Ha Japánban sikerrel jár a Nissan, csak néhány év kérdése, hogy nálunk is elérhetővé váljon legalább egy részleges önvezetésű modelljük
Az önvezető autókkal számos technológiai start-up kezdett el foglalkozni az utóbbi évtizedben, melyek közül egyesek becsődöltek, mások viszont egészen ígéretes eredményeket értek el. Ugyanakkor a mai napig nem sikerült még teljesen önvezető járművet alkotni egyik autógyártónak sem, a legkomolyabb autonómiával rendelkező autók pedig inkább mobilitási szolgáltatók saját fejlesztése által jöttek létre, nem pedig gyárilag. Ettől függetlenül a nagy autómárkák házon belül továbbra is próbálkoznak az önvezetéssel, például a Nissan is szeretne érvényesülni ezen a területen.
A legkomolyabb önvezető tudással felvértezett autóknak még ilyen szenzorerdőre van szükségük
A Nissan idáig nem igazán volt annyira híres önvezető képességeiről, mint például a Tesla, de Japánban néhány éven belül már 4-es szintű önvezetést szeretnének megvalósítani. Már idén elkezdik a legújabb technológiájuk tesztelését, amit a Serena kisbuszra fejlesztettek. Jövőre egy kétéves programot indítanak, melynek keretein belül 20 járműből álló önvezető flotta fog közlekedni Yokohama környékén - ezek már a fizető ügyfelek részére is elérhetők lesznek, bár a biztonság kedvéért mindegyikben fog még ülni egy sofőr. A Nissan tehát első körben az amerikai mobilitási szolgáltatókhoz hasonlóan kíván autonóm fuvarozással a piacra lépni, nem pedig a kereskedésekben kapható modelljeibe kerül be az önvezetés, mint extra felszereltség - bár később nyilván ennek megvalósítása lesz majd a cél.
A forgalomban még kissé furcsa látvány, de a következő évtizedben általános jelenséggé is válhat az utakon
2027-ben már Japán három régiójában, több tucat autóval kínálná az önvezető taxikat a Nissan, ráadásul a vidéki utakon is, tehát nem feltétlenül csak a szabályos és jól felfestett nagyvárosi útvonalakon. Mindezt a Japán kormány is támogatja, és ha a Nissan sikerrel jár, komoly előnyre tehet szert otthoni konkurenciájával, a Toyotával szemben. Mellesleg a Nissan régóta kísérletezik az önvezetéssel, 2021-ben már elindították az első önvezető fuvarozási szolgáltatásukat egy korlátozott területen (de még ebben is tartózkodik egy sofőr az autóban), sőt, Londonban is tesztelik a technológiájukat. Mindezzel kifejezetten az idős ügyfelek igényeit próbálják kielégíteni, hiszen az öregedő társadalom Japánban komoly probléma, egyre kevesebb olyan ember van, aki képes az autók vezetésére, így a valódi önvezetés a jövőben komoly fegyver lehet a japán autógyártóknál.
Nézzünk egy hírt 2013-ból:
https://hvg.hu/cegauto.autoshirek/20130828_Onvezeto_autot_dob_piacra_a_Nissan
“Már hét év múlva kaphatók lesznek önmagukat vezetni képes Nissan személyautók – jelentette be a japán cég kedden az Egyesült Államokban.
A Nissan közölte, hogy első szeretne lenni a piacon az önvezető autók árusításában, és számítása szerint 2020-ra ki is tud rukkolni modelljeivel reális áron.”
2020 már elmúlt, az ígéret nem teljesült. De majd most tutira sikerül. 🙂
Musk megint hazudott. Az örök lódító, sosem mond igazat.
Ja, elnézést, nem ide… 😀