Ha jót akarsz, ezeket is nézesd át autódon a nyár előtt!

Nem maradhat el a futómű ellenőrzése a nyári abroncsra váltáskor

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ma már sokkal kevesebb figyelmet kap az autók tavaszi/nyári felkészítése, mint néhány évtizeddel ezelőtt, de az ellenőrzéseket nem szabad elfelejteni!


Valaha a nyári felkészítés a télitől eltérő olaj és hűtőfolyadék betöltését is jelentette, sőt, egyes autókban a fűtőrendszert is át kellett állítani, hogy a motorhő már ne az utastér felé menjen. Ma ezek már mind nincsenek, a gumiabroncsok viszont például sokkal jobban specifikáltak, tehát van belőlük téli és nyári is, ugyanis tesztjeinkből is tudjuk, hogy az adott évszaknak megfelelő minden esetben sokkalta jobban teljesít. De ma sem szabad csupán a kerékcserére és mondjuk arra korlátozni az autó nyári felkészítését, hogy már nem téli szélvédőmosót töltünk bele, hanem van még néhány dolog az alapos, az autó alsó felére is kiterjedő mosáson túl is, amire ajánlott figyelni. A legfontosabb a futómű ellenőrzése, ellenőriztetése.
Hirdetés

Ha már kereket cserélünk, illetve cseréltetünk, azt érdemes olyan szakműhelyben végeztetni, ahol át tudják nézni a futómű elemeit is. Ha ugyanis valami nem stimmel ott, akkor nem csak zörögni vagy rázni fog az autónk, hanem a gumiabroncsok is extrém módon kophatnak, illetve többlet fékutat fogunk kapni. A fékutat ugyanis nem csupán a gumiabroncs minősége befolyásolja, hanem az annak állandó tapadásáért felelős lengéscsillapító is. Utóbbit pedig bármilyen futómű-rendellenesség ki tudja nyírni, ha az indokolatlan, extra rezonanciát okoz.

Bár a lengéscsillapítókat minden műszaki vizsgán is ellenőrzik, érdemes azokat akár gyakrabban, legalább évente ellenőriztetni, a komolyabb szervizek rendelkeznek minden olyan műszerrel, ami a vizsgáztatáshoz szükséges, így fék- és rázópaddal is, az autó össz üzemköltségéhez mérten nem vészes kiadás az ellenőrzés, az pedig ugyebár nyilván alapelvárás minden józan sofőr számára, hogy autója a műszaki vizsgák között is biztonságos legyen. Ha a lengéscsillapítót cserélni kell, azt csakis párban szabad, s az új gátlók mellé a porvédőket, valamint a felütközésgátlókat is erősen ajánlott újra cserélni. Az egyenlet pedig fordítva is működhet: ha már szakadt a porvédő, bizony megeshet, hogy annak cseréjén túl érdemes rögtön új lengéscsillapítót is betenni, ha már kibontottuk.
Míg a lengéscsillapító cseréjének szükségessége sokszor csak műszeres méréssel derül ki (a teljesen elpukkadt persze jól érezhető), van temérdek olyan futóműalkatrész, ami egyértelműen felfedi magát, ilyen a daráló gömbfej és toronycsapágy, a lötyögő, kopogó szilentblokk bármely futóműbekötési pontnál (minél finomabb a rendszer, annál több van belőle) vagy akár a stabilizátoroknál. Egyértelmű hiba a rugótörés is, ami ráadásul az autó azonnali letérdelését is jelenti. Ajánlott ezekre is figyelni, ugyanis mindre igaz, hogy ha nem javítjuk őket, akkor egyre gyorsabban kopnak, egyre több alkatrészt koptatnak el. És mindegyikre igaz, hogy hibájukkal a lengéscsillapítót is gyilkolják, ahogyan az is, hogy a rossz lengéscsillapító is gyilkolja mindegyiket. Ezért ajánlott a futómű ellenőriztetése, különösképp a sok-sok téli kátyú után!
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?