minimumnál több erő és a korrekt alapellátmánynál több extra, másrészről pedig - jelenleg - hogy szeretnéd-e magadnak összekonfigurálni az autót, vagy megelégszel a készleten lévők valamelyikével. Akár az árakat vetjük össze a tesztautó színvonalával, akár azt nézzük, hogy mit adott egy alapfelszereltségű szedán 5, 10, vagy 15 évvel ezelőtt, nem igazán lehet panasz erre az autóra, még így, Zen csomaggal sem: amit tudnia kell, azt tényleg maradéktalanul hozza. Nem a hengerek száma a probléma itt, szinte biztos vagyok benne, hogy rengeteg vásárló előbb kérné jobban extrázva, mint nagyobb motorral. Intens felszereltséggel ugyanis tagadhatatlan, hogy egy összességében jobb érzetű, modernebbnek tűnő autót kapunk, ráadásul a Megane futóművének is jót tenne a nagyobb kerék, ami szintén csak a drágább csomaghoz érhető el. De ezek mind mellékesek az alapmotoros szedánok vásárlóközönségének: amióta világ a világ, nekik - akár cégekről, akár magánszemélyekről beszélünk - legtöbbször csak négy kerék kell, meg egy jó árcédula, ők azok, akik használati tárgynak veszik a járművet. Arra pedig így, az alacsonyabb felszereltségi szint és a kisebb motor ellenére is több mint elég ez a GrandCoupé.
Értékelés
Pozitív
Tágas beltér, stílusos küllem, alapfelszereltséggel is korrekt kényelem, jó ár-érték arány
Negatív
Megpakolva jelentősen csökkenő teljesítmény és megnövekedett fogyasztás
Árak
Tesztmodell alapára
7 199 000 Ft (2021.12.18.)
Tesztautó ára
7 904 990 Ft (2021.12.18.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Teljesítmény:
84 kW (114 LE) 5000 1/min-nél
Nyomaték:
200 Nm 2900 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.20 s
Végsebesség:
190 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7-6,0 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4632 mm
Szélesség:
1814 mm
Magasság:
1443 mm
Saját tömeg:
1238 kg
Össztömeg:
1788 kg
Tengelytáv:
2711 mm
Karosszéria-kivitel:
szedán
Csomagtér:
550 l
Belső szélesség elöl:
1475 mm
Belső szélesség hátul:
1400 mm
Belmagasság elöl:
880-980 mm
Belmagasság hátul:
940 mm
Hátsó lábtér 180 cm-es vezető mögött:
220 mm
Ülőlap hossza elöl:
500 mm
Ülőlap hossza hátul:
470 mm
Csomagtér maximális szélessége:
1400 mm
Csomagtér szélessége a kerékdobok között:
1020 mm
Csomagtér magassága:
520 mm
Csomagtér hossza:
1020 mm
Csomagtér hossza üléshajtással:
1780 mm
Raktérnyílás szélessége:
1150 mm
Raktérnyílás magassága:
430 mm
Motor és váltó
Motor:
Benzin
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
999 cm3
Hengerek/szelepek száma:
3/12
Sebességváltó:
manuális (6 fokozatú) sebességváltó
Nyomaték:
200 Nm 2900 1/min-nél
Teljesítmény:
84 kW (114 LE) 5000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
190 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
11.20 s
CO2-kibocsátás:
132-140 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
5,7-6,0 l/100km
Fogyasztás a használónál:
7,5 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2021.12.18. at 13:09
    Permalink

    Korrekt teszt ezt vártam, csak 1 dolog hiányzik belőle ma ez elég lényeges szerintem ha új autót vesz valaki:
    az emelkedő,
    Tud-e gyorsulni nem ordító motorral különösebb erőlködés nélkül pl egy tatabányai vagy meredekebb autópályás szakaszon fel 1 -2- akár 3 személlyel? Tudja-e tartani a 130-at felfele, tud-e kultúráltan gyorsítani ha pl egy kamion ment ott előttünk, majd kitér a külsőbe a mögöttünk lévő sort feltartjuk-e vagy azért még elviselhető.?
    Szerintem ez érdekli azokat akiknek megfelelne az alapmotoros ha pl elmennek az osztrák/más hegyekbe nyaralni 1 évbe egyszer.

    • 2021.12.18. at 20:07
      Permalink

      Üdv!

      Ezen a téren a 10-15 éves, 1,6 literes szívómotorok szintjén mozog. Van, akinek ez kevés, de forgalmi akadály nem lesz vele az ember, ha a szükség esetén hajlandó lepadlózni.

