GT már raktáron sincs, de a leköszönő Proceed még mindig jó vétel

200 ló, élmény vezetni, és még praktikus is? Kár, hogy a GT elfogyott. De a többi Proceed még rátok vár

Örömmel tapasztaltam meg, hogy még ma is érhetnek kellemes meglepetések az újonnan kapható kompaktok világában, ám sajnos - mint a legtöbb olyan modelltől, ami igazán jó - hamarosan ettől is elbúcsúzhatunk.

Nem ordít róla kilométerekről, hogy mennyire szórakoztató, még a paneltelepen sem készteti irigykedésre a szomszédokat
A LED lámpatestek szokványos formája is rejt érdekes részleteket
A piros szín jelenléte árulja el, hogy ez nem GT-Line
Az új kompaktok között az egyik kedvencemmé vált a Kia Ceed család, ebben pedig komoly szerepet játszik a hétköznapi autók véleményem szerinti hanyatlása is. A jelenlegi, és egyben utolsó Ceed generáció a 2018-as megjelenésekor egy átlagos versenyző volt a maga mezőnyében, ám a konkurensekkel ellentétben nem akar egy túlszabályzott, négykerekű tablet lenni. Erre viszont még később visszatérünk, kezdjünk először az alapokkal.
A teljes hossza 4,6 méter feletti, a tengelytávolság 2,65 méter
Kereken 1,8 méter széles, mellé mindösszesen 1,42 méter magas
A ProCeed GT külleme talán csak azért tűnik visszafogottnak, mert az alapokat már megszoktuk az évek alatt, illetve mert az újabb fejleszésű konkurencia rengeteg LED-csicsával és futurisztikus élekkel próbál minél modernebbnek tűnni. Bizony, a jelenlegi Ceed család már az életciklusa végéhez közelít, és a jelenlegi kínálatban mondhatni őskövületnek számít. Mindez a méreteken leginkább csak ránézésre tűnik fel, valójában egyáltalán nem kicsi autó a ProCeed, még akkor sem, ha a valódi kompakt kombikhoz meg sem próbál felzárkózni.
A műszerfal tökéletesen ötvözi a hagyományos értékeket a modern technológiával
A digitális műszeregység 12,3 colos, míg a központi képernyő 10,25 colos: bőven elég nagy mindkettő
Megmaradt a gombokkal vezérelhető klíma
Az utastérben látszik igazán az előző generációs tervezés, ám szerintem ez egyértelmű pozitívummá vált az évek során. A túlerőltetett letisztultság és az érintőpanel-invázió helyett minden funkciót gyorsan, egyszerűen odanézés nélkül lehet kezelni, miközben a modernebb vetélytársakhoz felzárkózva hatalmas képernyőkből sincs hiány. Szerintem ez a tökéletes kompromisszum, amivel mindenki boldog lehet.
Az ülések is feszesek, a hosszú utazások során kiválóan tartanak
A kormány mögötti flepnikre gyorsan reagál, a váltókarral hagyományos automataként viselkedik
Minden részletet érdemes lencsevégre kapni az utasterében
További érdekesség, hogy mintha itt még nem próbálták volna meg a gyártók újra feltalálni az autó alapvető funkcióit. Ott van és úgy működik a váltó, ahogy annak kell, az egész látvány a "régi szép időkre" emlékeztet, emellett arra is látványosan törekedtek, hogy az anyagok tapintása, változatossága se szenvedjen csorbát. Számomra még mindig egy kicsit sok viszont a zongoralakk: aki hozzám hasonlóan nem akarja folyamatosan törölgetni az autója utasterének véletlenszerű pontjairól a zsíros ujjlenyomatokat, az valószínűleg ugyanezt fogja gondolni.
Mindkét sorban kényelmesen el lehet férni
A helykínálat bőségesen elegendő ebben a méretosztályban. Az első sorban a helyes üléspozíció bármilyen magasságú vezető számára megtalálható, csak a legmagasabbak mögött kell ehhez komolyan áldozni a hátsó lábtérből. Félreértés ne essék, ekkor is marad még hely hátul, de azért a helyén kell kezelni a modellt. Ami viszont nekem különösen tetszik, hogy az autó szélességét jól találták el a tervezők: hátul még éppen marad hely három felnőttnek, míg elöl sem kerülnek túl messze egymástól az utasok, ez rendszeresen zavarni szokott a modernebb, szélesebbre hizlalt karosszériákban.
Az autó csomagtartója a néhány generációval ezelőtti kompakt kombikhoz ér fel
