Hajthatja bármi, épp csak vízzel nem megy még
A Volkswagen Golf a piac egyetlen modellje, amit akár ötféle hajtással megkaphatunk
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Lehet benzines, dízel, hibrid, elektromos és CNG hajtású is. Mi az? A tavaly 40 éves VW Golf Év Autója díjas hetedik generációja a dzsóker.
Ez egy hetes Golf, mi benne a kunszt? Ha elmegy egy mellettünk, akkor akár ötféle eltérő jellegű gépészet is lehet az orrában, lehet tippelni mi hajtja
A jolly (dzsolli) mókás embert, a joker (dzsóker) angol szó pedig tréfamestert jelent, a jolly joker így együtt vidám tréfamestert, mókamestert jelöl. Jelentősége, hogy bármelyik lapot lehet vele helyettesíteni, ezért nagyon fontos lap a játszmákban - áll a Wikipédia vonatkozó szócikkében. Nos, a Volkswagen Golfról utoljára jutna eszünkbe a tréfa és játékosság, úgyhogy jobb lenne talán a svájci bicskához hasonlítani. Ebben a cikkben nem arról lesz szó, hogy milyen autó, hogy drága-e, hogy van vagy nincs nála jobb. Ha ezeket az érzelmi szállal is átszőtt kérdéseket most félretesszük, akkor tudunk a Golfnak arra a tulajdonsáságra fókuszálni, amiben tényleg egyedülálló. Rajta kívül nem ismerünk másik autót, amit ötféle hajtásrendszerrel árulnának.
A jobb hátsó kis felirat árulja el, hogy TSI, TDI, vagy TGI. A villanyos változatok külsejükben is eltérnek a csak robbanómotorosoktól
Nem ötféle motorral, nem öt teljesítményszinten, nem is öt kivitelben választható, hanem öt különböző, működésüket tekintve teljesen eltérő hajtáslánc is lehet a Golf alatt. Felejtsük el a karosszériavariánsokat, nem számít az sem hány kereket hajt, még a váltómű sem. Ha a nem éppen szegényes kínálatot leredukáltuk, akkor is marad öt variáns, nevesen a benzines, a dízel, a földgázzal (CNG) hajtott, a hibrid és a teljesen elektromos. Ezt ma senki nem tudja utánacsinálni. Persze, mi is tudjuk, hogy az almát a körtéhez kár hasonlítani, de mégis, kínálkozik a lehetőség.
A GTE-t egyfajta sportos és spórolós alternatívának szánja a gyár, az e-Golf viszont igazi villanyautó, Golfba ültetve. Kívülről egyformák
Változat | Golf 1.2 TSI | Golf 1.6 TDI | Golf TGI | Golf GTE | e-Golf |
Hengerűrtartalom [cm3] | 1197 | 1598 | 1395 | villanymotor | |
Hengerek/szelepek száma | 4/16 | - | |||
Váltófajta/-fokozat | kézi/5 | kézi/6 | DSG automata/6 | egyfokozatú hajtómű | |
Teljesítmény [LE (1/min)] | 85 (4300-5300) | 90 (2750-4800) | 110 (4800-6000) | 204 | 115 (3000-12000) |
Nyomaték [Nm (1/min)] | 160 (1400-3500) | 230 (1400-2700) | 200 (1500-3500) | 350 | 270 (0-3000) |
Gyorsulás 0-100 km/h | 11,9 | 10,6 | 7,6 | 10,4 | |
Végsebesség [km/h] | 179 | 185 | 194 | 217 | 140 |
Fogyasztás - város/városon kívül/vegyes [l/100 km] | 6,1/4,2/4,9 | 4,6/3,3/3,8 | 6,8/4,4/5,3 | -/-/1,7 | -/-/12,7 kWh |
CO2-kibocsátás [g/km] | 113 | 98 | 92-124 | 39 | 0 (helyi emisszió) |
Menetkész tömeg [kg] | 1205 | 1280 | 1382 | 1599 | 1585 |
Az ülés formáján és a kárpit, illetve burkolatszíneken kívül keresni kell az eltérést. Segítünk; a műszerfal és a fokozatválasztó-kar (meg egy apró plakett) árulja el, miben ülünk. Balra a benzines, jobbra az elektromos
Rögtön adódik némi magyarázni való. A csakis és kizárólag villanymotorral hajtott e-Golf esetében értelemszerűen sem a hengerűrtartalom, sem henger- és szelepszám mezőbe nem tudtam beírni a szokásos adatokat. Meg aztán a fogyasztás, a megadott értékekhez egy literben kifejezett adat tartozna, de ha egyszer ez e-Golf kilowattórát fogyaszt, akkor azt kell feltüntessem. Az elektromos autók előretörésével ki kell dolgoznunk valami módszert, amivel összevethetőek lesznek a robbanómotorosokkal. A Golf esetében ráadásul - mint azt az e-Golf tesztjében kifejtettem - az elektromos meghajtástól az autó alapértékei változatlanok. A Volkswagen ugyanis azt a stratégiát választotta, hogy alternatív hajtású modelljei nem különülnek el az alap kínálattól, hanem azt inkább kiegészítik. A táblázatban az ötféle hajtásmód elérhető alapváltozatai szerepelnek. Benzinesből és dízelből persze van egy csomó erősebb változat 220, illetve 184 lóig, de a többi háromféle üzem jelenleg egyféle teljesítményszinten létezik.