        • 2021.12.19. at 17:29
          Permalink

          Figyelj, qq. A fizikát nem érdekli, hogy hány köbcentiből és milyen tüzelőanyag segítségével áll elő a keréken ébredő vonóerő. Ha nem ismernéd a fogalmat, a vonóerő az, amely a járművet mozgásban tartja, adott esetben gyorsítja. (A fizika egy tantárgy, de ez téged nem érint, a jelek szerint.) Egy 1500 cm3-es, 1400-1500 lóerős Formula 1-es motort is bátran összehasonlíthatsz bármekkora személyautóba épített dízellel.
          A vonóerő a leadott teljesítménytől és az áttételezéstől függ. Mivel a Renault nagyobb vonóerőt képes kifejteni, ellenben könnyebb, ezért annak rendje és módja szerint körbe autózza az Audit.
          100-ig 3 másodperccel gyorsul jobban, a végsebessége pedig 20 km/h-val nagyobb.

          Tudjuk, hogy ostoba vagy, mint egy lapát föld, de miért reklámozod ezt?

          • 2021.12.19. at 17:54
            Permalink

            Kiccalád brémsztormingolt?
            Ennyi baromságot egyedül nem tudtál volna összehozni!

  • 2021.12.19. at 17:10
    Permalink

    Ezeket a kérdéseket feltetted egy Audi A6 Avant 1.9 TDI tesztje alatt?
    Ha tölem kérdezed, én nem emlékszem hogy lett volna ilyen.
    Engem konkrétan az érdekelt életképes-e ez a motor ebben a kasztniban 2021-2022-ben ennyi Le-vel vagy már kicsit kevés?

    • 2021.12.19. at 17:32
      Permalink

      “Engem konkrétan az érdekelt életképes-e ez a motor ebben a kasztniban 2021-2022-ben ennyi Le-vel vagy már kicsit kevés?”
      Számológéppel megállapítod a tömeg/teljesítmény arányt és össze tudod hasonlítani bármelyik autóval. Annyit biztosan tudhatunk, hogy a tatabányai emelkedő pontosan ugyanolyan meredek, mint 20 éve.

          • 2021.12.19. at 20:13
            Permalink

            Ha hülyével kommunikálok, megpróbálok számára is érthetően megnyilvánulni.
            Épületes baromságokat írtál, guglizz szakmailag magasabb szintű oldalakra is, bár érteni sosem fogod, fogod?

          • 2021.12.19. at 20:50
            Permalink

            Bakker!
            Most esett le!
            Tényleg fingod sincs! (ehhez a net tényleg kevés)
            Segítek!
            Brainstorming: ötletroham, egyfajta rendszerfejlesztő módszer.
            A belső égésű motorok nyomatékához szögsebesség és középnyomás kell.
            Maradj inkább az egyszerű teljesítmény arány számításnál, láthatólag az még megy.

  • 2021.12.19. at 17:49
    Permalink

    Félre értettél, abszolút igazad van abban amit írtál, de én konkrétan arra voltam kíváncsi hogy a mai felgyorsult világban nem az Ifákkal szemben kell küzdeni az emelkedőn és egyre kevésbé a Daewoo Matizokkal szemben. Inkább az érdekelt volna hogy a mai erőssebb mezőnyben szopás lehet-e 115 Le-vel egy ekkora ilyen motoros autó Euro 6d-ISC-FCM 2021. január 1,0 0,1 0,068 0,06 – 0,0045[3] 6×1011 -az autópályán közlekedve ilyen vagy nagyobb emelkedőkkel.

  • 2021.12.19. at 20:14
    Permalink

    “Inkább az érdekelt volna hogy a mai erőssebb mezőnyben szopás lehet-e 115 Le-vel egy ekkora ilyen motoros autó”

    115 LE / 1788 kg = 15,5 kg / LE.
    VW Tiguan 2.0 TDI : 150 LE / 2320 kg = 15,5 kg / LE.

    Megengedett terheléssel ugyanazt tudja a két autó, de Tiguan-ból van 115 lovas is.

    • 2021.12.19. at 21:27
      Permalink

      “Brainstorming: ötletroham, egyfajta rendszerfejlesztő módszer.”
      És ebbű hogy lesz bréMsztorming, Te szerencsétlen?

      “A belső égésű motorok nyomatékához szögsebesség és középnyomás kell.”
      Ja, a szögsebesség fontos. Álló motor télleg nem ad le nyomatékot, legfeljebb ha villanyos. Te akkora tufa vagy, hogy mutogatni kéne, de igen jól szórakozok rajtad :-)))
      Mesélnél a forgatónyomaték, a szögsebesség és az indikált középnyomás összefüggéseiről?

      • 2021.12.20. at 14:40
        Permalink

        Mókás vagy, és buta, aki okoskodik.
        “Csak” 3 félév hőtanom volt, (2 félév kollokvium, a 3. szigorlat) természetesen jelessel. (és magyarázni kell a nyomaték számítást belsőégésű motornál?! legalább ne égesd magad!)
        Ahhoz is sötét vagy megtaláld a megfelelő egyetemi előadások pdf-jét.
        Ne fárassz, a hülyéktől megfájdul a fejem.
        A másik atomtudóssal egyetemben, guglizz rá a TQM kifejezésre.

