Gumiabroncs-kérdések: megúszható-e a téli-nyári gumicsere?

Fizetett hirdetés

Valóban szükség van a szezononkénti gumicserére?

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Évi ötezer kilométer körül autózok - nem lehetne megúszni a szezononkénti gumicserét? Íme az olvasói kérdés és a válasz.

Ahogyan arról beszámoltunk (lásd itt), e hónaptól kiemelten várjuk (a [email protected] címen) és meg is válaszoljuk a gumiabroncs témában érkező kérdéseket. Egy csokornyi kérdést-választ már közreadtunk, most pedig egy, átfogóbb témát vesézünk ki.
Hirdetés

Megúszható-e a szezononkénti gumicsere?

Nagyjából évi 5000 kilométert autózok, tavaly alatta maradtam, s be kell valljam, nyáron nem is váltottam téli gumira, azaz lassan másfél éve az van az autón, alapvetően teszi a dolgát. Közben úgy érzem, szinte egy nyári gumival is ellenék, amilyen telek vannak mostanság. Felmerül a kérdés, vajon valóban megúszható a szezononkénti gumicsere? Melyik megoldást javasolják inkább, az egész évben téli, vagy az egész évben nyári "hordását", vagy vegyek egy négyévszakosat?
Köszönettel,
István
Kedves István!
A válasz nem egyszerű, de az biztos, hogy a most alkalmazott megoldás kevéssé jó. A nyáron fent hagyott téli gumi ugyanis extrém módon kopik, a kánikulai melegben gyakorlatilag megsül, így évről évre drasztikusan veszít téli képességeiből, míg nyáron mindig kompromisszumos. Igaz, nem annyira, mint amennyire télen, havas-jeges körülmények között egy nyári gumi kompromisszumos lenne. Durván azt mondhatjuk, hogy nyáron a téli gumis fékút városi tempónál (50 km/óra) nagyjából 20-30%-os többletet fog adni, ez is méterek már, ezen is komoly anyagi kár, akár életek múlhatnak. Ha viszont télen, havas-jeges úton kellene egy jó téli gumit és egy nyárit összemérni, ott már sokszoros fékutat, beláthatatlan következményeket kaphatunk. Tegyük hozzá, hogy az egy-két nyarat használt téli gumival sem lesz sokkalta jobb a helyzet. Szóval, ha valóban szeretne havas-jeges körülmények között biztonságosan autózni, akkor elengedhetetlen a szezononkénti gumicsere.
Hirdetés
A négyévszakos abroncs egy viszonylag jó kompromisszumos megoldás, és a kompromisszum itt is aláhúzandó. A négyévszakos abroncs is követel ugyanis némi kompromisszumot minden szezonban, de nem annyit, mintha nem az évszaknak megfelelő lenne az autón. Sokat futó autóknál fontos megjegyezni azt is, hogy míg egy nyári gumi 3-4 milliméteres profilmélységgel még megfelelő lehet, az ilyen négyévszakos télen, hóban már biztosan nem lesz jó, a téli gumit elváró országok a télinél jellemzően 4,5 milliméteres profilmélységet várnak el. Az ön esetében ugyanakkor, évi 5 ezer kilométeres futásnál kevéssé kell attól tartani, hogy belátható időn belül 5 mm alá kopik egy négyévszakos abroncs, amire oda ér, amúgy is ajánlott lesz már a megbízható téli használathoz a csere. A csupán nyári gumi használata egy másfajta kompromisszumot, mondhatni keményen tartandó alkut tartalmaz, ha a kevés autózása azzal is társul, hogy rossz időben - akkor amikor a fagyponthoz közeli a hőmérséklet, netán havazás csupán fenyeget - teljes mértékben mellőzni tudja az autózást, akkor akár még az is megfelelő lehet, ha csakis nyári gumival autózik. De ha akár csak egyszer-egyszer szüksége lenne az autóra akkor, amikor télies az idő, akkor jobban jár egy négyévszakos abronccsal, például Michelin CrossClimate, Bridgestone Weather Control A005 vagy akár Nexen N'Blue 4 Season, Toyo Celsius mind-mind ajánlható; de természetesen csakis a dedikált nyári vagy téli abroncsokhoz mért kompromisszum tudomásul vételével.
A gumiabroncsok kapcsán felmerülő kérdéseket továbbra is várjuk a [email protected] címre!
Cikkünket a gumi.hu webáruházat üzemeltető Abroncs Kereskedőház támogatta.
Fizetett hirdetés
Tetszett a cikk?

Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy azonnal értesülj a legfrissebb és legnépszerűbb cikkekről, amint megjelennek az Autónavigátoron!

Feliratkozom a hírlevélre

Vélemény, hozzászólás?