Ne tévesszen meg senkit a kép. Vérbeli városi miniautó a villanyhajtású Citigo, ám zsúfolt hágai utcák helyett levittem a tengerparta is a fotók kedvéért
Nehezen veszem rá magam, hogy a Citigo nevének leírásakor odabiggyesszek még egy e betűt is a végére. Pedig hivatalosan ez a neve, csak épp a villanyhajtásra utaló e-betűcske egy felső indexbe kerül. Valahogy így: Citigo
e. Na, és persze még jön utána az iV megnevezés is, amit már a
Superbnél ugye leírtam, hogy a részben vagy teljesen villanyhajtású Skodák ismérve lesz. Szóval én mostantól többnyire csak villanyos Citigo néven fogom említeni, ha megengeditek nekem és ha nem szeretnétek, hogy tikkeljek az idegtől, a folytonos felső indexelés miatt. Köszönöm! Térjünk hát át a lényegre!
Épp csak egy hangyányt hosszabb 3,5 méternél
Márpedig a lényeg az, hogy a villanyos Citigo jelenleg a hazai piac legolcsóbb villanyautója, ráadásul nem is picivel kedvezőbb az ára a konkurenseknél, főleg az állami kedvezménnyel együtt. Kész felüdülés egyébként egy ilyen kis városi cirkáló a szörnyen nagy behemótok után, amelyek ugyan szintén villanyhajtásúak, de valójában semmi keresnivalójuk a városokban. Az elektronokkal hajtott Citigo viszont ott van igazán elemében. A vérbeli városlakóknak egy ilyen masina az ideális közlekedési eszköz, amennyiben ignorálnák a tömegközlekedést a bringázást, vagy netán a rollerezést.
Nem csak itthon a legolcsóbb villanyautó. Lényegében minden idők legolcsóbb teljes értékű villanyautója, ráadásként tisztességes hatótávval
A villanyhajtáshoz egy picit módosított kasztni is jár. Persze itt nem nagy változásokra kell gondolni. a Citigo ugye a nemrégiben szintén nagyobb akkumulátorra váltott és olcsósított VW e-up! Skoda emblémás változata, de azért a márkára jellemző stílusjegyekkel. Fontos megemlíteni, hogy a Citigo
e kizárólag ötajtós karosszériával rendelhető, ami örömhír a hátsó utasok számára.
Az első lökhárítót aerodinamikailag optimalizálták, hogy még takarékosabb legyen a miniautó. A fényszórók közötti hűtőmaszk is egy zárt díszbetétté változott, amit persze a karosszéria színére fényeznek.
Hátul viszont nincs változás, ugyanakkor megjelent egy olyan szín is a palettán, amely kizárólag az elektromos Citigóhoz választható, mégpedig a „kivizöld”. Mellette természetesen szerepel a palettán még három metál szín a kék, a fekete és az ezüst, valamint további három nem metál fényezés, a fehér, a vörös és a sárga a maguk gyári fantázianevükkel persze. Továbbá lehet még csinosítani a könnyűfém keréktárcsákkal is az autót, ugyanis rendelhetők kéttónusú, 16 colos méretűek az alapként járó 14 colos acélfelnik helyett.
Módosítottak az első lökhárítón. Hátul csak a feliratok újak
Az utastérben is a benzines Citigo köszön vissza annyi különbséggel, hogy a váltószoknya és az ülések élénkzöld varrást kaptak, illetve a műszerfal utas előtti részén látványos Citigo
e felirat kapott helyet. Egyébként pedig letisztult, mondhatni minimalista a műszerfal dizájnja, de ennél nem is kell jobban cifrázni, a városi autókban jellemzően amúgy is kevesebb időt töltenek az utasok, ezért a célszerűség mindenképp megelőzi a szokatlan dizájnmegoldásokat a fontossági sorrendben. Az irányváltó karja egyébként bőrborítású, míg a magasabb felszereltségi szint esetén a kézifék karja is bőrburkolatú. Továbbá ezen a szinten már krómdíszek sora és multifunkciós bőrkormány is jár.
