A szín is a korabeli 1100 OHC Coupékat idézi
Talán ma nem a motorsportbeli sikereiről ismerjük leginkább a Škodát, hanem inkább megfizethető minőségéről, de nem mindig volt ez így. Persze egyes kategóriákban, például a ralikon ma is jól szerepelnek a csehek kisautói, de a Škoda Motorsport fénykora az előző évszázadban volt. 60 éve olyan autót alkottak, ami megelőzte korát 200 km/h-s végsebességével és zseniális technikai megoldásaival. Az 1100 OHC tervezését még 1956-ban kezdték, egy éven belül pedig már két félkész példányban létezett, melyeknek hajtásláncai működőképesek voltak, de a karosszéria még nem került rá a vázra. Mladá Boleslavban, a Škoda Múzeumban az egyik darab még mindig megtekinthető, a másik a Škoda Egyesült Királyságbeli részlegének klasszikus flottájában pihen.
Ideális volt a tömegeloszlás a tengelyek között
1960-ra aztán két újabb példány elkészült, ezúttal már a - még mai szemmel is menő - végleges karosszériával. Az 1100 OHC Coupé egy újfajta, könnyebb és nagyobb szilárdságú vázra épült, mint a korábbi évtizedek sikeres Škoda versenyautói, a Sport és a Supersport. Az új szerkezet lehetővé tette a motor hátrébb tolását is, közelebb hozva azt a tömegközépponthoz, és gyakorlatilag középmotorossá téve a kupét, hiszen az első tengely és az utaskabin közé helyezték a blokkot. Az erőforrás egy szívó, soros négyhengeres volt, melynek hengerei és kartere alumíniumból készültek. Ugyanezeket az alkatrészeket használták a Škoda 440 Spartakban is, de annak teljesítményét (40 lóerő) jóval meghaladta az 1100 OHC: 92 lóerőt adott le 7700-as fordulatnál. A teljesítménynövekedést többek közt optimalizált égéstérrel és vezérléssel, 9,3:1 sűrítési aránnyal és két karburátorral érték el. A két végleges példányt sportosabb felfüggesztésekkel, hátsó tengelybe épített ötsebességes váltóval, illetve a rugózatlan tömeg csökkentése érdekében a hátsó differenciálműbe épített dobfékekkel küldték a pályákra, ahol ideális tömegközéppontjuk és alacsony össztömegük (555 kg) miatt igazi kanyarvadászokká váltak.
Sok alumíniumot használtak a motorsportban 60 évvel ezelőtt is
Sajnos mindkét 1100 OHC Coupé megsemmisült később az utakon. Az elsőből egy baleset után a tulaj eltávolította a motort, egy Feliciáéra cserélte, de szerencsére fennmaradt az eredeti is, az került a most újonnan megépített autóba. A másik a tűz martaléka lett, abból a hátsó tengelyt és a váltót mentették meg. Ezeken felül további, nem csak az 1100 OHC-kban használt alkatrészeket is felkutatott és megvásárolt a Škoda, így végül gyakorlatilag már csak a karosszériát kellett újraalkotni. Ahhoz szerencsére megvoltak az archivált tervek, de a pontos formákat korabeli fotók alapján, a mai autóipar modern technológiáit felhasználva tervezték meg újra. A 0,8 és 1 mm vastagságú alumíniumlemezeket kézzel hajlították a kellő ívekre, és a képeket elnézve sikerült újraalkotni az 1100 OHC Coupé szépségét.
A két eredeti 1100 OHC Coupé egyike