Hamvaiból támasztott fel egy legendát a Škoda

60 év után újra működőképes a Škoda egyik leghíresebb versenyautója, az 1100 OHC Coupé

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Rengeteg régi, eredeti vagy rekonstruált alkatrész kellett az immár újra létező Škoda 1100 OHC Coupé megalkotásához, miután a mindössze két példányban létező modell mindkét darabja megsemmisült.

Talán ma nem a motorsportbeli sikereiről ismerjük leginkább a Škodát, hanem inkább megfizethető minőségéről, de nem mindig volt ez így. Persze egyes kategóriákban, például a ralikon ma is jól szerepelnek a csehek kisautói, de a Škoda Motorsport fénykora az előző évszázadban volt. 60 éve olyan autót alkottak, ami megelőzte korát 200 km/h-s végsebességével és zseniális technikai megoldásaival. Az 1100 OHC tervezését még 1956-ban kezdték, egy éven belül pedig már két félkész példányban létezett, melyeknek hajtásláncai működőképesek voltak, de a karosszéria még nem került rá a vázra. Mladá Boleslavban, a Škoda Múzeumban az egyik darab még mindig megtekinthető, a másik a Škoda Egyesült Királyságbeli részlegének klasszikus flottájában pihen.
Hirdetés
1960-ra aztán két újabb példány elkészült, ezúttal már a - még mai szemmel is menő - végleges karosszériával. Az 1100 OHC Coupé egy újfajta, könnyebb és nagyobb szilárdságú vázra épült, mint a korábbi évtizedek sikeres Škoda versenyautói, a Sport és a Supersport. Az új szerkezet lehetővé tette a motor hátrébb tolását is, közelebb hozva azt a tömegközépponthoz, és gyakorlatilag középmotorossá téve a kupét, hiszen az első tengely és az utaskabin közé helyezték a blokkot. Az erőforrás egy szívó, soros négyhengeres volt, melynek hengerei és kartere alumíniumból készültek. Ugyanezeket az alkatrészeket használták a Škoda 440 Spartakban is, de annak teljesítményét (40 lóerő) jóval meghaladta az 1100 OHC: 92 lóerőt adott le 7700-as fordulatnál. A teljesítménynövekedést többek közt optimalizált égéstérrel és vezérléssel, 9,3:1 sűrítési aránnyal és két karburátorral érték el. A két végleges példányt sportosabb felfüggesztésekkel, hátsó tengelybe épített ötsebességes váltóval, illetve a rugózatlan tömeg csökkentése érdekében a hátsó differenciálműbe épített dobfékekkel küldték a pályákra, ahol ideális tömegközéppontjuk és alacsony össztömegük (555 kg) miatt igazi kanyarvadászokká váltak.
Sajnos mindkét 1100 OHC Coupé megsemmisült később az utakon. Az elsőből egy baleset után a tulaj eltávolította a motort, egy Feliciáéra cserélte, de szerencsére fennmaradt az eredeti is, az került a most újonnan megépített autóba. A másik a tűz martaléka lett, abból a hátsó tengelyt és a váltót mentették meg. Ezeken felül további, nem csak az 1100 OHC-kban használt alkatrészeket is felkutatott és megvásárolt a Škoda, így végül gyakorlatilag már csak a karosszériát kellett újraalkotni. Ahhoz szerencsére megvoltak az archivált tervek, de a pontos formákat korabeli fotók alapján, a mai autóipar modern technológiáit felhasználva tervezték meg újra. A 0,8 és 1 mm vastagságú alumíniumlemezeket kézzel hajlították a kellő ívekre, és a képeket elnézve sikerült újraalkotni az 1100 OHC Coupé szépségét.
Hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?