A látványterv szerint így fog kinézni a teherszállítás forradalma: a képen látható jármű üzemeltetésének egyetlen mellékterméke a víz
A nagyobb, amerikai piacra szánt kamion tervezésének megkezdése után egy még nagyobb előrelépés hírével állt elő a Toyota és a Hino: az egyel kisebb, már egy éve tervezés alatt álló modell nagyszabású tesztüzemére készülnek. Ez a teherszállítás jelentette CO
2 kibocsátás drasztikus mérséklése tekintetében óriási lépésnek számít. Hatalmas kérdés viszont, hogy a cégek és a sofőrök hogy viszonyulnak az új technológiához, illetve hogy milyen hatásfokon tud működni a hidrogén üzemanyagcellás teherautó a valós használatban. A tesztüzem ezekre a kérdésekre ad majd választ.
A Toyota és Hino nevű leányvállalata Japán vezető italgyártójával és három nagy logisztikai vállalatával - az Asahi Grouppal, a Seino Transportationnel, a NEXT Logistics Japannal, továbbá a Yamato Transporttal állapodott meg a hidrogén üzemanyagcellás elektromos nehéz teherautók közúti teszteléséről. A közúti próbák 2022 tavaszán indulnak. A projekt sikere felgyorsíthatja az üzemanyagcellás teherjárművek bevezetését.
Egymás mellett a kisebbik, tesztüzemre készülő modell (balra) és a nagyobbik, amelynek tervezése még csak most kezdődött
A teherfuvarozásban használt nehéz teherautók esetén különösen fontos a megfelelő hatótáv és teherbírás. Ezeknek az elvárásoknak meg kell, hogy feleljen minden reális elektromos alternatíva, hogy sikerrel válthassa le a dízelüzemű áruszállítást. Nem elhanyagolható emellett a gyors üzemanyag-feltöltés sem, ezért a hidrogén-üzemanyagcellás megoldás jó alternatívának tűnik. A kutatások eredményei szerint a nagy energiasűrűségű sűrített hidrogénből elektromos áramot termelő üzemanyagcellák felelnek meg leginkább ezeknek az igényeknek és elvárásoknak. Az elvárt hatótávolság ezeknél a járműveknél 600 km, amely még mindig nem közelíti meg a gázolajat égető hasonló súlyú társaik 2-3000 kilométerét, de már eléri az egyetlen sofőrrel egy nap alatt reálisan megtehető távolságot.
Ezen kompromisszum miatt első körben biztosan csak olyan vállalatoknál terjedhet el a technológia, ahol fontos cél a környezeti terhelések jelentős csökkentése, és ennek elérése érdekében hajlandó is komoly erőfeszítéseket tenni. A tesztekben résztvevő cégek mindegyike ilyen, az energiafogyasztás csökkentése, vagy például a logisztikai rendszer környezeti hatásainak minimalizálása már mindegyiknél megtörtént. Az üzemanyagcellás teherautók próbaüzeme is egy további lépés ebben a folyamatban.