Gumiabroncs-kérdések: megúszható-e a téli-nyári gumicsere?
Fizetett hirdetés
Valóban szükség van a szezononkénti gumicserére?
Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Évi ötezer kilométer körül autózok - nem lehetne megúszni a szezononkénti gumicserét? Íme az olvasói kérdés és a válasz.
Megúszható-e a szezononkénti gumicsere?
Nagyjából évi 5000 kilométert autózok, tavaly alatta maradtam, s be kell valljam, nyáron nem is váltottam téli gumira, azaz lassan másfél éve az van az autón, alapvetően teszi a dolgát. Közben úgy érzem, szinte egy nyári gumival is ellenék, amilyen telek vannak mostanság. Felmerül a kérdés, vajon valóban megúszható a szezononkénti gumicsere? Melyik megoldást javasolják inkább, az egész évben téli, vagy az egész évben nyári "hordását", vagy vegyek egy négyévszakosat?Köszönettel,
István
A válasz nem egyszerű, de az biztos, hogy a most alkalmazott megoldás kevéssé jó. A nyáron fent hagyott téli gumi ugyanis extrém módon kopik, a kánikulai melegben gyakorlatilag megsül, így évről évre drasztikusan veszít téli képességeiből, míg nyáron mindig kompromisszumos. Igaz, nem annyira, mint amennyire télen, havas-jeges körülmények között egy nyári gumi kompromisszumos lenne. Durván azt mondhatjuk, hogy nyáron a téli gumis fékút városi tempónál (50 km/óra) nagyjából 20-30%-os többletet fog adni, ez is méterek már, ezen is komoly anyagi kár, akár életek múlhatnak. Ha viszont télen, havas-jeges úton kellene egy jó téli gumit és egy nyárit összemérni, ott már sokszoros fékutat, beláthatatlan következményeket kaphatunk. Tegyük hozzá, hogy az egy-két nyarat használt téli gumival sem lesz sokkalta jobb a helyzet. Szóval, ha valóban szeretne havas-jeges körülmények között biztonságosan autózni, akkor elengedhetetlen a szezononkénti gumicsere.
A négyévszakos abroncs egy viszonylag jó kompromisszumos megoldás, és a kompromisszum itt is aláhúzandó. A négyévszakos abroncs is követel ugyanis némi kompromisszumot minden szezonban, de nem annyit, mintha nem az évszaknak megfelelő lenne az autón. Sokat futó autóknál fontos megjegyezni azt is, hogy míg egy nyári gumi 3-4 milliméteres profilmélységgel még megfelelő lehet, az ilyen négyévszakos télen, hóban már biztosan nem lesz jó, a téli gumit elváró országok a télinél jellemzően 4,5 milliméteres profilmélységet várnak el. Az ön esetében ugyanakkor, évi 5 ezer kilométeres futásnál kevéssé kell attól tartani, hogy belátható időn belül 5 mm alá kopik egy négyévszakos abroncs, amire oda ér, amúgy is ajánlott lesz már a megbízható téli használathoz a csere.
A gumiabroncsok kapcsán felmerülő kérdéseket továbbra is várjuk a [email protected] címre!
Cikkünket a gumi.hu webáruházat üzemeltető Abroncs Kereskedőház támogatta.