Ha lesből lő, szabálytalankodhat a rendőr
Kikértük a hivatalos véleményt, a rendőr jogosult másnak tiltott helyen traffipaxolni
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Tévhit, hogy nem traffipaxolhat a rendőr lesből. Ha épp sebességet mér, beállhat a forgalomtól egyébként elzárt területre is.
Megy a vita a törzsasztalnál. Az egyik nagyhangú szakértő állítja, hogy a rendőröknek márpedig nincs joga felállni a járdára és onnan mérni a sebességet. Sem pedig ahhoz, hogy ott a kereszteződés után, a nagy fűzfa belógó ágai alá bújva parkoljanak fel a mérős Skodával, fűre ráadásul. A múltkor meg a buszmegálló végére állva lőtték a szembejövőket, az is micsoda dolog már. Pedig micsoda tévedés ez. Hogyhogy? A rendőrség tényleg jogosult a forgalomtól elzárt területen, az autópályák elzárt területén, buszmegállóban, járdán és füves területen a gépjárművek sebességét mérni? A válasz rövid lesz: igen.
Ha az egyszeri közlekedő feláll a járdára, vagy beáll egy felfestéssel elzárt terültre, akkor a közterület-felügyelő teljes joggal bünteti meg. Ugyanez a rendőrökre nem igaz. Ők jogosultak a traffipaxozást olyan helyről végezni, ahova más nem állhat, igaz csak úgy, ha ezzel mást nem zavarnak. Az Országos Rendőr Főkapitányság megkeresésünkre jogszabályrészletekkel alátámasztott közleményben írta le, hogy mi az alapja ennek. Ott van ugye az a nagyon csúnya nevű 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól, azaz a KRESZ. Aztán még ott az 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről, ők ketten határozzák meg, hogy pontosan mit és hogyan szabad.
A KRESZ 63. paragrafusának 4-es és 5-ös pontja kimondja, hogy „63. § (4) A közúti forgalom ellenőrzése során a) a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezést; b) azt a járművet, amelyben a közúti forgalom ellenőrzését végző berendezés üzemel a közúton úgy kell elhelyezni, hogy a gyalogos és jármű forgalmat indokolatlan mértékben ne akadályozza. (5) A (4) bekezdés b) pontjában meghatározott jármű a járműforgalom elől elzárt területen, továbbá a közútnak azon a részén is elhelyezhető, ahol a járművek megállása vagy várakozása tilos.”
Mi a tanulság ebből? Az, hogy nem kell felháborodni, ha nem egy messziről is jól látható helyen mér sebességet a rendőr (például nemrégiben egy távolabbi, nem zsurnaliszta kollégánk esetében). Hogy ha valaki ezt etikátlannak tartja, az a szíve joga. Én inkább mindenkit arra buzdítanék, hogy tartsa be a sebességhatárokat.
Az is megérne egy misét, hogy igaz-e az az állítás miszerint most már nem tud senki se utólag belenyúlni a rendszerbe azért,hogy manipulálhassa-kiszedhesse a büntiket. Nem úgy tűnik amikor még mindig vannak akik úgy mennek el az ember mellett a lóerőgyárakkal, mintha szemből jönnének.
a Nem kimaradt
jav: a rendőr NEM véthetett a szabályok ellen..
A paragrafus pontos szövegét nem ismerem, de valamikor tényleg úgy volt, hogy a rendőr véthetett a szabályok ellen, csak azért, hogy valakit szabálysértésen kapjon. Ez évekkel ezelőtt megváltozott, a média akkor foglalkozott is vele.
Nem baj ez , a magyarok féktelenségét valahogy kordában kell tartani. Túl vadak vagyunk még, sokszor az az érzésem, hogy sok honfitársunk még mindig a lóháton érzi magát íjjal a kezében.
Messze van még Európa nagyon…
Jó, de ott az illetékes szerv, nem bahajtó egység.Itthon 20 milliárd körüli bevételre adja ki az ukázt a kormány évente…általában.Szóval vicc.
