Íme, már valósággá is vált a TOGG első autója, ezt fogják majd 2022-től forgalmazni (Fotó: Daily Sabah)
Törökország már szerelt össze pár autót, mire az előző évtized derekán rájöttek, hogy akár tervezhetnének is maguknak néhány négykerekűt. Erdoğan 2017-ben jelentette be, hogy lesz török autó, 2018-ban már meg is alakult a cég, 2019-ben pedig rögtön két prototípussal is előrukkolt a TOGG, teljes nevén a Türkiye'nin Otomobili Girişim Grubu A.Ş.
Mi is írtunk már róluk a prototípusok kapcsán, még 2019-ben. Az egyik bemutatott gép egy középkategóriás SUV, a másik pedig egy azonos platformra épülő szedán volt, mindkettő kizárólag elektromos hajtáslánccal és 300 vagy 500 kilométeres hatótávval. Idén újabb mérföldkőhöz érkezett a cég, elkezdték építeni az összeszerelőüzemet és befejezték az első kész, sorozatgyártásra érett előszériás SUV-t is.
A Bursához közeli Gemlik városában épülő üzem már jövő év elején elkészül, a török elektromos SUV-k pedig azonnal el is kezdenek legördülni a gyártósorokról. A járműhöz felhasznált alkatrészek háromnegyede az országon belülről érkezik, a maradék pedig Európából és Ázsiából. Ezzel nem csak a költségeken - és ezáltal a vételáron - tudnak faragni, de a török piacot is tovább erősítik. Dizájn terén viszont az olaszokra hagyatkoztak, a prototípusok küllemét a Pininfarina tervezte meg.
A gyártó hivatalos Twitter fiókja a gyártásról tett közzé egy érdekes montázst (Fotó: Twitter.com/Türkiye'nin Otomobili)
Az SUV és a szedán alapváltozata is egyetlen, a hátsó tengelyen elhelyezett, kereken 200 lóerős villanymotorral készül majd, de a több erőt követelőknek sem kell csüggedni. Lesz ugyanis összkerekes változat is, ahol ugyanezen hátsó hajtás mellé egy erősebb motor kerül az első tengelyre, hogy a kombinált teljesítmény 400 lóerőre nőhessen. Az akkucsomagok méretéről még nem számoltak be a törökök, de annyit már tudunk, hogy alapesetben is 300 kilométeres, de felárért nagyobb, 500 kilométeres hatótávot és 30 perc alatt 80 százalékra történő villámtöltést is ígérnek.
A szedán változatból még mindig csak a prototípus képeivel szolgálhatunk, de mivel az SUV sem változott túl sokat, ezért valószínűleg a négyajtós változat is hasonló lesz a képen látható autóhoz
Ha jó áron kínálják, még akár siker is lehet a törökök kísérlete, főleg ezzel a meggyőző olasz dizájnnal. Ti mit gondoltok, vajon pár év múlva a TOGG villanyautók megszokott elemei lesznek az utcaképnek, vagy bukás lesz a projekt?
Ha a Qorosból indulok ki, akkor nem sok jót jósolnék. Semmiből készíteni egy új márkát nem egyszerű.
Érdekes a Törökök hozzáállása az autógyártáshoz. Tudtommal csak olyan gyártót engedtek be, akikkel közösen fejleszthettek. Valószínűleg ezt a tudást próbálják átültetni. Az elektromos autózás jövőképe elég erős és az EU-s szabályok is a zero emissziós autókat támogatják. Ha beindulna az üzlet, akkor a többi gyártót kiszorítanák a hazájukból? Persze pl. a Renualt, Fiat, Ford más ligában játszanak.