Ez a kis doboz teszi a csodát - a szenzoroktól beérkező jeleket valós időben módosítja, ezzel manipulálva az autó gyári motorvezérlőjét arra, hogy még több erőt hozzon ki a kocsiból
Az új Toyota GR Yaris már alapállapotában bármilyen hétköznapi adrenalinfüggőnek elég kellene, hogy legyen, hiszen 261 lóerőt és 360 Nm-t tud az 1,6 literes, feltöltött motorja egy mindössze 1280 kilós bódéban. Egyeseknek viszont már tényleg semmi sem elég, nekik szánja a chiptuningra szakosodott DTE Systems a kifejezetten ehhez a típushoz készült PowerControl X tuningboxot, amely valós időben akár kilenc különböző jeladó-csatorna - például befecskendezési nyomás, turbónyomás, szívósori nyomás, légtömeg stb. - jeleit képes megváltoztatni és a motorvezérlés felé küldeni.
A kis fekete doboz beépítése után a GR Yaris optimalizált motorja már akár 292 lóerő és 405 Nm nyomaték leadására is képessé válhat, ami körülbelül 12 százalékos növekedést jelent. Mindez a gyakorlatban álló helyzetből 100 km/h-ra 5,5 helyett 4,6 másodperces gyorsulást jelent, ami az egyik legjobb érték a hot hatch-ek világában.
A gyári beállításokkal is sportkupékat reggeliző GR Yaris akcióban - ezzel a csomaggal még erősebb lehet
Ahogy az az ilyen boxoknál lenni szokott, egy mobilos applikáció segítségével a sofőr bármikor kikapcsolhatja vagy konfigurálhatja az eszközt, az alkalmazással még azt is be lehet programozni, hogy indítás után mennyi ideig vagy milyen értékekre melegedjen a motor, mielőtt a számítógép átvált az erősebb beállításokra. Ennek további haszna, hogy a telefon kijelzőjén valós időben látható az aktuális turbó- és befecskendezési nyomás, a fordulatszám, illetve a Yarisra ható G-erők nagysága.
A telefonos alkalmazás fontos kiegészítője a doboznak, ezzel érhető el ugyanis a mindenféle valós idejű vagy időzített beállítás
Szintén megszokottnak mondható, hogy az applikáció segítségével három alapprogram közül lehet választani. Sport módban - ami a pályára való - a maximális teljesítményt adja le a motor a lehető legspontánabb gázreakciók mellett, a Dynamic a mindennapi használatra vagy hosszú utakra optimalizált beállítás, az Efficiency pedig csak alacsony fordulatszámnál emeli meg a nyomatékot, lehetővé téve ezzel a korábbi váltásokat és az állítólagos 15 százalékos üzemanyag-megtakarítást.
A tuningbox ára 599 euró, tehát körülbelül 220 ezer forint, ami az autó árához képest nem nagy összeg.
Ilyen csomagok egyébként szinte minden típushoz elérhetők, akár 20-25 éves modellekhez is, bár egy használt autónál kérdésesebb az eredmény, hiszen a motor kopása és a szenzorok esetleges rossz működése egyedi, az adott autóra szabott beállítást igényelne. Hasonlót, kézzelfogható eredménnyel a CarThrottle nevű angol Youtube csatorna egyik pályaautóépítő sorozatában láthatunk, ahol egy 20 éves BMW 330d kombiból próbálnak részről részre ellenfelet faragni egy vadonatúj M3 számára. Ez ugyan más autó, másik tuningcég terméke és teljesen különböző célkitűzés, összességében mégis jól mutatja, hogy zajlik a beszerelése és milyen a használata egy ilyen eszköznek.
Ennél fontosabb, hogy vajon a Toyota hajlandó-e a belga piacra visszafogni a GR teljesítményét, vagy sem.