Ha szereted a Mazdákat, ezt a válogatást látnod kell!

Egy képcsokornyi rejtett kincs a hirosimai Mazda múzeumból

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

A 2022 májusában felújított, híres hirosimai Mazda Múzeum a városba látogató közönség nagy kedvence. A 10 múzeumi zónában rengeteg autótörténelemi pillanat vár felfedezésre!

Nem titok, hogy a Mazda gazdag japán örökséggel rendelkezik. Az 1920-ban Toyo Cork Kogyo Co néven alapított (1927-től Toyo Kogyo, majd végül 1984-től Mazda néven ismertté vált) hirosimai székhelyű autóipari vállalat mintegy 102 évvel ezelőtt kezdődő történetét folyamatos innováció és sikerek fémjelezték világszerte, amit számtalan ikonikus autódizájnjának is köszönhet.

Sokan azonban nem tudják, milyen mélyre is nyúlnak vissza a Mazda gyökerei.

A Mazda hirosimai központjában található Mazda Múzeum - amely a nyilvánosság számára is elérhető - ideális helyszín arra, hogy újra átéljük ezt a kivételes, ma is élénken vibráló múltat. A Mazda Múzeum 10 különböző zónán keresztül örökíti meg ennek az egyedülálló történetnek a 100 évét, a kihívásokkal teli, innovatív technológiáktól kezdve, a díjnyertes designokon át, egészen az újgenerációs modellek tervezéséig. Az egyes zónákban tökéletesen megjelenik a Mazda kihívásokra nyitott szellemisége, miközben számtalan autóipari gyönyörűséggel találkozhatunk.
Hirdetés

1. zóna

A Mazdát Jujiro Matsuda indította útjára Japánban, Oszakában, és az egyik legkorábbi, legkülönlegesebb Mazda is hozzá köthető: a háromkerekű „teherautó”. A zóna legfontosabb látnivalói így a gyökereket jelentő veteránok. Ahogy a Type-TCS a Mazda Múzeum látogatóit fogadja, az tökéletesen összefoglalja a márka eklektikus történetét. Teljesen hazai gyártású alkatrészekből készült, 40%-kal erősebb volt elődjénél, a Type-DA-nál, és lenyűgöző, 400 kilogrammos rakomány szállítására volt képes. Később, 1938-ban a Mazda piacra dobta a Type-GA-t, és mindössze négy hónappal a második világháború végét követően újraindította a gyártást. A következő évben, 1946-ban 2430 darabos gyártási volumenével a piac élére került, nem sokkal később pedig a „Zöld Panel” becenevet kapta, a békét és biztonságot szimbolizáló zöld műszerfalának köszönhetően. A Type-GA-t 1949-ig gyártották, ma a Mazda Múzeum az utódmodelljét, a Type-GB-t állítja ki az ikonikus „Zöld Panel” színben.

2-3. zóna

A 20. század közepén a Mazda a személyautók felé fordította figyelmét. A könnyű hatchback modellektől a luxuslimuzinokig, az autók változatosan színes kínálata kezdett megjelenni szerte a világon. A zónák legfontosabb látnivalói emiatt a Mazda legklasszikusabb és legismertebb modelljei közé tartozó a Cosmo Sport, Savanna és Cosmo AP. Figyelemre méltó, hogy a Cosmo AP az elsők között volt elérhető piros színben, ami ritkaságnak számított a 20. század közepén, mivel a csúcskategóriás autókat jellemzően fekete, fehér vagy ezüst színben gyártották. Ezzel a nem szokványos megközelítéssel kezdődött a Mazda egyedülálló kapcsolata a színekkel, ami ma is a márka egyik különleges védjegye. A Cosmo Sport szintén ritkaságszámba megy, mivel a hozzávetőleg összesen 1200 darabból mintegy 480 még ma is az utakat rója.
Hirdetés

4. zóna

Szellemiségével a Mazda számos világversenyen bizonyította már, hogy kifejezetten keresi az újabb és újabb kihívásokat, beleértve többek közt a Le Mans-t és az IMSA-t is. Indítsa be a motorokat. Ebben a zónában az egyik legszembeötlőbb installáció a Mazda 787B, amely a brutális Le Mans-i 24 órás versenyen győzedelmeskedett. A múzeum a 787B-t egy bokszutcában mutatja be, ahol a látogatók szemtanúi lehetnek az állóképességi verseny leghíresebb pillanatainak. 1991-ben Johnny Herbert, Volker Weidler és Bertrand Gachot történelmi győzelemig vitte a Mazdaspeed csapatát.