Az autó csomagtartója egy érdekes középút: az ötajtósok mezőnyében hatalmas, a kombik mezőnyében viszont nem kiemelkedő a maga 594 literével. Ülésdöntéssel már 1545 literre nő a kapacitás, amellyel ismét a két kategória közé érkezik. Hátulról rápillantva rögtön érthetővé válik, hogy miért csúfolják szlovák Panamerának a ProCeedet, ám aligha érdemes gúnyolódni a küllemén: ez a méret bizony egy letűnt kor kompakt kombi modelljeire emlékeztet, így továbbra is elég nagy akár a családnak is, de még bőven nem túlméretes a városi forgalomban sem.
Hátulról is egységes a formaterv
Rengeteg a különleges részlet itt is
Mindkét oldalra jutott valódi kipufogó is a látványos végdíszek mögé
Az igazi meglepetés azonban a motortérben látható. Az 1,6 literes, négyhengeres turbómotor ugyanis tökéletes egyensúlyt talál a hétköznapi közlekedés nyugalma és a kanyarvadászathoz kellődinamika között. Ha nem kapcsolod át sport módba, és óvatos gázadásokkal, a forgalom ritmusához alkalmazkodva használod, akkor egy kellemes, nyugodt autó, amelynek esetleg a hangjából lehet gyanakodni arra, hogy nem a megszokott, 140 lóerős erőforrás pihen az orrában. Ezt sem úgy kell elképzelni, mint a Váci úton a tuningmesterek remekműveit, ilyenkor egészen visszafogott a gyári sportkipufogó.
Kellemes a hangja, mellé ha spórolsz, akkor takarékos, ha nyomod, akkor pedig megy is, ahogy kell
Ha azonban menni kell, akkor egy pillanat alatt mosolyt csal akárki arcára: sport módba kapcsolva jól hallható némi mechanikus átállás is az autó alja felől, ám szinte biztos vagyok benne, hogy hanggenerátor is kiegészíti a kipufogó természetes orgánumát. A duplakuplungos automataváltó gyors és észrevétlenül dolgozik, a kormány mögötti fülekkel belenyúlva is gyorsan reagál. A futómű feszes, az autó pedig még játszósan használva is stabil és kiszámítható, ehhez valószínűleg a 18 colos papucsok is hozzátettek.
A 18 colos felnigarnitúra is GT sajátosság
Emellett a konkurenciához képest drágának sem nevezhető. 12,99 milliós alapár, ehhez még 550 ezer a luxuscsomag névre keresztelt extragyűjtemény, 300 ezer a napfénytető és további 175 ezer a metálfény, így 14 024 000 forint lenne a pontos végösszeg újonnan. Már persze akkor, ha lehetne még kapni. Ezek ugyanis nem jelenlegi árak, hanem utolsó ismert árak. Mint kiderült, már nem elérhető a GT változat a ProCeed modellből, illetve készleten sincs egyik hazai kereskedésben sem. Helyette marad az "Ultimate Edition +" a 140 lóerős motorral és az automataváltóval, ami 11,25 millió forintról indul. Hasonlóra extrázva 12 674 000 forint a vége, így az extra 64 lóerőről, a piros dekorról és a vagány kipufogókról már biztosan lemaradtál. A Proceed azonban még ezek nélkül is egy kiváló választás lehet. Az utolsó pillanatig autószerű tudott maradni, és bár megjelentek benne a modern extrák, a hangsúly továbbra is a kezelhetőségen, a menetkomforton, és összességében az egyensúly megtalálásán maradt. Persze, a képeken látható GT jobb, de az a hajó sajnos már elment.
Már készletről sem elérhető ez a konkrét konfiguráció, ám hasonlót egyelőre még tudnak adni helyette
Értékelés
Pozitív
Sportos vezetési élmény, modern extrák, hagyományos kialakítás, praktikus karosszéria, korrekt ár.
Negatív
Már nem elérhető a Kia hazai kínálatában
Árak
Tesztmodell alapára
12 990 000 Ft (2025.02.26.)
Tesztautó ára
14 024 000 Ft (2025.02.26.)
Műszaki adatok
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Teljesítmény:
150 kW (204 LE) 6000 1/min-nél
Nyomaték:
265 Nm 1500-4500 1/min-nél
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,5 s
Végsebesség:
225 km/h
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Méretek
Hosszúság:
4605 mm
Szélesség:
1800 mm
Magasság:
1422 mm
Saját tömeg:
1367 kg
Össztömeg:
1900 kg
Tengelytáv:
2650 mm
Karosszéria-kivitel:
Kombi
Csomagtér:
594-1545 l
Motor és váltó
Motor:
Benzinmotor
Motorosztály:
Euro 6
Hengerűrtartalom:
1591 cm3
Hengerek/szelepek száma:
4/16
Sebességváltó:
Automata (7 fokozatú)
Nyomaték:
265 Nm 1500-4500 1/min-nél
Teljesítmény:
150 kW (204 LE) 6000 1/min-nél
Menetteljesítmény
Végsebesség:
225 km/h
Gyorsulás 100 km/h-ra:
7,5 s
CO2-kibocsátás:
154 g/km
Gyári vegyes fogyasztás:
6,5 l/100km
Fogyasztás a használónál:
6,8 l/100km
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?