Ha valódi autós üldözés kell, a Ronin a te filmed!
Nem az autóké a főszerep, de mégis - 20 éves a Ronin!
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Befutott színészek, magas költségvetés, profi pilóták. A Ronin nem is autós filmnek indul, mégis minden idők legkomolyabb üldözéseit láthatjuk benne, és idén 20. évfordulóját ünnepelhetjük.
A ’90-es évek vége nem csak remek autókat adott a nagyvilágnak, de az autós filmek is jó idejüket élték ekkor. A scripteket még nem úgy vázolták fel, hogy mi az, amit a számítógép mögött ülve meg tudnak rajzolni, és kínosan érezte magát a rendező, ha valamin utólag kellett kicsit alakítani.
A Ronin is tipikusan olyan, mint a Taxi; színtiszta autós élmény egy csöppet több realitással.
A sztori maga talán nem is annyira lényeges, mint a film egyes jelenetei, a történetet nem is lehetett volna folytatni, vélhetően ezért is nem készült újabb epizód.
A szereplőket nem ismerjük meg túlzottan - még a teljes nevüket sem tudjuk - ellenben pontosan látjuk, kinek mi lesz a szerepe.
Onnantól lesz egyértelmű, hogy mi is a célja a filmnek, amikor először hozzák szóba az Audi S8-at. Pontosan jól tudja az összesodort banda pilótája, hogy mi is kell a társaságnak, hisz a V8-as Audival hamar képesek elhagyni a helyszínt, nem mellesleg pedig pont elég agilis ahhoz, hogy a városban is boldoguljanak vele. Nem csak úgy érkezik egy autó, bár a többi megjelenő modell nem kap ekkora hangsúlyt a film során. Az első autós üldözéstől kezdve, ami Nizzában és környékén játszódik, azt várjuk, mikor jön még autós üldözés, mert ami előtte és utána van, az nem épp izgalmas. Nem a monológok miatt érdekes a Ronin, hanem attól, hogy minden jelenet egész hiteles. A rendező nem alkalmazott utólagos technikát, vagy CGI-t, egy-két jelenetnél vehető észre apró csalás.
Ezekért egy utólagos kommentárral ellátott kiadásban John Frankenheimer még elnézést is kért.
Ilyen például, amikor a két főszereplőt belső kamerás felvételen láthatjuk, ez az egyetlen olyan jelenet a filmben, amit green boxban vettek fel.Minden autós üldözés valódi, a nizzai ráadásul több mint hét perc tömény benzinégetés, autózúzás és küzdelem a forgalommal, meg a szűk utcákkal.
Az autók között itt kap először és utoljára nagy jelenetet az S8, egy vélhetően V6-os XM-et kell levadásznia a hegyi szerpentinen, majd le a domboldalon az erdőn keresztül. Eközben Jean Reno és Robert De Niro egy 6,9-es Mercedes-Benz 450 SEL-lel kergeti a Peugeot 605-ösöket. Itt láthatunk egy furcsa utólagos megoldást, amire értelmes magyarázatot nem találni, de a farolásos kiállás műfüstje elég idegenül hat az egész filmre való tekintettel. Az üldözések azért is lehettek ennyire tempósak, mert fahrtautóknak is hasonlóakat választottak, azokat gondosan átalakították.A második nagy üldözésnél, a párizsi jelenetnél például használtak Porsche 911-et, de volt egy átalakított Mercedes 500E-is, melyre utánfutóként kötötték a Peugeot 406-ost. A párizsi jelenet szintén több mint 7 perc, és több részlete is rendkívül érdekes, hisz egészen idáig nem gondoljuk, hogy a csapat vezérének, Natascha McElhone-nak több is jut az autózásból. Egy elég véres jelenet után kerül először egy Safrane volánja mögé, majd a záró üldözésben az M5 pilótája lesz. Már csak azért is érdekes, hogy egy ilyen nagyágyút, és egy Peugeot 406-ot eresztenek össze, ám a jelenet annak ellenére, hogy hosszú, borzalmasan izgalmas. Az is tökéletesen kiderül belőle, hogy De Niro fa arca tökéletes mondjuk egy pisztoly mögött, de volán mögé nem igazán való.
