A németországi Contidromban végzett GTÜ/ACE/ARBÖ gumitesztjén Golf VIII tesztautókkal vallatták a 225/45 R17-es abroncsokat (Fotó: www.ace.de)
Hiába itt a jó idő, saját gumitesztünk még mindig késik, ugyanis az abroncsgyártók szállítmányai is. Még mindig nem állt össze az alapvető tesztkontingens, így aztán amellett, hogy tavalyi (
itt látható) eredményeink alighanem továbbra is mutathatnak valami irányt a most már igen aktuális nyári gumira váltáshoz, érdemes megnézni a külföldi teszteket is. A legnagyobb német autóklub, az ADAC és az Auto Bild tesztjét már mutattuk (
lásd itt és
itt), most pedig nézzük a második legnagyobb német autóklub és részint osztrák partnereinek tesztjét!
A német piacon már egyértelműen a legnépszerűbb a 225/45 R17-es méret (Fotó: www.ace.de)
A germánok már a kompakt kategória ma leginkább jellemző méretében, a 225/45 R17-es méretosztályban tettek próbára 9 garnitúrát. Igen, az új autók piacán már ez a listavezető, arra viszont még alighanem várni kell egy kicsit, hogy a 14,8 éves átlagéletkorú hazai autópark kövesse ezt. A kompakt kategóriában nem csak a gumik mérete, hanem az autók tudása is egyre nő, ez pedig az abroncsokkal szemben is mind komolyabb elvárásokat támaszt. Nézzük például a teszthez használt Volkswagen Golfot, 1974-es debütálásakor a 850 kilogrammos modell csúcsmodellje is csupán 70 lóerős volt, ma pedig egy Golf - annak ellenére, hogy egy viszonylag szerény tömegű modell - csaknem 1,3 tonnával és 110 lóerővel startol. Ezt pedig az abroncsoknak is ki kell szolgálniuk, hiszen egy mai alap Golf is úgy megy nagyjából, mint egy '70-es évekbeli Mercedes-Benz 450 SE. Persze nyilván stabilabban is fut, hiszen míg utóbbi 205/70 R14-es abroncsokat hordott, ma már a Golf is legtöbbször 225/45 R17-es gumikat hord - még ha az alap gumija továbbra is a saját tesztjeinken alkalmazott 205/55 R16.
Két tesztautóval, két tesztmérnök, egy hétig vizsgálta az abroncsokat (Fotó: www.ace.de)
De ahogyan autóból is érdemes a (bár kiváló, de a lehető leginkább német) Volkswagenen és a Mercedes-Benzen túl további márkákra pillantani, úgy a gumiabroncsok piacára is igaz, hogy a jól ismert, nagy nevű márkák termékein túl is kaphatunk jót. Kiválóan bizonyítja ezt az osztrák-német, a németországi Contidrom tesztpályán, de az ACE, az ARBÖ és a GTÜ szakemberei által készített gumiteszt, ugyanis nem a "hazai termék" bizonyult a legjobbnak. Pontosabban csak félig-meddig.
Az egy hétig végzett, minden mérését 10-szer ismétlő teszt elég sok kritérium szerint pontozta az abroncsokat, ezek közül egzakt eredmény, hogy 100 km/óráról fékezve száraz úton a Continental Premium Contact 6 adta a legszerényebb, 34,5 méteres féktávot, de a jónak számító mezőnyből a legrosszabb gumikkal is 36,1 méteres fékút adódott. A szórás csekély, de a bő 1,5 méteres féktáv-különbség azt jelenti, hogy ahol a Contival már állt a Golf, ott a sereghajtókkal még akár 20 km/órás tempóval haladt. Ugyanakkor az is megjegyzendő, hogy a kilencvenes években a 40 méteres féktáv is elismerésre méltó volt még.
A vízenfutást hosszanti és keresztirányú átfolyásoknál is vizsgálták (Fotó: www.ace.de)
Vizes aszfalton a teszteltek közül a Michelin Primacy 4 adta a legrövidebb, 100 km/óráról 48 méteres fékutat a Contidromban, itt a legrosszabb eredményt a Maxxis hozta 56,9 méterrel, míg a mezőny zöme 52,1-53,9 méter közöttit produkált. A fékút azonban csak az egyik tényező, az összes száraz versenyszám pontozása alapján az irányíthatóságával remekelő (és a tesztet is megnyerő) Nexen N Fera SU2, míg a vizes versenyszámokban a Falken Azenis FK510 lett a legjobb.
Az összesen elérhető 180 pontból megszerzett 157 ponttal végzett az élen a Nexen N Fera SU2, a Nokian Wetproof 153 ponttal lett második, míg a Falken Azenis FK510 és a Maxxis Premitra 5 egyaránt 152 pontot elérve kapta a megosztott harmadik helyet.
Az előbbieken túl nagyon ajánlott minősítést szerzett még a 151 ponttal végző Michelin Primacy 4. Érdekesség, hogy az "ajánlott" eredményt elérők közül a Continental Premium Contact 6-tal azonos (152) pontszámot ért el a Hankook budget márkájának számító Laufenn S Fit EQ+ abroncsa (így mindketten ötödikek, míg hatodik 144 ponttal a BF Goodrich Advantage, hetedik 143 ponttal a Goodyear EfficientGrip Performance 2 lett. Ez a mezőny a pontszámokból is láthatóan igencsak szoros, korrekt végeredményt hozott. Nem titok, saját tesztünkre olcsóbb versenyzőket is verbuválni kívánunk.