Ha figyelünk rá, fagyban sem lesz gond az akkumulátorral
Fizetett hirdetés
Minden, amit az akkumulátorokról tudni érdemes
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
A már gyengülő akkumulátor szinte biztos, hogy télen, fagyban fog elvérezni. Adunk néhány tippet, amivel megúszhatja azt, hogy autója egy deres reggelen ne induljon be.
Az autósok többsége ma már ritkábban találkozik az akkumulátorral, mint az 10-20 éve megszokott volt. Ma ugyanis a legtöbb autóban gondozásmentes akkumulátor található, a kitekerhető sapkájú, időszakosan desztillált/ioncserélt víz utántöltését igénylő akkumulátorok erősen kiszorulóban vannak. Ugyanakkor törődést még mindig igényelnek az akkumulátorok, ha ugyanis kicsit is figyelünk rájuk, jelentősen megnyújtható a telepek élettartama. Jellemzően elmondható, hogy az autókban lévő 12 V-os indítóakkumulátorok 3-6 évet bírnak. Előfordul, hogy többet is, de 6 év felett gyakorlatilag minden nap ajándéknak tekinthető.
Már rögtön az első bekezdésben sikerült elsütni néhány olyan kifejezést, ami talán magyarázatot követel. Indítóakkumulátor található az autókban, vagyis ezek (szemben például a targoncákba, lakókocsikba kerülő munkaakkukkal) arra vannak tervezve és optimalizálva, hogy a motor elindításához rövid ideig viszonylag nagy áramerősséget adjanak le, valamint álló motorú autónál a kisebb áramfelvételű fogyasztókat (például rádió, elektromos ablak, központi zár) kiszolgálják. Utóbbi kapcsán fontos, hogy milyen kapacitású akkumulátor van az autóban, minél több fogyasztót kell kiszolgáljon, annál nagyobb kapacitásúra lesz szükség. Az akkukapacitás az energiatároló-képességet jelenti, amit az Ah, azaz amperóra érték jelöl. Legalább ennyire fontos az indítóáram (A), ami pedig az akkumulátor legfontosabb funkciójához, a motor beindításához szükséges. Minél nagyobb motor van egy autóban, annál nagyobb indítóáramot adó akkumulátorra van szükség. Továbbá számít természetesen a motor fajtája is a nagyobb kompressziójú dízelmotorok nehezebben indíthatók, hozzájuk mindenképp erősebb, nagyobb indítóáramot adó akkumulátorra van szükség.
Mit tehet az autós?
Ha teheti, időnként töltse külső töltővel is az akkumulátort. Különösképp télen, amikor jellemzően több fogyasztót használunk az autóban (szélvédő- és ülésfűtés, fényszórók, ablaktörlők, stb). Azon felül, hogy a téli időszakban több elektromos fogyasztót használunk, és így magasabb kapacitásigény lép fel, a nagy hideg rossz hatással van az akkumulátor indítóáramára is. Érdemes ezért magasabb indítóárammal rendelkező akkumulátort választani, ezáltal a reggeli hidegindítás kevésbé lesz megterhelő az akkumulátornak. A töltéshez modern, processzor vezérlésű töltő ajánlott, ellenkező esetben ökölszabály, hogy a lemerült akkumulátort a kapacitásának tizedével, 10 órán keresztül ajánlott tölteni, különben az abban lévő sav forrni és párologni kezdhet, amivel magunk tesszük tönkre az akkut. Aki nem tudja kívülről tölteni, az télen különösképp ne használja csakis rövid távokon autóját, ha pedig mégis így tenne, tél előtt ellenőriztesse magát az akkumulátort, illetve a töltőrendszert is - ezt jellemzően nem csak az autóvillamossági szerelők, egy viszonylag egyszerű műszerrel akár az autótulajdonosok is meg tudják tenni. Amennyiben új akkumulátor vásárlása szükséges, akkor természetesen körültekintő választás javasolt, ahogyan például olajat, akkumulátort sem érdemes bevásárlóközpontban venni, az ottani kínálat ugyanis igencsak korlátozott és hiányzik a hozzáértő szaktanácsadás is Az alábbi videóban látható az akkumulátor vizsgálatának menete, amely segít eldönteni, hogy szükséges-e az akkumulátor cseréje vagy töltése. Vásárláskor a gyári paraméterek eleve meghatározzák, hogy milyen akkumulátort választhatunk, de azért érdemes attól (tudásban felfelé) eltérni. Az új autók háromnegyedében, a forgalomban lévők tizedében jelen lévő stop-start elektronika eleve behatárolja, hogy esetükben a gyakoribb igénybevétel miatt csakis a gyorsabban visszatöltődő AGM akkumulátorok választhatók. Nyilván drágábbak ezek, de a hagyományos akkumulátorokat nagyon hamar kinyírja a folyamatos indítózás. Bár az AGM akku a hagyományosakkal szerelt autókhoz nem ajánlott, léteznek olyan, a hagyományos ólomsavas és az AGM akkumulátorok között félúton lévő akkuk, mint például az Exide Premium modellcsaládja, amelyek másfélszer gyorsabban töltődnek és harmadával nagyobb indítóáramot adnak, mint a hagyományosak, így a rövid városi utak során el tudjuk érni a teljes töltöttséget, amivel bőségesen megkapjuk a kellő indítóáramot.