Mérjenek ahogy csak tudnak!!!!!!!!!!!!! Legyenek kiszűrve minél nagyobb számban a notórikus gyorshajtók, mert azok sokkal nagyobb számban gázolnak el vétlen közlekedőket, vagy okoznak balesetet, mert biztosan kevesebb idő jut a helyes reakciók véghezvitelére. Ők inkább gázolnak el nagymamát unokáival együtt STB. Nevetségesen magasak lehetnek a kilóméter értékek egy-egy büntetés kiszabásakor. Dupla sebesség átlépés 40 helyett 80, esetén jogsi plusz autóelkobzás. Ez legyen a minimum.
Minden héten csütörtök délután jelenik meg a helyi újság (Northen Times). Ennek mindig van egy autós melléklete. Ebben a mellékletben részletesen le van írva, hogy a következő 7 napban mikor és hol fog állni a trafipax … és tényleg akkor és ott vannak. Mindig ugyan ott állnak, nem csámborognak össze-vissza. Előrejelző táblák vannak az út szélén kirakva a trafipax parkolók előtt: „Radar Control” … ha ezek ellenére is beleszaladsz… megérdemled.
A trafipax egy Renault Trafic vagy Vauxhall Vivaro rendőrautó, feltűnően kifestve mint egy normális rendőrautó. Elöl a szélvédő mögül, hátul az ajtó ablakából figyel ki a kamera. Senki nem villog rád, nem mutogatnak. Hogy miért nem? Több éves tapasztalat mondatja velem, hogy a közlekedők 95% betartja a sebességkorlátokat. Kivételek persze itt is vannak… Mennek (megyünk) mint a birkák, szép hosszú sorban 60 mérfölddel lakot területen kívül. Nem tudom, talán a nevelés vagy a közlekedés kultúra miatt van ez így.
A másik, hogy soha nem láttam útszélén rendőri ellenőrzést. Soha senkit meg nem állítanak ellenőrzés céljából … ott a laptopp az ölében, beüti a rendszámodat és mindent tud rólad is és az autódról is. Sőt, tovább megyek. Jogosítvány nélkül is vezethetsz…de ez már nem trafipaxos téma.
Sokszor állnak ott az M1 kivezetőjén az utak éber őrei, ezért számítok is rájuk.
A trafipaxok által kirótt büntetések 95% -a megelőzhető éberséggel, odafigyeléssel és mindenek előtt a (néha hülye) szabályok betartásával. Kell egy jó GPS, ami figyelmeztet a túllépésre, lehetőleg 10%-nál jobban ne lépjük a sebességhatárt. Vannak trafi veszélyes útszakaszok, kedvelt leshelyek.
pld.: M1 Komáromi lehajtó utáni mezőgazdasági felüljáró ahol szinte mindig van egy sebességvadász. Régen egy fekete civilnek látszó VW Golf, mostanában egy fehér rendőrautó várja áldozatait.
Az M7-en Pest felé a Tárnoki felhajtó után, az érdi emelkedő előtt az autópálya elválasztó sávján szoktak állni középen! elbújva ráadásul a Balaton felől sietőket lövik itt………
Akkor már hozzá teszem ezt is:
KRESZ 3.§ (3)4 Tilos a közúti közlekedés hatósági ellenőrzését megakadályozni, megzavarni, valamint az ellenőrzés eredményét befolyásolni, ide nem értve az ellenőrzést előre jelző eszközök használatát.
Ez nem csak a lézerblokkolókra vonatkozik, hanem arra is ha beállsz a sebességmérő autó elé és direkt takarod a kamera kilátását. Találkoztam már ilyen „nagyokossal” :p
Azért megnéznék egy meccset mikor a közterületes írja a csekket a rendőrnek, amiért menetiránnyal szemben állt meg közút mellett, még ha nem is akadályoz senkit. Én ilyenért már kaptam sárga lapot, és megkülönböztető jelzés nélkül ezekre is csak annyi vonatkozik mint rám. Vagy nem…? De a kapubejárómról is lerugdosnám az biztos, majd ha télen ő lapátolja el a havat, akkor hívhatjuk közösnek. 🙂
Ennek a cikknek – hasonlóan az ezt generálóhoz – szintén semmi értelme nincs. Miről beszélünk? Arról, hogy van egy jogszabály, amit KRESZ-nek hívnak és bele van írva, hogy a rendőr bárhol megállhat, ha forgalmat ellenőriz? A gond csak az, hogy ezzel minden jogsival rendelkezőnek tisztában kéne lennie (már ha egyszer is elolvasná legalább ezt az egy jogszabályt). Vannak ám abban még érdekesebb dolgok is! Például ha a rendőr felkapcsolja a kéklámpáját, figyelemen kívül hagyhatja a sebességhatárokat. Na ehhez mit szólna a tisztelt szakértő!?