A forgatáshoz vagy ötféle E34-es ötöst használtak, miközben olyan bakikat követtek el, amit egy autóőrült azonnal kiszúr.
Ilyen, amikor a félig kész felüljárón Jean Reno kilövi a kerekét, és a közeli felvételen nem az egyébként az autón lévő, rendkívül látványos és ritka Style 20-as felnit látjuk, hanem egy hagyományosabb, persze modellhű pókhálós Style 5-öt. Ennek ellenére is megunhatatlan maga a jelenet, hisz mindkét autót profi pilóták terelgették, igazán látványosan. A forgatáson 300 kaszkadőr dolgozott, a száguldozás sokszor hosszú snittekből állt, a rengeteg kikerült autó mindegyikében profi pilóták ültek.A Ronin rendkívül izgalmas, ám a film címe mindaddig értelmetlen, amíg De Niro sérülését el nem látják, majd a kis makettfigurákat gyártó Jean-Pierre el nem meséli a 47 Ronin történetét. A szereplők mind profi bérgyilkosok, testőrök, akiket a szolgálat után összesodort az élet. A figurás rész önmagában is érdekes, a rendező, John Frankenheimer maga is űzi a hobbit, így egy csöppet magát is sikerült belevonni a filmbe. A Ronin így 20 év után is rendkívül izgalmas, ám nem épp egy könnyed esti mozi.
A hosszú monológokat, párbeszédeket nélkülöző akciófilm leginkább azoknak ajánlott, akik a színtiszta autós filmekben szeretik csemegézni az érdekességeket.
Mindig jókat nevetek, amikor amerikai színész francia autó volánja mögé kényszerül egy Franciaországban forgatott filmben. De Niro (és Tommy Lee Jones) a Vérmesékben is „franciáznak” egy kicsit, biztos gondolták magukban, hogy „Mik ezek a vackok? Oh my goodness!” 🙂
Jah mert az amerikai kocsik annyira jók, és annyira etalonnak tekinthetők mind megbízhatóságra, mind minőségre, hogy attól feljebb már maximum csak a németeket lehet említeni… Oh my goodness, megint kár volt megszólalnod.
Gondolom, a kínai kocsikról is ilyen feltűnő magabiztossággal tudsz ugatni előítéletekre támaszkodva, mint ahogy a zömében német és olasz dízelekkel szerelt, Európában forgalmazott amerikaiakról, amik ráadásul viszonylag ritkák is. Ebből aztán marhára kiderül, mennyire jó vagy nem jó egy USA-autó 🙂 Teljesen agyadra ment a hülyeség – de nem baj, engem az vigasztal, hogy Milán haverod már észhez tért. Követned kéne a példáját, eszetlenke 🙂
Na neked előítéleteken kívül más sincs a tarsolyodban…
Figyu, ha valaki hosszú-hosszú éveken, akár évtizedeken át kétes minőségű termékekkel nyomul, akkor természetes, hogy az emberben kialakul egy kockázatkerülő reakció. Miért kéne megbíznom a gyártójában, amikor egy csomó tulaj életét keserítette meg? Én nem akarok beállni a sorba, nem akarok százezreket, milliókat kockára tenni azért, hogy utána járjak a mendemondák valóságtartalmának. Lehet, hogy ez felétek tök természetes dolog(úgy tűnik, Zöldikéék felé is), mert szeretitek a kemény munkával megszerzett pénzt az ablakon kidobálni, de ne akard már ezt a mentalitást ráerőltetni másokra is… Járj nyugodtan ingoványos talajon, ha jól esik, de ne kábíts már minket azzal, hogy mi is nyugodtan menjünk utánad 🙂
Számomra ez a film az egyik etalon. Sértő a Taxival együtt emlegetni.
