Ha nincs elég program hétvégére: tavaszi autóápolás
Tavasszal is igényel törődést az autó. Mutatjuk, hogy milyet
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Hétvégén már nem csak tavaszi, már-már nyári idő vár ránk, autónk pedig a tél után ismét törődést igényel. Itt a tavaszi autóápolás ideje!
A tavaszi autóápolás legfőbb pontjai
- mosás - optimálisan gőzborotvával, majd kézzel
- gumicsere
- guminyomás ellenőrzése
- futóműellenőrzés
- sérülések felmérése, orvoslása
- polírozás
- motortér tisztítása, folyadékszintek ellenőrzése
- hűtőmosás slaggal
- ablaktörlők ellenőrzése, szükség szerinti cseréje
- belső takarítás, szárítás
- ablakok mosása belülről
- téli felszerelések kipakolása
- lámpák ellenőrzése
- pótkerék, defektjavító ellenőrzése
- waxolás
Tavaszi autóápolás és -felkészítés? Mire kellene ilyenkor felkészíteni az autót? - tehetik fel sokan a kérdést, pedig a téma nem koholt, bizony ilyenkor is igényel némi figyelmet a járgány. Az első lépéssel, az alapos mosással ráadásul már a gumicserét is érdemes megelőzni, annak érdekében, hogy a leszerelt téli abroncsokon, illetve felniken se maradjon só, s azért, hogy az esetleges sérüléseket könnyebben észrevegyük szerelés, illetve szereltetés közben. Mosáshoz ne gépit használjunk, sokkal jobb, ha a benzinkutak nagynyomású mosóit vesszük ezúttal (és egyébként általánosságban is) igénybe. Fontos a karosszéria tisztítása, de még fontosabb a kerékjáratok alapos kiöblítése, valamint a teljes alsó mosás. Mindezt persze ne egy komoly autópályás hajtás után tegyük meg, hanem lehetőleg - viszonylag - hideg autónál, ugyanis a víz is hideg lesz.
A motorház környékét kerüljük el a nagynyomású mosóval! Lehet, sőt ajánlott ott is mosni - leginkább a hűtőt - de csakis slaggal, nem túl erős vízzel. Ajánlott kimosni a bogarakat is a hűtőből, hogy nyáron a lehető legjobb hatásfokkal tudjon dolgozni, de még fontosabb a só kimosása, hogy ne (nagyon) rozsdásodjon. Ha a mosáson túl vagyunk, jöhet a kerék-, illetve gumicsere. Nézzük, illetve nézessük meg a le- és a felszerelendő abroncsokat is, téliből a 4 mm-esnél kisebb profilmélységűt már nincs értelme eltenni, nyáriból a 2, de igazából már a 3 mm-nél kisebb bordájút sem szabad feltenni. Az előírás (nyárinál) ugyan 1,6 mm, ám esőben azért jól fog jönni a komolyabb barázda. Ha valakinek aktuális az új gumi vásárlása, érdemes megnéznie tavalyi nyárigumi-tesztünket, mellyel egyébként idén is jelentkezni fogunk.
Gumicserekor érdemes szemügyre venni az autó alját, az eldugottabb sarkokat, a küszöböket, hogy nincs-e festékleverődés, esetleg rozsdásodás, amit kezelni kellene. Ajánlott átnézni az összes gumiharangot, hogy nem szakadt-e ki valamelyik a tél során. Amennyiben magunk szereljük fel a kerekeket, semmiképp se felejtsük el az előírt guminyomást beállítani – már csak azért sem, mert a tároláshoz amúgy is a csökkentett ajánlott. A keményebb anyagú nyári abroncsokkal több eséllyel tűnhet fel a futómű apró elállítódása. Amennyiben bármi rendelleneset tapasztalunk, ne blicceljük el a futóműállítást sem, ugyanis már egy apró félrehúzás is drága rendellenes gumikopást okozhat.
Természetesen nem csak a küszöböket és a kerékjáratokat érdemes átnézni, hogy nincs-e valami sérülés, hanem a teljes karosszériát is. Igaz az már a mosás közben feltűnhet. A legjobb ugyanis a gőzborotvás koszcsapatás után kézzel, kefével vagy szivaccsal, bő vízzel átmosni az autót, majd akár nedvszívó kendővel áttörölni a karosszériát. Lett néhány új karcolás? A polírpaszta legtöbbször segít – ott, ahol a teljes fényezés nem jött le, csak a lakk sérült. Ott azonban már biztosan nem, ahol a lemez is kilátszik. Valójában azonban azokat kell leginkább orvosolni, ehhez érdemes megfelelő színű, márkaszervizből beszerezhető, vagy akár festékboltban kevertethető javítókészletet beszerezni.
Ajánlott gumiápolóval átkenni az ajtókédereket, s a műanyagokat. Érdemes végignézni a gépházban lévő műanyagrögzítőket, hogy nem pattant-e el valamelyik a hidegben, s ha már ott járunk, feltétlenül vessünk egy pillantást az olaj, a hűtőfolyadék, s a szélvédőmosó szintjére is. Utóbbiból már mehet bármilyen, fagy ugyanis már nem várható.
A nyári felkészítés utolsó lépése a waxolás. Nem csak azért, hogy a fényezés csillogóbb, hanem azért is, hogy egy kicsit ellenállóbb legyen a karcokkal, de leginkább az UV sugárzással szemben. Utóbbitól az autó utasterét is ajánlott védeni: leginkább parkoláskor. Jöhet a szélvédőre, illetve az alá rakható fólia a hólánc helyére!
Sárosan is elvisz oda,ahová menni akarok!
Néhány száz forintból egy nagynyomású mosóval simán meg lehet csinálni azt, amit alsómosásként hirdetnek. Csak egy kicsit hajlongani kell hozzá.