A legelső elektromos Toyota, ami egyébként nagyrészt PSA
Felzárkózóban van a haszongépjármű-piac is a környezetbarát meghajtások terén, érdekes módon eddig sok autógyártó kihagyta ezeket a modelleket az elektromosítás sorából. Érthető persze, hogy az óriási fejlesztési költségeket először a széles tömegek számára elérhető kocsik zöldítésére költik, ugyanakkor a környezetvédelem szempontjából fontos lenne az egyébként sok kilométert megtevő dobozosok károsanyag-kibocsátásának csökkentése is. Most a Toyota is kiveszi a részét a folyamatból a Proace elektromos változatával, ami bemutatása után sok idővel ugyan, de végre megérkezik: ősztől a norvég vásárlók már rendelhetik is.
A variálhatósággal továbbra sem lesz gond
A választás azért esett a skandináv országra, mert ott az elektromos járművek igen népszerűek, később azonban természetesen egész Európában elérhető lesz - hogy Magyarországon mikor, arról egyelőre nem döntött a Toyota, de remélhetőleg már jövő évben. A Proace további érdekessége, hogy ez a Toyota első teljesen elektromos járműve. A hibrid technológiát már évtizedek óta alkalmazó márka nem sieti el az átállást az emissziómentes meghajtásra, bár igaz, hogy a hibrid hajtásláncok terén nagyon hasznos tapasztalatokat halmozhattak fel így, ami termékeik minőségében is meglátszik. Az első elektromos járművüket viszont nem is verik nagy dobra, nem véletlenül: nem igazán nevezhető ez sajátjuknak, ugyanis a PSA-val való együttműködésük szüleménye. Mint a bemutatókor már
beszámoltunk róla, nagyrészt ugyanazon alkatrészekből épül fel, mint például az Opel Vivaro, és bár nem részletezték,az elektromos meghajtás is a PSA-konszern terméke.
Belül ismerős lehet máshonnan, de ez nem baj; felárért nagyobb érintőképernyő is választható
Ez persze nem feltétlenül hátrány, a Toyota vélhetően nem adná a nevét egy nem megbízható járműhöz, és persze a vásárlók élvezhetik az egyébként népszerű dobozos minden előnyét. Számos vezetéssegítő rendszer jár a Proace-hez, az infotainment-rendszer támogatja az Android Autót és az Apple CarPlay-t. Fontosabb viszont a munkára bírhatóság, szerencsére az elektromosság miatt nem kell kompromisszumot kötni a raktér méretében: mivel az akkumulátor a padlóba van építve, így nem csak a vezethetőséget és a stabilitást javítja, de egy köbcentivel sem csökken a belsőégésű motorokkal szerelt változatokban lévő (méretváltozattól függően) 4,6, 5,3 és 6,1 m
3-es doboz térfogata. A terhelhetőség viszont valamivel kisebb, 1275 kg, de ez így is kategóriaelsőnek számít a Toyota elmondása szerint - feltehetően az elektromos haszongépjárművek szegmensében. Kétféle akkumulátorral és felszereltségi szinttel érkezik Norvégiába a Proace Electric: egy 50 és egy 75 kWh-s egység választható WLTP szerinti 230 és 330 km-es hatótávval, illetve Comfort és Comfort Plus csomaggal (utóbbihoz jár a navigáció, a kulcsnélküli nyitás és a színre fújt lökhárítók). A kisebb erőforrással szerelt változat 30, a nagyobbal szerelt 45 perc alatt tölthető 80%-os szintre egy 100 kW-os töltést adó DC töltőállomáson, aki pedig otthon vagy a telephelyen szeretné energiával megpakolni az aksit, az az alapáras 7,4 kW-os töltő helyett kérhet egy 11 kW-osat is. Akármelyik konfigurációt is választja a leendő tulaj, a teljesítmény 136 LE, a maximális forgatónyomaték pedig 260 Nm, míg a végsebesség 130 km/h-ra korlátozott.