Cikkszám példák a Bárdi Autó Exide akkumulátor kínálatából
Akkumulátor tipusa | Kapacitás | Indító- áram |
Bárdi Autó br. kisker ár |
Exide Classic | 44 Ah | 360 A | 20 995 Ft |
Exide Classic | 55 Ah | 460 A | 25 455 Ft |
Exide Excell | 50 Ah | 450 A | 25 995 Ft |
Exide Excell | 60 Ah | 540 A | 28 500 Ft |
Exide Prémium | 53 Ah | 540 A | 30 595 Ft |
Exide Prémium | 64 Ah | 640 A | 36 850 Ft |
Exide AGM | 70 Ah | 760 A | 50 995 Ft |
Exide AGM | 80 Ah | 800 A | 58 365 Ft |
Mit tegyünk, ha lemerült az akkumulátor?
A lemerült, legyengült akkumulátort sokszor egy-két köhintésnyi, hervadt indítózás jelzi, de ha teljesen lemerült az akku, akkor az önindító legfeljebb már csak kattog, rosszabb esetben a központi zár sem nyitja az ajtókat. Ilyenkor a legegyszerűbb és leggyorsabb segítség az autó bikázása, azaz másik autóról való indítása. Ehhez megfelelő, a segítő autó akkumulátora által adott áramerősséget bíró kábelre van szükség. Ez néhány ezer forintos tétel, érdemes beszerezni, mert sokszor jól tud jönni, akár saját autóhoz, akár segítségnyújtásként. Nem csak az akkumulátor elöregedése esetén, hanem akár egy égve felejtett utastéri izzó kapcsán is (ha az autó magától nem kapcsolja azt le záráskor).
Az autók betolása semmiképp sem ajánlott, egyrészt balesetveszélyes, de a vezérlés átugrását is okozhatja, valamint még a katalizátorra is káros lehet. Ha az autó akkumulátora nem a megszokott helyen (hanem az utastérben, például ülés alatt, vagy a csomagtérben) található, akkor jellemzően dedikált bikapontot találunk a motortérben. A bikakábelt először az indítandó autó pozitív pólusához (vagy bikapontjához) csatlakoztassuk, majd a segítő autó pozitívjához rakjuk, majd onnan a negatív pólust az indítandó egy testpontjával kössük össze. Mindezt persze már a segítő autó motorját elindítva, járatva tegyük, majd következhet az indítózás, amit nem szabad 5-10 másodpercnél hosszabban próbálni, ha elsőre nem megy, kell egy kis töltési időt hagyni.
Ha sikerült az indítás, akkor a kábeleket fordított sorrendben kössük le, majd töltsük fel (hosszabb úttal vagy töltővel) a lemerült akkumulátort; ha a lemerülésnek nincs egyértelmű oka, ellenőriztessük az akkumulátort, illetve a töltőrendszert. Fontos tudni, hogy a mélymerült akkumulátor fagyáspontja -12 Celsius fok, a megfagyó akkusav pedig a házat is szétrepesztheti, ezért lemerült akkumulátorral utóbbi miatt se hagyjuk az autót, de azért sem, mert a mélymerült akkumulátor még fagypont felett is tönkremegy. Amennyiben elkerülhetetlen a csere, az említett tanácsok alapján, olyan autóalkatrész-üzletekben vásároljunk akkumulátort, mint például a Bárdi Autó, ahol szakszerű tanácsadást is nyújtanak. Így biztosak lehetünk benne, hogy az autónkba megfelelő és mindig friss gyártású akkumulátort kapunk.
Az egyik autós portálon tesztelték az egyik négybetűs diszkontlánc töltőjét, amit érdemes megvenni és viszonylag jó áron hozzá is lehet jutni. ~ 3 éve vettem egy CTEK töltőt, amíg élek, ki fog szolgálni szerintem, ismeretségi körömben több akkut hozott vissza már a halálból.
Használattól függetlenül 3 havonta töltöm az akkut, amíg könnyű volt kivenni télen a leghidegebb időszakokban ki is vettem a gépből ha egy hétig nem mentem vele. A Focusból lehetetlen volt kivenni, a 308ból még nem néztem, meg amúgyis 3 hónapja vettem és mindig első dolgom kikapcsolni a SS-t 🙂
Na pont ezt akartam írni én is a cikket elolvasva! Én is cteket vettem pár éve – ha jól emlékszem 15ezerért. Ennyiért (vagy picit kevesebbért, én 13ért is láttam már) most is lehet kapni, a „német diszkontos” meg ennek a felébe se került és állítólag ugyanazt tudja. Havonta egyszer felpattintva évekkel hosszabbíthatja meg az akku életét, használata nagyon egyszerű és „bolondbiztos” (bár ezt nem próbáltam), nem tudod zárlatossá tenni az aksit vele.
Azért azt nem árt tudni, hogy egy fullra lemerült akksit a modern processzor vezérlésű töltővel nem lehet feltölteni, mert hibát fog jelezni. Itt csak egy jó öreg töltő tud segíteni, ami „direktben” tölt !