5-6. zóna

A Mazda kihívásokat kereső szellemisége a '80-as és a '90-es éveket bemutató 5–6. zónában is megmutatkozik a gyártó offenzívabb versenypolitikájával. Az 5-ös zónában látható a Mazda első és egyetlen V12-es motorja, amelynek lökettérfogata 4000 cm³ volt, és az 1980-as évek végétől egészen 1992-ig fejlesztették. A fejlesztőcsapat két V6-os motor összekapcsolásával a világ legjobb motorját akarta megépíteni. A V12-es motort soha nem hozták forgalomba, de a Mazda versenyszelleme tovább élt egyedi motorterveiben, beleértve a háromrotoros bolygódugattyús motort és a Miller-ciklusú V6-os motort.
Hirdetés

7. zóna

Ezzel érkezünk meg a jelenbe! A Mazda CX-5, a Mazda6 és az MX-5 a Mazda új korszakát képviselik, a korszakalkotó Skyactiv technológiával és az egyedi Kodo formavilággal. A 2012-ben megjelent Mazda CX-5 SUV volt az első modell, amely bemutatta a Mazda új „Kodo: A mozgás lelke” designtémáját. A legenda szerint az autó karcsú, sportos sziluettjét egy prédájára lecsapni készülő, ugrásra kész gepárd ihlette, az előremutató dizájnhoz pedig csak az innovatív Skyactiv technológia párosulhatott, ami a gyártó szerint egyszerre maximalizálja a vezetési teljesítményt és a hatékonyságot.

8-9. zóna

A zseniális autómodellek kompromisszumok nélküli biztonsági előírások szerint működnek. Lenyűgöző installációk sora látható itt, valamint lehetőség nyílik rá, hogy valós időben tekintsük meg, hogyan készülnek a Mazda autói. A rutin biztonsági tesztelés megtekintése során megsérült Mazda CX-30 a Mazda múzeumlátogatás egyik legikonikusabb pillanata. Miközben szemtanúi lehetünk annak, ahogy az autó eleje jelentős sérüléseket szenved, a pilótafülke és a belső tér továbbra is megfelelően védett marad. A 9-es zónában, az Ujina gyárban továbbá át lehet sétálni a Mazda gyártósora felett, ahol naponta 1000 autó készül, melyek elkészítése egyenként körülbelül 15 óra precíz munkát igényel.

10. zóna

A 10-es zónán át a következő századra tekintve ismerhetjük meg a Mazda merész, jövőbiztos stratégiáját, illetve egyedi Kodo dizájnterveit, beleértve a kerékpárt, a kanapét és a látványos Goshintai szobrot. A Mazda Vision Coupé és az RX-Vision lehengerlő, elegáns külseje és izgalmas természete tökéletes végpontot kínál a Mazda Múzeum utolsó, 10-es zónájában. Mindegyik autót egy profi agyagmodellező szakember összetett készségeinek alkalmazásával keltették életre, akik tudásukat felhasználva az ötleteket életnagyságú modellekké alakították, hogy aztán később koncepcióautók váljanak belőlük. A két koncepcióautó mellett a Mazda LM55 Vision Gran Turismo áll, amely a Gran Turismo versenyjátékban elérhető autó életnagyságú modellje. Az autó a Mazda Kodo tervezési filozófiáját ötvözi a Le Mans-győztes Mazda 787B megjelenésével.
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Hozzászólások

  • 2023.03.03. at 17:33
    Permalink

    Hasznos infó, köszi! ha valaha arra járok biztos rajta lesz a bakancslistámon. Aki Németországban jár, érdemes elnézni a Mazda Múzeumba (Augsburg környékén), amelyet egy lelkes Mazda kereskedő üzemeltet, aki már akkor is gyűjtött autókat mielőtt az menő volt 🙂
    És persze a 100-ik évfordulóra készültek külön programokkal, pl kint voltak a 2020-as Retro Classicsen, és küldtek az Autoworld Mazda kiállítására is ami kivételesen jó lett ( https://egzostive.com/mazda-100th-anniversary-autoworld/ ). Elhozták a Le Mans-i prototípust (a Le Mans-i múzeumból), egy sor RX7-est, és persze egy Cosmot is, meg olyan ritkaságot mint az 3 rotoros Eunos coupét és a 323 GTX rallye bajnokot.

Vélemény, hozzászólás?