          • 2021.12.20. at 18:17
            Permalink

            Csá!
            Már azt hittem tényleg bekrepáltál a szuszkában!
            Ne csináld, vicceltem.
            Ja, tudod a gyógyszereket szedd!

        • 2021.12.20. at 18:00
          Permalink

          Szevasz qq. Egyre nagyobb hülyét csinálsz magadból. Hőtan… :-)))) Jó hogy nem a teológiai tanulmányaidat kevered ide.
          Azt kérdeztem, hogy mi köze van a motor forgatónyomatékának a szögsebességhez.

          • 2021.12.20. at 18:37
            Permalink

            M=Pe / Ѡ
            P – effektív középnyomás hengerben,
            Ѡ – szögsebesség
            M – (ez tán megy “agysebész cimborám”) hát a nyomaték!
            Azért tudd, ez mérnöki szint.

          • 2021.12.20. at 19:25
            Permalink

            Menjetek szobára, ez nem tartozik már a publikumra. Megérdemlitek egymást.

        • 2021.12.20. at 19:26
          Permalink

          “A másik atomtudóssal egyetemben”
          ez lennék én?
          Köszönöm de nem vagyok atomtudós, de még csak gépészmérnök sem én más fősulira jártam valamikor rég. Ezért is volt a kérdés a cikkíró felé, de te mégis hol tanultál/tanulsz csak úgy kíváncsiságból?

          • 2021.12.21. at 17:51
            Permalink

            GATE/gépészmérnök, GATE/TQM szakmérnök, +2műszaki technikum, +4 vagy 5 OKJ, +sok tanfolyam.
            Irányodba nem akartam sértő lenni.
            Sosem szégyelltem megkérdezni és elfogadni valamit attól aki jobban tudja.
            De, amikor akkora ökörségeket írnak mint N “kolléga” és még el is hiszi!

          • 2021.12.21. at 18:31
            Permalink

            qq nem tanult sehol, ő egy futóbolond. Az idiótája képes volt bemásolni egy képletet, aminek semmi köze az effektív középnyomáshoz, mivel az abban szereplő Pe a motorteljesítményt jelöli, ami a forgatónyomaték és a szögsebesség szorzata : Pe = M * Ѡ, mint ez köztudomású.

  • 2021.12.20. at 21:33
    Permalink

    “Azért tudd, ez mérnöki szint.”

    Te szellemi fogyatékos vagy qq. Túrtál egy képletet netről, ami kicsit hasonlít arra, amiről beszélni akarsz. De csak kicsit hasonlít, nem eléggé.

    “M=Pe / Ѡ”

    Rendezzük át az egyenletet :
    Pe = M * Ѡ. Tudod, hogy mi ez, te tufa? A motor teljesítményének képlete, amely megegyezik a forgatónyomaték és a szögsebesség szorzatával, és semmi köze sincs az effektív középnyomáshoz.

    Menj el orvoshoz, neked arra van szükséged.

    • 2021.12.21. at 17:42
      Permalink

      Váú!
      Nekem mondod pestinek hol folyik a Lánchíd?
      Ha nem lennél olyan sötét, tudnád a belsőégésű erőgépekről/motorokról szóló tárgyak mérnöki szinten a fizika után hőtan, (körfolyamatok) majd erőgépek/motorok (intézményenként sok neve van a tárgynak) folytatódik.
      Ember, így látatlanban az egész famíliádnak nincs annyi “papírja” mint nekem! (a családért bocs)
      Poénból szoktam elsütni, fajlagosan nálunk mindenkire (a gyerekkel együtt még a kutyára is!) jut egy diploma. (műszaki! nem ilyen művelődésszervező szerű bohócpapírok)
      Szerencsétlenség! Fonetikus angolból nem “vágtad”?! Buta vagy.
      Jó veled írogatni, amolyan szórakoztató komédiás szint.

      • 2021.12.21. at 18:22
        Permalink

        Mi vagy te, kutya? Annak is több esze van, te futóbolond.

        Igaz, hogy nem ér fel a te “mérnöki szintedhez”, de itt elolvashatod, hogy mi lesz, ha összeszorozzuk a forgatónyomatékot és a szögsebességet :

        gyakorikerdesek.hu/tudomanyok__alkalmazott-tudomanyok__6191757-hogyan-szamolhato-a-teljesitmeny-a-fordulatszam-es-a-forgatonyomatek-fuggvenyebe

        Spojler : nem az effektív középnyomás :-)))

        Ekkora marhával ritkán futok össze autós oldalon, aranyba kéne foglalni a nevedet.

        “Ember, így látatlanban az egész famíliádnak nincs annyi “papírja” mint nekem!”
        Persze, téged sok helyen vizsgáltak, de mindenhol csak a diliflepnit állították ki a számodra.

Vélemény, hozzászólás?