A KwikFit kutatása jelentős visszaesést talált a villanyautót venni tervezők számában
A közelmúltban
írtunk róla, hogy Rishi Sunak brit miniszterelnök módosította az elődje, Boris Johnson által életbe léptetett tervet, ami 2030-tól megtiltotta volna a belsőégésű motort használó új autók értékesítését a szigetországban. Ez az évszázad közepéig szóló Net Zero ("nettó nulla") klímavédelmi program része, amit Sunak továbbra is el szeretne érni, de reálisabbnak tartja, hogy a hagyományos meghajtású autók inkább 2035-ig maradhassanak forgalomban, így enyhített a szabályozáson.
A legtöbb autógyártó valószínűleg nem fogja módosítani elektromos átállásuk dátumát a brit kormány döntésének hatására
Az Egyesült Királyságban kiterjedt szervizhálózattal rendelkező KwikFit felmérette az Opinium piackutató szervezettel a bejelentés hatását. Korábban is nyomon követték, a 2030-as céldátum ismeretében mennyien terveztek elektromos vagy hibrid autóra váltani következő vásárlásuk alkalmával. A megkérdezettek között évről évre növekedett ez az arány: 2020-ban még csak 33% tervezte úgy, hogy legközelebb alternatív meghajtású járművet vásárol, 2023-ra ez már 42%-ra nőtt. Sunak bejelentése után viszont újra elvégezték a felmérést, és a hangulatváltozás egyértelműen tetten érhető: rögtön visszaesett 38%-ra a zöldrendszámos autót fontolgatók száma. A reprezentatív minta 2000 személyből állt, így amennyiben ezt megalapozottan kivetíthetjük a teljes brit lakosságra, akkor a 4 százalékpontos visszaesés akár azt is jelentheti, hogy a következő években kétmillióval kevesebb hibrid vagy villanyautó talál majd gazdára.
Az elektromos autók eladásai komoly mértékben csökkenhetnek az Egyesült Királyságban, ha reprezentatív a KwikFit kutatása
Ezzel párhuzamosan nőtt azok aránya, akik benzines vagy dízel autót szeretnének venni a közeljövőben: 34%-ról 36%-ra. Ezt a növekményt szintén közvetlenül Sunak bejelentése után mérték. A megkérdezettek 46%-a 2035-ig egyáltalán nem szeretne elektromos vagy hibrid autót venni, míg 43%-uk a tiltás után is inkább hagyományos meghajtású modelleket vásárolna, használtként. Ugyanakkor arról is érdeklődtek a kutatást végzők, van-e konkrét hatása a 2030-as céldátum 2035-re való halasztásának, a válaszadók 44%-a viszont szerint nem igazán, mert 2030-ra egyébként is számos autómárka leállítja a hagyományos meghajtású modellek gyártását. A megkérdezettek majdnem fele ezzel párhuzamosan úgy gondolja, hogy a módosítás miatt nehezebb lesz teljesíteni a Net Zeróban vállaltakat.