Zöld varrás dobja fel a hangulatot
Csupán egyetlen litert csökkent a csomagtér űrmérete
Nézzük az autó lelkét, a 61 kilowattos villanymotort, ami 212 Nm forgatónyomatékot ad. Ha lóerőkre akarnám lefordítani, akkor ez 82 pacit jelent. Habár az akkupakk miatt nehezebb a járgány, mint a benzines, ennek a 61 kilowattnak sincs túl nehéz dolga az 1,2 tonnás tömeggel. Nem lesz tőle versenyautó a Citigo, de így is szinte mindenkit legyorsul a városban lámpától lámpáig. Papíron egyébként 14,3 másodperc a 0-100-as sprintideje, legalábbis Eco módban, amiben én is használtam a menetpróba során. Ekkor azonban csak 50 kilowattot használ az erejéből és maximum 167 Nm nyomatékot, valamint a végsebessége is 120 km/h.
Választható még az Eco+, illetve a Normal mód is. Előbbinél 40 kilowatt a teljesítmény és 133 Nm a forgatónyomaték, 95 km/h végsebesség és deaktivált légkondi mellett. Így tudja az autó a 260 kilométeres hatótávot, ám a sima Eco módban is 225 kilométert írt ki a fedélzeti rendszer és fűtéssel az első 15 kilométer után még mindig 215 kilométernyi energiája maradt.
Normal módban a leggyorsabb az autó, hiszen 12,3 másodperc alatt százon van, a végsebessége pedig 130 km/h, ám a gyáriak megadták a 60-100 km/h gyorsulását is, ami 7,3 másodperc. Ugyanakkor szerintem továbbra is fontosabb a 0-50 km/h, vagy 0-70 km/h, hiszen városban ilyen sprinteket tolunk a legtöbbször. Stopperrel nem mértem az időt, de a forgalom ritmusát én diktáltam még Eco módban is.
Városban simán diktálja a forgalom ritmusát
A villany-Citigo 168 cellából álló akksija 36,8 kWh-s, amelyből 32,3 a valóban használható. Kompakt méreteinek köszönhetően (1,1*1,7 méter, illetve 30 cm magasság) nem foglal túl sok helyet, így a csomagtér mérete is csupán egyetlen literrel csökkent, tehát 250 literes. Az akksi töltése 40 kWh-s DC villámtöltővel egy órát vesz igénybe, amennyiben a 80 százalékos töltöttséggel is megelégszik a sofőr. 7,2 kWh-s fali töltőről, szintén 80 százalékra 4 órát és 15 percet kell szánni, míg a 2,3 kWh-s, hagyományos háztartási dugaszoló aljzatos töltővel 12 óra és 43 perc alatt érhető el a 80 %-os töltöttség.
Leggyorsabb esetben egy óra alatt 80 százalékosra tölthető
Összességében kellemes benyomást tett rám a villany Citigo. Gyors, fordulékony, tehát könnyű vele manőverezni és parkolni. Hátul ülni városi távokon felnőtteknek sem kínázás és a csomagtér is elég, ha nem sódert szállítunk egy építkezésre. Mindezt kényelmes rugózással és tűpontos kormányzással spékelték meg, szóval kimondottan élvezetes a városban cirkálni vele.
A hab a tortán az ár. Még mindig drága, ha az autó méreteit és felhasználási területét nézzük, viszont, ha a közvetlen konkurenciával hasonlítjuk össze, akkor szinte féláron adják a villany Citigót.
Az Ambition felszereltségű alapváltozat is ad már többek között légkondicionálót, DAB rádióvevőt, Bluetooth kihangosítót, sávtartót, valamint az elektromos első ablakok és a távirányítós központi zár mellett 10 A-s hálózati töltőt, illetve Type2-es töltőkábelt 6 549 390 forintért, ami az állami kedvezménnyel 5 274 018 forintra csökken. A még gazdagabb felszereltségű Style változat alapára pedig 6 958 330 forint, ami a maximum 1,5 millió forintos állami kedvezménnyel szintén az ötmilliós tartományra csökken. Így pedig tényleg verhetetlen ajánlat a kategóriájában.
Felgyorsíthatja az elektromobilitás terjedését