Ha ügyesek lennénk, sokkalta olcsóbban is autózhatnánk
Kis haszon az autósnak, nagy haszon a nemzetgazdaságnak - ezt adhatná a gázüzemű közlekedés
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Vaskos, 10 fejezetből álló tanulmányban boncolta a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület a hazai gázközlekedés fejlesztésének lehetőségeit. Sokat lehetne vele spórolni.
Autómodelltől függő, de mintegy 10-40% közötti spórolást jelenthet a CNG-vel, azaz sűrített földgázzal autózás. Nem csupán az olcsóbb üzemanyagra kell gondolni, hanem arra is, hogy a gázüzemű autó bonyolult kipufogógáz-utánkezelés, a hamarosan a benzinmotoroknál is megjelenő részecskeszűrő nélkül is képes teljesíteni a mind szigorúbb emissziós normákat. Nem mellesleg zajterhelése is kisebb, mint egy hozzá közelítően takarékos dízelmotoros autó. A profitot azonban nem csak ez jelentené, hanem az is, hogy a gázüzemű autók elterjedésével és a csökkenő emisszióval a közlekedés egészségkárosító hatása is jelentősen csökkenne. „Az OECD szerint hazánkban évente közel tízezer ember, tehát egy kisebb város lakossága hal meg idő előtt a légszennyezés következtében. A gázüzemmel drasztikusan csökkenthető a környezetszennyezés, a PM és az NOx kibocsátás, valamint a közlekedés CO2 mérlege is, ami épp úgy pénzben kifejezhető, mint a külkereskedelmi mérleg javulása” – hívta fel a figyelmet Domanovszky Henrik, az Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) elnöke. Számításaik szerint akár
évi 50 milliárd forintot is hozhatna évente a gázüzemű közlekedés elterjedése a nemzetgazdaság számára.
Hogy miként jön ki a bődületes szám? Jelenleg zömében importból származik a hazai közlekedést kiszolgáló kőolaj. Közben hazánk olyan gázkészletekkel rendelkezik, amelyekkel a hazai közlekedés 20-49 százaléka is ellátható lenne - állítja a Magyar Biogáz Egyesület szakértőinek munkájával is alátámasztott, az MGKKE által készített PAN-LNG tanulmány. Ezzel tehát nem csak a környezetterhelés csökkenne, a külkereskedelmi mérleg is javulhatna. Miért is készült ez? Mert az EU 2014/94/EK irányelve értelmében a tagállamok 2016. november 18-ig be kell nyújtsák tervüket arra vonatkozóan, hogy milyen lépéseket kívánnak tenni annak a szintén meghatározott célnak érdekében, hogy 2050-re az 1990-es szinthez képest 60 százalékkal csökkentsék a közlekedés CO2 emisszióját.
Az MGKKE szerint a fenti célok elérése érdekében „robbanásszerű” változás várható a gázautózás világában. Az autógyártók mind drágábban fogják tudni az emissziós normáknak megfeleltetni dízel autóikat, ezért a CNG-s, azaz leginkább kettős üzemű benzines modellek felára a gázolajosokhoz mérten el fog tűnni. Nyilvánvaló persze, hogy komoly töltőhálózat-fejlesztésre is szükség lesz, ennek első lépéseként 2018 végéig 39 új hazai CNG-töltőállomás átadása várható, majd 2020-ra már összesen 100 CNG-töltőpontot várhatunk hazánkba, amivel már mindenki számára életképes alternatívát jelenthet majd ez az üzemanyag is.
Hihetetlen különbség van a CNG-s és az elavult EURO4-es, EURO5-ös dízel buszok között.
Kb. 3-szor hangosabb a dízelbusz, végtelenszer büdösebb és kb. végtelenszer kormosabb.
Viszont a CNG busz a motor beindításakor szokatlan módon indul.