Három benzines. Balra a sima 1,4 TSI, középen a CNG üzemhez alakított TGI, jobbra meg a GTE, villanymotorral kombinálva
Bár a dízelek és a benzinesek műszakilag kevés izgalommal szolgálnak, belőlük fogy tízezerszámra. A kínálat legújabb darabja a GTE, ami plug-in, tehát hálózatról is tölthető hibrid. Ereje 204 lóerő, ezzel épp illik a 220 lóerős GTI alá a kínálatba, ahol eddig lyuk tátongott a hot hatch verzió és a polgári, 150 lovas 1.4-es benzines között. A GTE-ben is ugyanaz az 1.4-es dolgozik, de hozzá társul még egy önmagában 102 lóerős elektromotor is. Ketten együtt egy 350 Nm nyomatékú, összesen 204 lóerős rendszerteljesítményű és akár igen takarékos hajtásláncot adnak. Az eredmény 222 km/h végsebesség, 7,6 másodperces gyorsulás és ha ezeket nem forszírozzuk, akkor akár 1,7 liter benzinnel is beérheti száz kilométeren. A GTE akkumulátora 8,7 kWh kapacitású, a gyár által megadott 12,4 kWh villanyfogyasztással számolva akár 70 kilométeres tisztán elektromos hatótávra is képes lehetne.
Mi a különbség? Nagyjából ég és föld. A kerregő TDI-ből átülve az e-Golf villanymotorja a csend egy másik dimenzióját mutatja meg
A gyár 50 kilométert garantál, amivel a napi ingázást benzinégetés nélkül is simán letudhatjuk. Ha meg végre kiszabadulunk a városból, akkor begyújthatjuk a rakétákat és kihasználhatjuk a teljes erejét. Már tavaly óta lehet kapni és már hazai ára is van: 11,738 millió forinttól indul. Nem olcsó; drágább még az e-Golfnál is, milliókkal többe kerül az erősebb GTI-nél, de nem velük kell versenyeznie, hanem például a Toyota Prius Plug-innel. Annál olcsóbb jó 700 ezerrel, ráadásul úgy, hogy nagyobb az akkukapacitása és dupla a hatótávja.
A könnyű, de erős platformnak hála, a tűtől a repülőig bármit tudnak az MQB alapra építeni. Sőt, egy kasztnin belül is rugalmasan alakítható az erőátvitel
A földgáz (CNG) üzemre optimalizált TGI változat árusítását egyelőre nem tervezi a forgalmazó Porsche Hungária. Nem csoda, hiszen ma alig öt darab nyilvános CNG-kút van az országban és két budapesti kúttal, meg a Főgáz - csak a BKK-t és más közületeket kiszolgáló tavaly átadott - kútjával nem lehet forradalmat csinálni. LPG, azaz autógázzal hajtható kivitelt nem kínál a VW, de biztos van, aki nem tartott a TSI benzinesek kenésrendszerének a megbolygatásától, így simán futhat már itthon ilyen egyedi átépítésű hetes Golf is. Egy biztos, a gyár által kínált ötféle hajtásverzióval ma csak a Golf dicsekedhet.
Meg se próbáld vele megértetni.
Sajnos sérült.
Kezdjük az elején. Ahogy a cikk írója is elmondta, legalább megadják a lehetőséget. Ha én egy hybrid golfot akarok venni, megvan rá a lehetőségem. Ha tiszta elektromosat, azt is megvehetem.
Elmondhatjuk róla, hogy egy tucatautó, de azok közül az egyik legjobb. Még hogy nem kiemelkedő.
2013-ban az év autójának választották a VII-es golfot. Ez még nem is olyan nagy szám, ugye? A nagy elismerés inkább az, hogy japánban is az lett (jó nagy fölénnyel), ahol már 34 éve mindíg csak hazai modell nyerte el ezt a címet.
Amúgy lemerném fogadni, hogy a Japán autókért rajongsz. Ebből az egy hozzászólásodból nekem ez jött le.
„Ezt ma senki nem tudja utánacsinálni.”
Ezen jót röhögtem!
A nem tudja és a nem akarja, mert értelmetlen között elég nagy a különbség.
A Golf egy tucat autó és azok közül sem kiemelkedő, sőt.
Elvitathatatlan erénye, hogy a minőségi hatást nagyon jól hozza, ellentétben az igazi minőséggel. 🙂
iGAZODJ!