Szánalmas ez a kommenthadsereg, akik minden egyes ilyen cikk hatására nem győzik egymást túllicitálni a rendszer szidalmazásában. Volt egy kedves jogtanárom, aki mindig azt mondogatta: „nincs olyan ember, aki ne követne el szabálysértést, és szinte mindeki követ el bűncselekményt is, legfeljebb nem tud róla.” Én meg azt mondom, hogy nincs olyan vezető, aki mindig mindenhol betartaná a megengedett sebességet, aki ezt állítja magáról az egyszerűen hazudik. Az már csak statisztika kérdése, hogy minél többször hajtok gyorsan, annál nagyobb a valószínűsége a fotónak. Én abban semmi kivetnivalót nem látok, hogy bárhol, bárhogyan mérnek. A bírságok összege már egy vitathatóbb kérdés, de az meg nem a rendőrökön múlik.
Az előző cikkben meg szánalmas az a hangulatkeltés, hogy hirtelen vészfékezés, meg balesetveszély. Azon polemizál a szerző, hogy a 130 méter még kívül volt a táblán. És mi a helyzet a 65 méteres 123-mal? Az is pont 30ezret ér. A vészfékezésről meg annyit, hogy a trafi a hirtelen fékezés idején nem jelez sebességet, de ilyen képet nem látok a sorozatban. Ha meg az a felvétel előtt történt, akkor mennyiről sikerült 127-re lassítani?
Írjanak már a kedves szerkesztők egy cikket arról, hogy van-e Magyarországon olyan hely, ahol jogos a sebességellenőrzés és nem számít elbújásnak a rendőrök helyzete. Mert ha nincs ilyen hely, akkor minden további fűrészelése az ügynek teljesen értelmetlen, hiszen mindig elbújnak, mindig jogtalan, mindig pont ott nincs értelme, mindig stb…..
Ezt értem, de mi van a magánterületre bevezető kapu előtti bejáróval? Magánterületen állva is mérhetnek? AZ szabályos, hogy engem akadályoznak a saját tulajdonú ingatlanomra történő behajtásban vagy kihajtásban?
Én láttam ilyet, ezt felháborítónak tartom, azt viszont elfogadom, hogy járműforgalom elől elzárt közterületre beállnak, vagy akár elbújnak.
Igaz!
Én meg nem tudtam úgy lemenni az M7-en Székesfehérvárra 130-al, hogy ne előztek volna meg legalább 15-en, (Inkább többen ! ) és nem 138-al mentek.. 🙂 Úgy kell a szarosoknak, csak fizessenek és ne hisztizzenek, hogy prima kis fotó készült róluk, de nem a családi albumba !
Ideális esetben a yard kiugrál a mérős autóból, ketten négyfelé futnak, Te átgázolsz a kocsin, ezzel lenullázol egy szolgálati járművet. A biztosítójuk fizet, lízingelnek egy másikat, a Kama3 lökhárítójáról lekaparod a kék-fehér festékfoltokat, kalapácslakkal átkened és dolgozol vele tovább…
Eljátszva egy hülye gondolattal: Megyek az M1-en kifelé a Kama3-zal, előttem egy motoros. Kiugrik elé egy nyuszi, a motoros elcsúszik. Én – hogy ne üssem el, félrerántom balra a kormányt, tudván hogy ott beton van, és forg. elől elzárt terület, sok baj nem lehet. De a sünök ott pihiznek, átgázolok rajzuk. Meg fognak engem ba**ni azért, mert kinyírtam őket? Mi lenne a szitu ha nem sünök állnának ott? Akkor már nem is én lennék a hibás?
Értem én hogy ez a törvény, de biztos jó ez így? A kérdés csupán költői….