Gurítsunk egy új autót a karácsonyfa alá!

Mikor vegyünk új autót? 2. rész

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Ha valaki mostanában újautó-vásárláson töri a fejét, s nem tudja, a változások miatt vegyen vagy várjon, igaza van, nem könnyű átlátni a szitán. Mi azért megpróbálunk segíteni.

Egy kicsi még hátravan az esztendőből, s a december, az év vége, a karácsony környéke jó, pörgős időszaknak számít az autópiacon (is). Körképünk első részében megírtuk, hogy a Renault és a Dacia milyen különleges lehetőségekkel ösztönzi a vevőket a vásárlásra, most pedig további gyártók háza táján néztünk szét annak érdekében, hogy kiderítsük, érdemes-e még az idén új autót venni, vagy jobb kivárni a 2012-es fejleményeket. Mert ugye a regisztrációs adóteher csökken, a vagyonszerzési illeték és az áfa (2 százalékkal) nő, a forint helyzete pedig az euróhoz képest állandóan változik, s mindebből nem tudni, végül mi sül ki. Magyarosan-pesszimistán azt kéne rávágni, hogy jó biztosan nem, de ennél azért bonyolultabb és márkaspecifikusabb a kép.
Bizony márkaspecifikus, mert itt van például a Honda, amelynek hazai importőre kérdésünkre elmondta, hogy mivel az októberi thai áradások okoztak némi nehézséget alkatrész- és gyártási fronton, nincs plusz autóállományuk, amit év végi extra akcióval promotálnának. A rendelkezésükre álló készletről igyekeznek gördülékenyen kiszolgálni ügyfeleiket, hazai raktárból 1, európaiból 2 hét a várakozási idő. Aki csak jövőre tudja átvenni új autóját, annak a kereskedők pontos kalkulációt készítenek, vagyis pontosan tudhatja az illető, mennyit kell majd fizetnie. A bruttó ügyfélár egyik Honda-modellnél sem lesz magasabb, mint az idei árlistán, tehát ártöbblettel egy esetben sem kell számolnia az ügyfeleknek.

Japán modellekkel folytatva, sem a Mazdánál, sem a Mitsubishinél nem tudták még megmondani, hogy lesz-e náluk áremelés januárban. Utóbbinál - különösen a magas euró/forint árfolyam miatt - tervezik, annyi szent, s talán úgy 5 százalékos drágulás prognosztizálható. Át Koreába: a Kia és a Hyundai importőre is megerősítette, hogy további emelés várható, ha nem áll be jelentősebb pozitív változás az árfolyamot illetően. A "további" szó is fontos, hiszen nem egy márka bizonyos típusai már október-november magasságában megdrágultak.
Szolid növekedésben az újautó-piac
Idén novemberben Magyarországon 30 százalékkal több új gépjárművet helyeztek forgalomba, mint egy évvel korábban, külön a személygépkocsiknál 29 százalékos a növekedés. A DataHouse összesítése alapján 2011 novemberében 4489 új autó talált gazdára az elmúlt esztendő hasonló időszakának 3475-ös darabszámával szemben, míg az első 11 hónap számait figyelembe véve (41 670 kontra 39 566) szolid 5,3 százalékos a fejlődés.
A márkák közül itthon az év első 11 hónapjában az Opel adta el a legtöbb (4880) autót, második a Ford 4525, harmadik a Volkswagen 4502 darabbal. Őket követi a Skoda (4198), a Renault (3440) és a Toyota (2111), s csak eztán következik a korábban egyeduralkodó Suzuki szerény 1481 értékesített kocsival. (Tavaly januártól novemberig Ford, Skoda, Opel volt a képzeletbeli dobogósok sorrendje.)

A Citroën is ilyen, amelynek magyar képviselete december 1-jével átlagosan 5 százalékkal emelte árait, jelenleg viszont nem számol újabb, a vevőket negatívan érintő árkorrekcióval. Készletakció van, ahogy több márkánál is, a Citroën idei rendelésnél, de 2012-es átvételnél az áfakülönbözetet átvállalja az ügyféltől.
A Porsche Hungária márkáinál novemberben volt emelés, és szerintük a regisztrációs adó csökkenése ellensúlyozni fogja az áfa- és illeték-különbözetet, azaz újabb árváltozással nem kalkulálnak. Aki mostanság rendel például SEAT-ot, Skodát vagy Volkswagent, a kedvezőbb regadós árat kapja.
Hirdetés
Amint azt a Porsche Hungária illetékeseitől megtudtuk, megrendelésekben náluk (különösképp a Skodánál) nincs hiány, egyes modellekre sokat, a népszerű Octaviára akár fél évet is kell várnia az ügyfélnek. Több importőrtől sajnos nem kaptunk választ a kérdéseinkre, de olyan is volt, aki nem szerette volna kiteregetni a lapjait, mondván mindenki figyeli a másikat, éles a verseny. Összességében azt a - közhelyes - tanácsot tudjuk még adni, hogy ha valaki ebben az időszakban vásárolna új autót, kérjen minél több helyről ajánlatot, számoljon és tájékozódjon, éljen a legjobb akciós lehetőségekkel, s ne feledje, a kereskedőnek úgy kell a vevő, mint egy falat kenyér.
MGE: Helyes az irány
"A 2012-re elfogadott adójogszabályok összességében segíthetik a gépjármű-kereskedelem lassú kilábalását, amelynek a gyenge forint szabhat jelentős gátat" - fogalmaz Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének ügyvezető elnöke. "Egyesületünk örül annak, hogy a jogalkotó megértette és magáévá tette a környezetvédelmi szempontok fokozottabb figyelembevételét, és lehetőségeihez mérten ezt a 2012. évi jogszabályokban érvényesítette is."
"Különösen fontos a regisztrációs adó csökkentése, a cégautóadó szerkezetének változtatása, valamint a nyílt végű pénzügyi lízing és a tartós bérlet áfa-visszaigénylési tilalmának megszüntetése. Nem örülünk természetesen egyes adónemek és illetékek nominális emelkedésének, összességében ezzel együtt úgy gondoljuk, hogy a gondolkodás a helyes irányba mozdult el."
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?