Teljesen egyetértek, a Ronin kaviár, a Taxi max. Hot-Dog
Eddig kétszer is csináltam magamnak autós üldözéses listát, ez a film mindkettőn ezüst érmes lett, valahogy sosem éreztem úgy hogy ez a legjobb autós üldözés, pedig ott van a szeren rendesen.
„300 kaszkadőr”? Statisztából se kevés annyi… 🙂
Bármelyik Cobra 11-epizódban komolyabb és látványosabb autós üldözések és zúzások vannak, mint ebben, ne röhögtess már… Bár a Ronin amerikai produkció, de tudnak ők ennél sokkal jobbat is. Pl. a Bad Boys-filmek üldözései:
https://www.youtube.com/watch?v=v9Cq9nThaNs
https://www.youtube.com/watch?v=2mrPXPI9zA8
Neked melyik tetszett legjobban?
A Bullit?
Az első listában 10 modern film került be, így a Bullit nem játszhatott. Speciel a Bullit az amelyik ma is megállja a helyét (talán a francia kapcsolat még), de azért illúzióromboló amikor lerepülő dísztárcsával és a jelent felgyorsításával akarnak sebességérzetet varázsolni.
http://autossagok.blog.hu/2017/04/02/a_filmtortenet_10_legemlekezetesebb_autos_uldozese
A pódiumon dominálnak a bűnös élvezetek a 80-as évekből 🙂
Az új listán még dolgozom, ez egy top 15 szabadfogású (annyi kötöttséggel hogy (továbbra is) franchise-onként egy film szerepelhet), és ott már bekerülhetett a Bullit és a Francia Kapcsolat (előbbi igen előkelő helyen), kiegyensúlyozottabb a felhozatal a dobogón is.
Mindenkeppen nezd meg az 1974-es Gone in 60 seconds cimu filmet! Vagy 500 kocsit zuznak benne ossze, egy kozel 40 perces hajszaban. Oriasi. CGI meg sehol, minden total valosagos. Az ugratos jelenet le van lassitva, a Mustang majdnem felbe torik. Jo szivvel ajanlom, qva jo 🙂
Aztan ott van a Piedone a zsaru. Egy Lambo Espadat uldoz benne Piedone egy Alfa Giulia rendorautoval. Szinten klasszikus. Huhh, mennyi jo autos jelent volt regen is.
Köszi, az olasz meló mellett ez az egyik film amelynek az autós üldözését nem tudta überelni a modern remake (pedig az új film sem tragikus).
Elfogult vagyok a Mustanggal kapcsolatban, mert nekem is van egy 429-es. Egy vadallat. A Cage-fele remake eleg hatasvadasz, de a hajsza az M5-os bomossel nekem is tetszett. Tudtad, hogy az eredetiben foszereplo H.B. Halicki a 2. resz forgatasa kozben halt meg? Szegeny, Isten nyugosztalja! Pedig az elso reszben rengeteg autot o maga adott a filmhez a sajat parkjabol. Igazi autobuzi volt. Mint mi 🙂
540i-vel üldözték a Shelby GT500-at nem M5-tel.
Koszi, akkor 540i. Akkor is fasza 🙂
A régi Delon, Belmondo filmekben voltak az igazi autósüldözések…
gab: ha olasz akkor az eredeti Olasz meló nyitójelenete: https://www.youtube.com/watch?v=cgJuVOrXv68
Mondjuk a film maga angol, de a torinói üldözés is jó lett (mai szemmel is)
Hát a 429-essel alighanem az egyik leginkább benzinvérű tulaj lehetsz itt, vagyunk itt egy páran, akik a fórumon éljük ki amit nem valósítunk meg a garázsban 🙂
Ha jól tudom Halicki eredetileg autószerelő (autómentős) volt, és pont ezért is tudott áttörőt alkotni, mert nem művészként szállt be hanem autós őrültként.
Sokat tett bele a filmbe és sokat is áldozott érte.
Az özvegy is érdekes történet.